• Jenny28

Måste lånet på bilen betals INNAN vi säljer den??

Hörde nåt rykte om att vi måste betala lånet på vår bil innan vi säljer den privat. Det verkar ju helt idiotiskt, hur ska man då ha råd att sälja sin bil?
    Nån som vet omd etta stämmer. För HUR kan de veta om vi säljer bilen privat på eftermiddagen, får pengar kontant och sen betalar av lånet dagen efter.

Tycker det osar skumt om detta asså...

• Svar på tråden Måste lånet på bilen betals INNAN vi säljer den??
  • jagharbyttnick

Nope det behövs inte. sälj ni bilen!

Fd veronicameddetjävligtlånganicket
  • Micke

Ja lånet måste lösas innan ni kan sälja den. Normalt går man till banken tillsammans med köparen, och så betalar köparen in pengar till kreditgivaren och löser lånet. Det som överstiger lånet sätts givetvis in på ert konto.

• Jenny28

För annars skulle ju typ ingen i hela Sverige kunna sälja sin bil, för de allra flesta har väl lite lån på dem. Eller iaf många. Man blir ju nervös..För då måste vi isåfall FÖRST hitta 40000 att betala o SEN får vi pengar för bilen när vi säljer den..

• Jenny28

Micke: jaja, men det känns ju ändå OK...För då behöver inte VI lägga ut några pengar innan liksom. Vi har ju Bilia som långivare, antar att de funkar samma som vanlig bank.
    Ger man bara säljaren ett postgironummer eller liknande då??

Hmm, är ny på det här märks...Jag får nog ta och ringa dem imorgon

• Micke
    Jenny28 skrev 2007-08-20 20:03:12 följande:
    Micke: jaja, men det känns ju ändå OK...För då behöver inte VI lägga ut några pengar innan liksom. Vi har ju Bilia som långivare, antar att de funkar samma som vanlig bank. Ger man bara säljaren ett postgironummer eller liknande då??Hmm, är ny på det här märks...Jag får nog ta och ringa dem imorgon
    smidigast är det ju att det sker på en bank. Då kan ju allt ske direkt. Ni får kvitto på att skulden är betald, säljaren vet om att bilen är skuldfri, och ni kan skriva alla papper etc.
  • Jennaz

Du kan sälja bilen och sätta in pengarna samma dag (tänk på att HELA lånet måste betalas inkl. ränta). Dock kan du inte sälja bilen med kreditskuld utan att betala denna. Då går det inte att göra ett ägarbyte, sk kreditspärr!

• zaaga

Svaret är att det beror på vilken typ av lån ni har på bilen!
    Har ni ett blancolån så fungerar det att sälja bilen utan att betala direkt till banken.
    De flesta bilhandlare (vet inte hur bilia fungerar) har dock bilen som säkerhet, dvs själva skulden är låst till bilen, i så fall måste ni lösa skulden hos bilia. Det som händer om ni INTE gör det är att bilen inte kan skrivas över på den nye ägaren. Ni står fortfarande kvar som ägare.

Numera brukar det (oftast) så markerat på bilens registreringspapper, titta på det gula papperet - där finns ett fält där står Kredit/leasing (eller liknande) i det fältet brukar det finnas text om det är så att bilen är låst.

När ni säljer bilen gör ni så att ägaren till bilen av er och köparen går tillsammans till banken, sätter in den summa pengar som ni har i skuld - direkt in på kontot hos fodringsägaren (ring först och kolla - brukar vara ett särskilt nummer när man ska betala av hela skulden). Då får köparen se att bilens skuld löses och ni vet säkert att köparen betalat in pengar.

//Zaaga - var make köper och byter bilar alldeles för ofta....

• Thullan

Jag sålde min bil, gick dagen efter o betalade in hela billånet som jag hade kvar på bilen. Gick på 10 min, så smidigt.

• Jennaz

Jenny28; Du ska se till att pengarna betalas. Annars kanske du är av med bilen och kvar med skulden. Sätt in pengarna själv eller så medverkar båda. I dagens läge är det även smart att både köpare och säljare bevittnar att lappen om ägarbyte, som sänds till Vägverket, kommer på brevlådan oxå. Annars finns det risk för stöld även då.

• jagharbyttnick
    Thullan skrev 2007-08-20 20:12:36 följande:
    Jag sålde min bil, gick dagen efter o betalade in hela billånet som jag hade kvar på bilen. Gick på 10 min, så smidigt.
    exakt!!!
    Fd veronicameddetjävligtlånganicket
  • Jenny28

Tack för alla svar!!!

Ja det där med att träffas på banken o betala in verkar ju smidigast. Tyvärr tror jag att vi kommer få lägag till lite mellanskillnad för vår bil har nog tappat en del i värde. Men då kan ju vi betala resten när vi är på banken då ju.
    Och lånet är låst till bilen så vi har inget blancolån på det.

Ska ringa dem imorgon ändå för säkerhets skull.

• Moniqe1979

ring bilia och kolla. Hade avbetalning på min bil hos Kindwalls (ford) och på registreringsbeviset stog dem som "ägare" och jag som "brukare" av fordonet, samma månad som lånet var färdigbetalat så fick jag ut ett nytt regestreringsbevis där bara mitt namn stod med, utan det beviset skulle jag INTE ha kunnat sälja bilen till någon annan utan att kindwalls varit delaktiga i "överlåtelsen"

• Venusmannen

Det är nog inte ovanligt att det också förekommer någon form av extra "avgift" för att ett lån avslutas i förtid. SÅ kolla upp vad som gäller med kreditgivaren före ni säljer, så att det inte blir en "chock" efteråt..

• Jenny28

Vi kan betala det utan kostnad i förtid. Och det var inga problem, pratade med dem, man träffas hos återförsäljaren eller banken o gör upp affärerna, så vi behöver inte lägga ut nåt...Skönt

Svar på tråden Måste lånet på bilen betals INNAN vi säljer den??