• Videkorgen

I hur god tid/när fixar ni kurslitteraturen?

Ja, ni alla som pluggar, när skaffar ni kurslitteraturen?

Jag tror att andra kan tycka att jag är "nördig" som ser till att beställa från adlibris så att jag har böckerna ca en vecka innan kursen börjar.

Är ni ute i god tid eller skaffar ni sent in i kursen?

• Svar på tråden I hur god tid/när fixar ni kurslitteraturen?
  • Jockelina

När jag pluggade så skaffade jag böckerna efter att läraren sagt att vi beöhvdede dem. De finns oftast fler böcker på kurslutteraturlistan än vad man behöver. Dessutom köpte jag väldigt få böcker. Mer ekonomiskt att låna på biblioteket eller låna från äldre kursare alternativt köpa begagnat.

• Videkorgen
    Jockelina skrev 2007-08-20 20:01:21 följande:
    När jag pluggade så skaffade jag böckerna efter att läraren sagt att vi beöhvdede dem. De finns oftast fler böcker på kurslutteraturlistan än vad man behöver. Dessutom köpte jag väldigt få böcker. Mer ekonomiskt att låna på biblioteket eller låna från äldre kursare alternativt köpa begagnat.
    Aha, ni hade såna kurslistor. Vi har olika kategorier, där den kategorin som är obligatorisk = dom köper jag, för dom kommer man behöva. Om man ska köpa begagnat så tycker jag att folk man ska köpa av brukar krångla så mycket
    Det är ju jättebra att kunna låna om man har en så kort kurs att det går
  • Jockelina

Visst vi hade också så kallad "obligatorisk" kurslitteratur men det var inte alltid att man behövde den ändå.
    Behöver inte vara en kort kurs för att man ska kunna låna. Man kan låna om. Samt låna från kompisar som ändå inte behöver.
    Man blir ju ruinerad om man köper alla obligatoriska böcker.

Videkorgen skrev 2007-08-20 20:03:35 följande:
    Aha, ni hade såna kurslistor. Vi har olika kategorier, där den kategorin som är obligatorisk = dom köper jag, för dom kommer man behöva. Om man ska köpa begagnat så tycker jag att folk man ska köpa av brukar krångla så mycket Det är ju jättebra att kunna låna om man har en så kort kurs att det går
  • Maria70

Jag köper alltid min kurslitteratur på Akademibokhandeln på skolan för att få rätt upplaga. Dessutom har det blivit ändringar ibalnd, så därför har jag väntat.

• Kilt

Nördig? Jag köpte all min kurslitteratur så fort jag fick veta att jag kom in på utbildningen, dvs 2 månader innan! De bifogade ut en litteraturlista. Man vill väl vara redo

• Kilt

Bifogade, inte bifogade ut!!!!!!!!

• elims

Jag ser till att vara ute i god tid, men jag köper inte en enda bok, utan lånar eller kopierar det jag kan. Är det sedan någon bok som jag känner att jag verkligen skulle vilja behålla så går jag och köper den i efterhand.

Börjar en ny kurs om en vecka och såg på litteraturlistan att bara till den första delkursen behöver vi 16 böcker/enskilda artiklar ur böcker.... kul. not.

• Tridde

jag är ute i god tid, iochmed att kurserna är så korta (2.5 vecka) så går det inte riktigt att köpa böcker sent in i kursen för mig. dessutom är det specialböcker som inte går att handla begagnat eller låna på bibliotek så jag får vackert beställa på nätet. jag ligger ca 1 månad före när det gäller att beställa pga leveranstid och ifall det skulle bli fel nånstans i bokbeställningen

• Bonanza

Köper ytterst få böcker, hoppar över en del, lånar vissa och kopierar en del. Första terminen la jag ut alldeles för mycket pengar på kurslitteratur, de senare terminerna hade jag förstått mer hur man gör för att vara smart.

Denna evinnerliga väntan...
  • Magnus80

Kilt: Jag gjorde som du, köpte alla böcker den dagen jag visste vilka jag skulle behöva. På det sättet kunde man i lugn och ro läsa in så mycket som möjligt under sommaren. Det passar mig utmärkt, men alla är vi olika...

• W W

när jag varit på informationen så att jag vet vilka böcker jag behöver och vilka som är strukna/utbytta..

Svar på tråden I hur god tid/när fixar ni kurslitteraturen?