• Jujja

GI-vänner, vad ska ni äta idag? Del 2

Startar en tråd för oss som håller på m GI-metoden. Här får vi lite lunch o middagstips av varandra! Smaklig måltid

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-06-15 07:25:28:
    Jag tycker det är HELT ok om vi diskuterar annat än bara menyförslag. Kul!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-08-16 16:31:09:
    Lägger på begäran in några läsvärda länkar, där får ni svar på massor av vanliga frågor, recept mm
    blogg.passagen.se/dahlqvistannika
    www.lauritzson.com/
    www.topphalsa.se/recept/girivstart_v_1/index....
    www.topphalsa.se/recept/girivstart_v_2/index....
    www.gi-metoden.nu/menyforslag.asp
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-08-22 07:22:53:
    Del 1 www.familjeliv.se/Forum-11-258/m20993812.html
  • Svar på tråden GI-vänner, vad ska ni äta idag? Del 2
  • Jujja

Hej o välkomna till den nya tråden. Kul att den andra rulla på så bra....vi fortsätter så

• Älvan

Jag har precis börjat i dag
    Jag har jättesvårt att hitta vad man får dricka.
    Har ju druckit juice till frukost och det är inte bra läste jag.
    Har ni några förslag? Jag dricker inte kaffe (måste kanske börja, bli vuxen )

• 83an

Nu försökte jag räkna ihop hur många kolhydrater jag ätit idag.

Och jag fick det till 35 gram.
    Alltså blev det lite för mkt för att vara i fas 1 va???

Så nu får jag hålla ner på ngt...
    Och jag har inte ätit ngn riktig mat ikväll.
    Det blev bara lite ostkuber, en halv paprika och en liten bit choklad (86%).

Men jag har inte räknat ihop mitt Gi för hela dagen. Tycker det är svårt då man inte hittar alla livsmedel på listorna.
    Mkt lättare med kolisarna, de hittar man ju enkelt.

Och nu måste jag kolla i kylen vad man ska ha med sig imon.

Sen ska jag nog krypa till sängs.

God natt på er

• gummisnoddas

Ojoj vilken flopp det blev i helgen. Vitlöksbröd....Chips...Smågodis...Usch nu måste jag sluta skriva innan jag börjar dregla över hela tangentbordet...

Men i dag var det nya tag!

Frukost: Omelett på två ägg, rökt skinka och tomat. Ört-té.

Lunch: STOR sallad med kräftstjärtar, fetaost, avvocado, ägg  och qinnoa.

Middag: MAX GI-mål *slurp*

• DorisDaisy

Lite frågor igen.
    (Tack för de förra svaren :O) )

Typ rökt skinka -är det okej att äta? Ca 100 gram eller så till en omelett?
    Grönsaker, typ wokpåsar? Fritt fram?

Tycker ofta att recepten som finns i böckerna är lite för arbetade och konstiga,för omständiga ingredienser för vanlig vardagsmat, typ snabblunch och så. Och bor man på ett mindre ställe, så finns det inte samma utbud av matvaror. Lite tråkigt.

• Tösagumman

DorisDaisy - jag ska inte utge mig för att vara nån expert precis, men förenklat blir det: protein (=kött(skinka t ex), fågel, fisk) är bra, ägg är bra, bär, citron och grape & de flesta grönsaker är bra (tror man ska undvika majs och ärtor i fas 1 iaf, och rå morot är bättre än kokt), bönor och linser är bra (har jag för mig iaf, är inte så förtjust i det...) och fett är bra. Potatis, ris, socker, vitt bröd, mjöl, pasta, de flesta frukter är INTE bra.

Stellamum - tack för mellistips!

två frågor. 1. hur kan basmatiris vara bra GI, men inte jasminris? 2. gör alla här vecklomatsedel eller hittar ni på "efterhand"?

Vem pratade om müsli? Iaf, Ola L har i sin bok "GI in the city" 2 kanongoda "müslisar", en proteinvariant och en "vanlig". Fast allra godast är det att blanda båda tillsammans! Tänk att sojaproteinflingor och vetegroddar kunde vara SÅ gott!

Älvan - Ola (igen!) rekommenderar the - gärna grönt - vatten eller c-vitaminbrus att dricka, och lite rött vin då och då...fast knappast i fas 1.

• Tösagumman

vecklo? jaja, ni fattar nog..

• gummisnoddas

Skinka är fritt fram!! Det ju som sagt proeinrikt. Vad gäller wokgrönsaker så äter iallafall jag det. Någon annan här i tråden gav ett jättegott recept på: Tinadade wokgrönsaker. Sedan tror jag att hon blandade smulad fetaost, creme fraishe, salt, peppar, och örter i röra. På med röran över grönsakerna och in i ugnen i ca 25 minuter. Jag har inte testat ännu! Men det låter grymt gott och mycket GI.

DorisDaisy skrev 2007-08-20 23:38:26 följande:
    Lite frågor igen.(Tack för de förra svaren :O) )Typ rökt skinka -är det okej att äta? Ca 100 gram eller så till en omelett?Grönsaker, typ wokpåsar? Fritt fram?Tycker ofta att recepten som finns i böckerna är lite för arbetade och konstiga,för omständiga ingredienser för vanlig vardagsmat, typ snabblunch och så. Och bor man på ett mindre ställe, så finns det inte samma utbud av matvaror. Lite tråkigt.
  • DorisDaisy

Ja, det låter gott!! Tack för era svar. Jag önskar att jag jag kommer in i detta rätt fort.

Tänkte äta ca 20g kolhydrader ett par veckor och sedan se hur det går. Är allt ok, så fortsätter jag, har rätt mycket jag vill/bör gå ner. Promenerar ett par-tre timmar i veckan och hårdtränar styrka ett par timmar.

Men det känns verkligen fel att ha i 200g smör och 3 dl grädde i en enda paj :o), men den var god, och räcker till 4 portioner...

Ha en bra GI dag allihopa!

Svar på tråden GI-vänner, vad ska ni äta idag? Del 2