• lindelou

Hur man klipper en Cocker???

Hejsan!
    Min sambo har nu tänkt klippa vår amerikanska cockerspaniel.
    O skulle gärna vilja ha lite bilder på era cockrar för att se hur hon ska klippa Deedee. Vi har henne inte till utställning men skulle vilja klippa ner henne lite:)
    visa gärna foton på hur ni klipper era hundar så vi har lite att välja på:)

Mvh Dennis

• Svar på tråden Hur man klipper en Cocker???
  • Sommartider

Hej..Vi klipper våran hund en eng.cocker med trimmer..Jag börjar med att sätta på de minsta munstycket som gör pälsen kortast och klipper huvudet och runt öronen ner en bit på halsen yngeför fram till bröstkorgen. Jag trimmar hårt på öronen en bit ner också och så tar jag och trimmar insidan på öronen..Men låter de långa vara kvar utanpå..Jag lämnar det långa håret på bröstet oftast så att den framhävs fint..men ibland trimmar jag ner det lite med de största munstycket så att pälsen inte blir allt för lång..sedan klipper jag med de korta munstycket ifrån huvudet bak på ryggen fram till svanden..det ska vara kort en bit på sidan utav ryggen också som på bilden... Jag låter pälsen vara lång under magen och trimmar till lite bara med sax om det behövs.
    Tassarna trimmar jag ner med de korta munstycket också pälsen blir riktigt kort då och det är lättare att holla hunden torr..Inte lätt att klippa tass päls med sax så trimmer går mycket bättre också under trampdynorna..hoppas du förstår hur jag menar.. bara att ställa frågor om du vill så kan jag ge mer råd.
  • Sommartider

på denna bilden har vi trimmat ner vår hund helt ganska kort päls med samma munstycke på trimmen..simdigt och lätt med samma längd päls överallt..det var så jag började och sedan utväklade jag hundens frissa efterhand som jag kom på..
  • lindelou

Hejsan!
    Tack för alla dina tips:)
    Använder du trimmer på ryggen oxå?
    Läste på amerikanska cockercirkeln att man INTE får trimma på ryggen utan endast klippa. Men det kanske är i utställningssyfte?
    Tack igen för alla dina tips:)
    Min sambo ska antagligen klippa henne imorgon:D

(klipper du innan du trimmar? Så att trimmen tar bättre?)

• Sommartider

Jag andvänder trimmern på ryggen också..det blir väldigt hackigt när jag provat att klippa hunden med sax..och jag kan i alla fall inte få det jämt och fint ..Det finns ju olika delar att lägga på trimmern så det går ju att välja hårlängd..Jag ser då inte skilnad om man skulle trimma eller klippa...det är ju ett vast blad i trimmern likväl som med sax..
    Smak sak gissar jag..
    Det är jätte lätt att skada hunden när man klipper med sax..saxen måste vara vass för att ta pälsen.. klipper man kort som det kan  vara på ryggen och andra ställen är det lätt att komma åt huden har jag märkt..Men de håret som ändå ska vara långt är det ju jätte lätt att ränsa lite och korta till en bit med sax..Bara att prova sig fram..Ska du ändå inte ha hunden till utsällning så är det värsta som kunde hända att ni få klippa ner hunden helt och börja om när pälsen växer ut och det går ganska fort..
    Min vän som har sin hund utsällnings fin går till hund frissan och klipper den 5-7 ggr om året och det är inte billigt ca 500-700 gången.. innan en utsällning kan hon betala mer än så...Det finns också kurser som vissa kennlar har där man kan lära sig att klippa hunden.
    De kurserna brukar gå på ca 1000kr..
    Jag har inte provat en sådan kurs men det skulle vara kul..
    Hoppas det går bra med att få din hund fin..
    Lägg gärna ut en bild..

• dunderhonung

Vi har också en amerikansk cockerspaniel men vi klipper honom dock inte själva utan vår uppfödare gör det. Däremot har hon noga poängterat att man inte ska trippa på ryggen. Pälsen kan tydligen bli väldigt konstig och till och med börja krulla sig.

Lycka till och hoppas hon blir fin

• Sandriz

om du nu inte ska ställa ut din amrikanska cocker så spelar det ju inte så stor roll, kolla lite bilder på hur de "ska se ut" sen klipper du eller kör med trimmern så att det ser bra ut.

ska du däremot ställa ut så ska man varken klippa eller köra med trimmern på rygg eller huvud, där ska plockas.

Svar på tråden Hur man klipper en Cocker???