• kyssen1

Har han kolik? Nutramigen?

Vår son på 5v. har så enormt mycket knip och gaser i magen och skriker väldigt mycket. Vad är det som definierar kolik?
    Har fått 2 burkar Nutramigen av en vän. Ringde BVC idag för att kolla om vi kunde prova men de ville att vi väntar till på fredag när vi har en tid för att prata mera. Men vad gör det om jag utesluter mjölkprodukter och provar att ge honom Nutramigen? Jag ammar men har inte tillräckligt så jag måste ge en hel del ersättning varje mål också.
    Har kört både med Minifom, magdroppar och Dr. Browns flaskor sedan flera veckor tillbaka. Något annat tips?
    Börjar bli desperat...

• Svar på tråden Har han kolik? Nutramigen?
  • THR1972

vad många småbarnföräldrar ofta tror är kolik kan vara reaktion mot tex mjölk. OM man ammar kan barnet även reagera på lök, choklad, bröd etc...
    testa kör mjölkfritt en vecka och se om det blir ngn skillnad + ge nutramigen som ju är mjölkfritt.
    Kolik är som sagt inte kolik alla ggr....
    fortsätt dock med minifom, kanske öka antalet droppar och ge vid varje matning.

• kyssen1

Någon som vet vad anledningen kan vara till att hon vill att vi ska vänta med nutramigen?

• cosmos

Känner igen det du skriver fast vår son är 10 veckor. På BVC tyckte dom att vi skulle vänta tills han var 3 månader och kanske då prova mjölkfri ersättning. Men det är inte lätt när han skriker och man märker han har gaser och ont i magen stackaren. Jag har velat här nu sista veckan om jag ska testa Nutramigen eller vänta.......så jag förstår dig man blir desperat!
    Jag ammar precis som du men det räcker inte utan vi får ge ersättning med. Min lille påg skriker mycket med och det är jätte jobbigt.

Jag köpte en bok om Kollik men den hjälpte inte ett dugg! Vad jag kunde få ut ur den boken var att namnet Kollik lika gärna kunde hetta Gaser i magen! Det enda dom rekomenderade var precis som du gör, miniform och undvika viss föda och magmassage....och härda ut!

Inte lätt.......
    Jag följder denna tråd och ser om du kan få lite mer råd och tips! Hoppas det! Jag blir glad då med!

• Josefine85

HUA! Jag vet hur du har de. Loke gapa och skrek de första 5-6 veckorna. Fy så hemskt de va. Han höll på att ta kol på oss.
    Nu blir han 9 veckor på fredag och konstigt nog så har det vänt.
    Provade med minifom (30 droppar) men de funka inte alls. Körde mjölkfritt, men JAG själv blev superkass i magen. Loke har också alltid fått ersättning. Kanske tar det bara ett tag innan magen stabiliserar sej?? Vet inte. Men hoppas det blir bättre :)

Mammas finaste Loke 070622
  • kyssen1

Tack för era ord!
    Man kan ju hoppas att det vänder innan de där obligatoriska 3 månaderna. Min man var lätt desperat i morse när han gallskrek och inget hjälpte- ringde och bokade tid för akupunktur på lördag.
    Kan ju inte ska att prova i alla fall...
    Är det någon som vet om Nutramigen finns i olika varianter. För de yngsta och sedan en annan för de äldre. Så som Semper och Nan gör. Den jag fått heter bara Nutramigen och det står från första levnadsveckan på den men när jag tittade på apotekets hemsida så fick jag känslan av att det fanns flera varianter.

• Annamaja

Nutramigen finns endast en sort av. Det blir som vanlig mjölk, som man ger barnen i stället för välling. Jag tycker inte du ska börja exprementera utan vänta tills du kommit till läkaren. Börjar man utesluta och ändra sin kost själv så kan mjölken försvinna helt, blev tyvärr så för mig själv då jag fick utesluta all mjölk då vi misstänkte mjölk allergi på sonen. Det är bättre att ha en läkare bakom varje steg. Sen kan faktiskt barn ha kolik, utan att det finns något som man kan göra åt det. Utan att man bara helt enkelt måste härda ut.

• Bambiiz

Min dotter hade med mycket gaser och man riktigt såg hur ont hon hade plus att hon kräktes hela tiden. På BVC sa dom att det var helt normalt(allt är ju tydligen normal enligt dom).Hon hade dessutom utslag på kroppen. Hade gett henne ersättning ett mål sen 2v ålder och bytte til en annnan ersättning Nan HA1 (finns bara i norge)och hon blev mycket bättre.Tillslut kom jag iallafall iväg till läkare som gjorde pricktest och tog blodprov och hon var allergisk mot både komjölk vete mm.
    Nu får hon Nutramigen och mår jättebra.Det du menar med att det finns olika sorter är nog att från 6 månaders ålder får de Nutramigen 2 LGG (LGG=mjölsyrebakterie som ska vara nyttig)
    Kan säkert vara kolik med men för säkerhets skull ta ett pricktest för att utesluta komjölsallergi. Hade jag vetat att det kunde vara komjölksallergi och inte lyssnat på BVC tanterna hade hon sluppit lida så länge.

• LindaHirvonen

hej,
    vill bara svnga in med en liten sak.
    det är inte säkert att blodprov/pricktest visar ngt på varken barn eller vuxna.
    dette´fick jag reda på igår av en barnäkare på barnmott. där vi bor.
    Man går på hur barnet m¨år &vilka symtomer de har...

har själv en dotter som är allergisk mot komjölk (hon e 2mån) ochj på henne visade varken blodprov eller pricktest ngt alls.. hon tål inte heller nutramigen /(den innehålller mjölkprotein som är sönder delat i små partiklar) utan får en ersättning som heter neocate..

Ville bara säga det,,

(¯`°?.¸ ♥ Melissa 050115 & Nova 070625 ♥ ¸.?°´¯)
  • Barndietisten

Hej! Jag jobbar som barndietist på Huddinge, tidigare just med allergibarn. Jag tror att anledningen att BVC vill att ni väntar innan ni ger Nutramigen är att de själva vill se er lille son, ta en ordentlig anamnes, och sedan instruera er hur ni använder Nutramigen. T ex är det viktigt att föräldrar får information om att det luktar rätt illa, så att de är förberedda på det... Förklaringen är att mjölkproteinet är förspjälkat, och de aminosyror som är svavelinnehållande luktar då lite illa. Föräldrar kan då också behöva få råd om hur man bäst trappar in Nutramigen, just eftersom smaken är lite speciell i början. Men Nutramigen är ett jättebra hydrolysat, som de allra flesta bebisar lär sig gilla. Speciellt om de är under 6 mån.

Våden kan tyckas väldigt fyrkantig ibland, inte minst när man går hemma med ett barn som skriker och inte mår bra. Då kan man önska lite mer flexibilitet. Men BVC har säkert sina skäl. Jag önskar er stort lycka till!

• Barndietisten

PS: kolik definieras som mer än 3 timmars skrik per dygn (oftast periodvis framåt eftermiddag/kväll) under mer än en veckas tid. Lika vanligt hos bröstbarn som hos flaskuppfödda. Förekommer hos mellan 10 till 25% hos alla små bebisar. Återigen, lycka lycka till!

Svar på tråden Har han kolik? Nutramigen?