• Kvittra

Barnmat utomlands

Hej,
    Ser att det undras i många trådar om hur många barnmatsburkar man får ha med sig i resväskan/handbagaget. Min undran är då - finns det inte barnmat att köpa på resmålen? Är det någon som varit i Grekland, på Mallis, Kanarieöarna mm som vet om det finns barnmat på burk att köpa där. Vilka märken mm. otroligt tacksam för svar då resa håller på att planeras.

• Svar på tråden Barnmat utomlands
  • AnnamedAochJ

Klart det finns barnmat att få tag på. Däremot är det ju inte likadan som i sverige och kan därmed smaka annorlunda. Vilka märken som finns vet jag inte på de destinationer nu nämnde men här på malta finns det Nestle, Gerber och Plasmon. Det jag har upptäckt är att det gäller att kolla ingridienserna för i en del frukt puréer har de i socker. Gossen min äter det mesta, maten vi hittar här och den i Sverige, men du vet nog bäst själv hur det är med ditt barn.

Alex, Alex världens bästa Alex
  • Mysehumlan

Vi kollade med Luftfartsverket innan vi reste till England nu i sommar. Till svar fick vi att du kan i stort sett ha hur många barnmatsburkar som helst med dig i handbagaget. MEN, du måste vara beredd att öppna och smaka på dem själv när du går igenom säkerhetskontrollen. Pga smuggling. Från Sverige behövde vi inte öppna någon burk, men när vi skulle hem fick vi smaka på varenda burk. (Hade även några burkar i det riktiga bagaget, väl inlindade).

Tycker ju att det borde finnas barnmatsburkar på de stora semesterorterna. Englands barnmat var precis som i sverige.
    Ha en trevlig semester.

• hotten

nestle finns väll nästan överallt? nu äter inte dottern burkmat men har då sett nestle burkar både på canaris, mallas, västindien å ja som sagt överallt.. åtminstone större orter å charter orter.

• Tigerwoman

Jo, det finns barnmat! Folk är totalt hysteriska och släpar med sig ALLT: blöjor, våtservetter, mat, nappar och gud vet allt. Det enda som bara finns i Sverige är välling, allt annat ordnar sig alltid, speciellt bas-grejer som mat och blöjor.

• hotten

Tigerwoman, fast nuförtiden börjar ju välling (från 6 el 8 månaders) tom att finnas på charterorter i europa

• guldplutt

vi var i italien i våras när vår tjej var dryga året. välling hade vi med oss, och några burkar mat för säkerhets skull innan vi hade hunnit handla. vi hittade faktiskt ingen barnmat på plats, men lagade egen mat som hon kunde äta i vår lägenhet - pasta eller ris med tomatsås etc. det gick alldeles utmärkt. nu var vi i rom, och inne i centrum finns ju inte så mkt stora supermarkets, där kanske hade funnits sådant.

• hotten

nu vet jag inte småbutiker i rom, men var ni till apoteket å kolla? utomlands säljs ju sont ofta på apotek

• Maverich

Hur gammalt är barnet? Är det runt året så kan det ju äta den mat ni äter.
    Vi har varit utomlands i omgångar och min erfarenhet är att barnmatsburkarna ofta innehåller socker. Det är ingen katastrof om barnet är lite äldre tycker jag, men jag skulle inte ge det till ett barn som precis börjat med riktig mat.

• guldplutt

nej, det var vi iofs inte. det gick så bra att laga vanlig mat, så det kändes onödigt att anstränga sig så mkt. bra där också att det ju så ofta är just pasta man beställer när man är ute på restaurang, då var det lättare att ge vår flicka lunch ute också.

• Emlan81

Är de nån som varit i turkiet? Vi ska dit på fredag till Icmeler, å de hade ju varit trevligt att höra om utbudet där.

• Kvittra

Tack så jättemycket för alla tips! "Bebben" kommer vara ca 9 månader när vi åker så det är fortfarande burkar som gäller. Tycker det skulle vara skönt att släpa med så lite såna grejer som möjligt speciellt eftersom de ju har sänkt vikten på bagaget.

Svar på tråden Barnmat utomlands