• AstraTrillian

Compact living med familj- tips tack

Vi bor 3 pers på 45 kvm fördelat på 2 rum och kök. Stora höstprojektet är att frächa upp hemma och skapa massa ny förvaring (hyggligt svårt). Nån annan trångbodd med superbra tips på hur man får 45 kvm att kännas stort eller iallafall större?

• Svar på tråden Compact living med familj- tips tack
  • lindansare

Jag har inte superidéer, mer än det som tycks självklart.

Utnyttja höjd till förvaring. Ha hyllor ovanför dörrarna och förvaring under sängarna i form av skåp eller sänglådor. Se till att varje sak har sin plats så att det inte ligger en massa saker överallt. Köp snygga korkar eller lådor för förvaring av leksker så att det är lätt att ösa ner dem och korgarna/lådorna är dekorativa nog att tex stå framme i allrummet.

Ha mycket dold förvaring i hallen. Stängda dörrar eller draperier döljer värsta röran.

En enhetlig färgskala skapar rymd och lugn. Se till att ha få möbler och rensa ut saker som inte används med jämna mellanrum.

Jag tycker att man kan få en hel del idéer att av klicka runt på IKEAS hemsida och titta på bilder. De har ju konceptet compact living.

• lindansare

Några saker till. När vi bodde i lägenhet skapade vi många garderobsväggar. Garderober slukar mycket och man kan köpa snygga sådana som inte stör vare sig i sovrum eller allrum. Lika så bygger vi fortfarande skänkar av IKEAS köksskåp - de slukar mycket och är neturala med släta vita luckor. Fungerar både i hall och vardagsrum.

Satsbord och klaffbord är möbler som går att göra större vid behov. Stapelbara pallar som extra sittplatser iställer för mängder av stolar. Om köket är litet och det finns utrymme kan man tillverka en utfällbar arbetsskiva som när den är oanvänds händer längs sidan av ett skåp.

Om det enda bord ni har är köksbordet kan det vara bra med förvaring i närheten av detta för pysselgrejor och kontors material. På så sätt är bordet även lätt att använda till sådana aktiviteter.

Bäddsoffa eller sängar som används som soffor. Soffbord och eller sittpuffar med förvaring inuti.

• Äventyr

Vi bor 3 st på 48,5 kvm.

Ha INGA prylar i lägenheten som ni inte behöver. Det gäller både möbler etc. och småprylar som förvaras i skåp. Inte för mycket på väggarna heller. För ihop sådant som hör ihop.

Kör mycket vitt.

Fösök fixa grundfunktionerna så de funkar, t.ex. tvättlogistiken.

• Tina83

och tänk så här att alla möbler ni har ska ha förvaring. alltså inget soffbord som inte har en nderhylla, inget litet bord med en lampa på typ, utan dåp ska det va en lite byrå så man kan förvara grejer,

jag tycker vi bor trångt, 4 pers på 80 kvm, men det e ju stort i jämförelse med er

men jag försöker att alla möbler vi har ska vara med förvaring.

vi köpte HOL förvaringsbänk på IKEA för 449 kr. den slukar alla vinterkläder mm, o den har jag lagt en fårfäll på, o en långsmal kudde, så den funkar även som sittbänk

och sätt hyllplan ovanför dörrar, sätt dom läns en hel vägg i ett rum., på en hylla kan ni ha ex böcker, och på en annan boxar med grejer i. blanda inte, det ser för rörigt ut,

Svar på tråden Compact living med familj- tips tack