• cicci85

Måste man ge förskolan schemat?

Ja precis... om förskolan vill ha schemat för jobbet eller för skolan har de då rätt att få det?

Vi pratade om det och jag trodde att de har rätt att få det eftersom man har rätt till tid när man jobbar/pluggar. En annan tyckte att förskolan inte hade med det att göra!
    Jag har jobbat på förskola i 2 år och aldrig att nån förälder har behövt lämna schemat men på denna förskola vill de tydligen ha schemat!
    men på schemat har vi ju bara lektioner 3 dagar och resten ska man ju plugga hemma...

• Svar på tråden Måste man ge förskolan schemat?
  • myskatt

Ska du plugga lämnar du in schema på 8-16 + restid, barnet får gå heltid om du pluggar heltid.

Vi lämnar schema till kommunen som sedan skickar ut det till fsk.

Mullig mamma till ~ Tilde ~ 051202
  • LIKO

Man skriver ju vistelsetider efter hur man jobbar inkl restid till/från jobbet.
    Så visst borde de kunna få arbetsschema om de vill det tycker jag.
    Pluggar man så läser man väl på tex halvtid, heltid eller annat..?
    Så då har man väl tid efter det..?
    De ber väl iofs bara om schema om det är så att dom misstänker att man kke har barnet där mer än vad man har "rätt" till.

• guldplutt

det är ju inte alla som har ett regelrätt arbetsschema, vi har tex officiell arbetstid mellan 8.30-16.30, men har samtidigt ganska så fritt + flextid. vi skulle fylla i ett schema till förskolan, men som jag förstod det så var det inte för att de skulle kolla att vi faktiskt jobbade, utan för att veta när barnen ska bli hämtade, för deras planerings skull alltså. är det en vecka när alla barn blir hämtade tidigt så kan de ju lägga sina scheman efter det också.

• fru kost

Jo, det borde de väl ha rätt till tycker jag. Har man inget att dölja så gör det väl inget att visa upp sitt schema?
    På mitt schema står även den "fria pluggtiden" som schemalagt- och det känns bra om jag skulle lämna in det till FSK.
    De har dock inte frågat om det på fsk, men de har bett om ett studieintyg.

• Micke

Aldrig att jag skulle lämna in mitt schema. Inte f-n har förskolan rätt att se min kalender, vilka möten, platser etc jag befinner mig på.

Inte heller har det med att göra vilka kurser eller lektioner någon läser.

Misstänker de att man fuskar så får de ta upp detta och kan möjligen få ett intyg men något annat har de inte rätt till.

• myskatt
    Micke skrev 2007-08-21 09:32:07 följande:
    Aldrig att jag skulle lämna in mitt schema. Inte f-n har förskolan rätt att se min kalender, vilka möten, platser etc jag befinner mig på. Inte heller har det med att göra vilka kurser eller lektioner någon läser. Misstänker de att man fuskar så får de ta upp detta och kan möjligen få ett intyg men något annat har de inte rätt till.
    Men det är ju inte ditt schema du ska lämna in. Utan ett schema för hur barnet ska gå, alltså din arbetstid plus restid.
    Mullig mamma till ~ Tilde ~ 051202
  • fru kost

Men ett arbetsintyg eller studieintyg är väl inget problem att visa upp?
    Då får de ju veta att man pluggar/jobbar heltid.
    Då behöver de inte få veta allt...

Micke skrev 2007-08-21 09:32:07 följande:
    Aldrig att jag skulle lämna in mitt schema. Inte f-n har förskolan rätt att se min kalender, vilka möten, platser etc jag befinner mig på. Inte heller har det med att göra vilka kurser eller lektioner någon läser. Misstänker de att man fuskar så får de ta upp detta och kan möjligen få ett intyg men något annat har de inte rätt till.
  • Micke
    myskatt skrev 2007-08-21 09:36:36 följande:
    Men det är ju inte ditt schema du ska lämna in. Utan ett schema för hur barnet ska gå, alltså din arbetstid plus restid.
    Ja givetvis måste man lämna in barnens vistelsestider. Men det var ju inte det TS handlade om.
  • Isorfidien

Vi har alltid varit tvungna till att lämna in schema för arbetstider för båda föräldrarna och vistelsetiden för barnet på samma blankett. Gör vi inte det får barnet bara gå 15 timmar i veckan så vi är illa tvungna.

Men i andra kommuner där jag har jobbat på förskolor har vi aldrig krävt in schema över föräldrarnas arbetstider. Vissa blev till och med helt chockade över att det finns kommuner som faktiskt kräver in sånt.

• Micke

fru kost skrev 2007-08-21 09:37:10 följande:

Men ett arbetsintyg eller studieintyg är väl inget problem att visa upp?Då får de ju veta att man pluggar/jobbar heltid. Då behöver de inte få veta allt...
    Precis, ett intyg att man arbetar och studerar och hur många timmar är ok. Men något annat har de inte med att göra.

Det är iaf min uppfattning.
Svar på tråden Måste man ge förskolan schemat?