• DIVGRL

Ruskigt god matpaj??

Min svärmor ville ha en god paj i födelsedagspresent. Någon som vet om ett gott recept?

Tackar o bugar i förhand =)

• Svar på tråden Ruskigt god matpaj??
  • waersta

En ruskigt god har jag inget recept på.. men en enkel tonfiskpaj.

• AnLeNo

Tacopaj! Hitttar tyvärr inte receptet nu, men prova att googla. Annars kan jag försöka leta fram det tills ikväll om du är intresserad.

Lägg dej inte i, sa han som sket i sängen.
  • DIVGRL

Nåt mer kreativt vill jag ha utan att låta otacksam =)

• waersta

Paj med chevre och oliver 4 portioner.

40 gram margarin
    1.5 dl vetemjöl eller ev glutenfri mjölmix
    1.5 dl grahamsmjöl eller ev glutenfri mjölmix
    1.5 tsk bakpulver
    1.25 dl mellanmjölk
    100 gram röd lök i fina bitar
    1 msk margarin
    500 gram kokt kall potatis
    20 st svarta urkärnade oliver (FIGARO)
    100 gram chèvre
    3 st ägg
    3 dl mellanmjölk
    salt och peppar
    100 gram ruccolasallad
    1 st röd paprika i fina strimlor
    100 gram cocktailtomater i halvor

Instruktioner
    Smula margarinet med en gaffel tillsammans med vetemjöl, grahamsmjöl och bakpulver. Tillsätt mjölken och arbeta snabbt ihop en deg. Tryck ut degen i en smord pajform.
    Stek löken i margarin i en stekpanna. Löken ska bli glansig, men inte få färg.Låt löken svalna något.
    Varva lök, potatis,och oliver i pajskalet.
    Mosa chevren i en bunke. Rör ner ägg, mjölk, salt och peppar. Häll äggstanningen över fyllningen. Stek i 200 grader i ca 45 minuter.
    Servera pajen med sallad gjord på ruccola, paprika och tomater

• Lisa1976

Jag brukar göra en paj med graham/vetemjölsdeg. Sen blandar jag smaksatt keso, smaksatt creme fraiche, krossad tomat, ägg, salt o peppar och lätt stekt purjolök och häller i skalet. Sen kokar jag broccoli och lägger i. och sen riven ost ovanpå. Man kan ju lägga i stekt bacon också om man vill.

Denna är görgo!

• DIVGRL

Waersta: Ohh där va nåt =) tackar tackar =)

• DIVGRL

Puffar för fler spännande recept =)

• Atamon

Täckt köttfärspaj med sparrisstuvning

Pajdeg:
    2,5 dl mjöl
    150 gram smör
    1 krm salt
    2 dl riven ost
    1 dl kallt vatten

Blanda ihop degen och låt vila kallt i 30 minuter. Använd halva degen till pajformen, tryck ut i formen och förgrädda, ca 10 minuter.

Fyllning:
    300-400 gram köttfärs
    1 lök
    salt och svartpeppar

Fräs köttfärsen krydda med salt och svartpeppar. Lägg fyllningen i pajen.

Stuvning:
    2 msk smör
    2 msk mjöl
    1 burk sparris
    2 dl grädde
    1 dl riven ost
    salt och svartpeppar

Gör stuvningen (fräs smöret, blanda i mjölet rör ihop och späd med grädde till önskad konsistens, ganska tjock, - använd ev. lite av sparrisspadet också)
    Häll stuvningen över köttfärsen i pajskalet. Lägg på resten av degen som lock. Pensla locket med 1 ägg. Grädda i 225 grader i ca 40 minuter. (Ev längre) Servera med sallad

• speedy gonzales

Kantarell- och västebottenpaj
    Ingredienser
    Portioner: 16

2 dl vetemjöl
    1 dl grahamsmjöl
    100 g smör
    3 msk kallt vatten

FYLLNING
    1 knippa gräslök
    200 g färska kantareller
    margarin (till stekning)
    2 ägg
    2 dl mjölk
    2 dl fint riven västerbottenost
    1 tsk salt
    1 krm peppar

Gör så här:
    Sätt ugnen på 200°C. Hacka samman vetemjöl, grahamsmjöl och matfett till en grynig massa. Tillsätt vatten och arbeta snabbt ihop till en deg. Kan förvaras kallt till strax före gräddning.
    Klä små portionsformar med pajdegen och nagga dem. Förgrädda i ca 10 minuter

Hacka gräslöken. Rensa och dela de stora svamparna i mindre bitar. Fräs svampen i matfett några minuter tills den mjuknar. Fördela den i pajskalen.
    Vispa samman ägg, mjölk, ost, gräslök, salt och peppar. Fördela detta i pajformarna. Grädda pajerna i ca 15 minuter eller tills de stelnat.

• Marcupilami

Pajdeg och "utfyllning" gör jag alltid samma

vanlig pajdeg efter kokboken, alt. Maizenas pajdeg om jag har bråttom
    4 ägg och 2,5 dl vätska (mjölk, grädde eller creme fraiche lätt/vanlig)

fyllningen varierar mellan:

ost/skinka (quice)

skinka/purjolök + lite ost (men inte lika mycket som i quiche)

köttfärssås, vanlig över från middagen + lite ost

köttfärssås med tacokryddor + lite ost

köttfärssås med grädde, cantadouost "franska kryddor/vitlök" och mer extra vitlök och franska kryddor, champinjoner + lite ost

wästerbottensost

wästerbottensost/tärnade tomater/skinkbitar/tärnad potatis

dator heter det. datOR...
  • Psycho

Världens godaste paj är blomkålspaj med fetaost, soltorkade tomater, creme fraiche, lök och kassler..

• Marcupilami
    Marcupilami skrev 2007-08-21 19:12:50 följande:
    Pajdeg och "utfyllning" gör jag alltid sammavanlig pajdeg efter kokboken, alt. Maizenas pajdeg om jag har bråttom4 ägg och 2,5 dl vätska (mjölk, grädde eller creme fraiche lätt/vanlig)fyllningen varierar mellan:ost/skinka (quice)skinka/purjolök + lite ost (men inte lika mycket som i quiche)köttfärssås, vanlig över från middagen + lite ostköttfärssås med tacokryddor + lite ostköttfärssås med grädde, cantadouost "franska kryddor/vitlök" och mer extra vitlök och franska kryddor, champinjoner + lite ostwästerbottensostwästerbottensost/tärnade tomater/skinkbitar/tärnad potati
    har svartpeppar också i äggsmeten
    dator heter det. datOR...
Svar på tråden Ruskigt god matpaj??