• KisseNova

Arbeta inom industri

Jag vill veta veta vilka egenskaper som behövs inom industrin
    Fyll gärna på listan, och skriv gärna sånt man bör tänka på inom industrin som tex skiftarbete. Finns det någon förresten här inne som jobbar inom industrin ?

*Noggrann
    *Flexibel
    *Lättlärd
    *Uthållig
    *Stresstålig

• Svar på tråden Arbeta inom industri
  • Mabybaby
    KisseNova skrev 2007-08-21 10:21:50 följande:
    Jag vill veta veta vilka egenskaper som behövs inom industrinFyll gärna på listan, och skriv gärna sånt man bör tänka på inom industrin som tex skiftarbete. Finns det någon förresten här inne som jobbar inom industrin ?*Noggrann*Flexibel*Lättlärd*Uthållig*Stresstålig
    Jag jobbar inte INOM industrin, men väl MOT industrin i sverige, så jag kanske kan svara på en del frågor.
    Skall du jobba som operatör, montör, produktions eller underhållschef eller likande eller vad?
  • lollsanT

Min man jobbar inom industrin som CNC-operatör. Men det finns ju flera yrken inom industrin oxå så vilket tänker du på? Industrin i allmänhet?
    Skiftarbete är ju det vanligaste och då är det 2-skift upp till 5-skift. Vill man inte jobba skift kan man söka sig till mindre firmor som oftare har bara dagtid.

• KisseNova
    Mabybaby skrev 2007-08-21 11:23:20 följande:
    Jag jobbar inte INOM industrin, men väl MOT industrin i sverige, så jag kanske kan svara på en del frågor. Skall du jobba som operatör, montör, produktions eller underhållschef eller likande eller vad?
    Jag söker ett jobb inom industrin, antar att det är montörer som dom söker. Mot industrin ? förklara gärna mer, du får gärna pma om du inte vill skriva ut det här.
  • KisseNova
    lollsanT skrev 2007-08-21 11:27:37 följande:
    Min man jobbar inom industrin som CNC-operatör. Men det finns ju flera yrken inom industrin oxå så vilket tänker du på? Industrin i allmänhet?Skiftarbete är ju det vanligaste och då är det 2-skift upp till 5-skift. Vill man inte jobba skift kan man söka sig till mindre firmor som oftare har bara dagtid.
    industrin i allmänhet. Att jobba skift är inga problem eftersom jag har nattis till min son.
  • Mabybaby
    KisseNova skrev 2007-08-21 13:06:46 följande:
    Jag söker ett jobb inom industrin, antar att det är montörer som dom söker. Mot industrin ? förklara gärna mer, du får gärna pma om du inte vill skriva ut det här.
    TS, jag jobbar med utbildning för svensk industri mot produktion och underhåll. Vad är det du vill veta ang. jobbet du söker? Vilket företag är det på?
  • lollsanT

Jadu, det är ju inte lika smutsigt jobb som det har varit förut eftersom de flesta maskiner är "stängda" med skjutdörrar. På monteringssidan brukar det oxå vara hyfsat tyst och inte lika mycket tunga lyft.
    Har du utbildning och/eller erfarenhet är lönerna rätt bra - beroende på var man bor förstås. På små orter vet de ofta att de får behålla sin personal och betalar mindre. Fast å andra sidan är det brist på yrkeskunnigt folk inom industrin så man har ju lite förhandlingsläge där som tur är.
    Min man trivs iaf fast då har ju han andra arbetsuppgifter än en montör - han står vid maskinerna och "uppfinner" emellanåt oxå =)

Sen har man ju förmåner genom IF/Metall som är bra. Tex så har vi hemförsäkring med obegränsat försäkringsbelopp för typ 55kr/månad (lägenhet) och medlemslån som är försäkrat så händer det nått med någon av oss så betalar facket lånet.

• zasata

beror lite på vad du gör. jag har stått på bandet på lite olika ställen

Noggrann, beror på var man är,en del har maskiner som säger till vasd du skall göra och om du sjruvat lagom hårt, går inte att göra fel.
    när jag jobbade på kronans droghandel är det inte så utan där fick du nummer ca10st att hitta exat rätt.
    stresstålig e viktigt,
    många kräver att man jobbar över om det behövs, tex volvo personvagnar

mitt bästa tips om du ska jobba på ett band, ha med dig ljudbok och lär dig många olika stationer. får det e långtråkigt,

• marjalena

Jag arbetar inom industri, jobbar som montör.

Trivs jättebra med det! Svårt att speca vad man bör tänka på, beror ju helt på vilket slags industrijobb det gäller.

• Naty

ja jobbar som maskinoperator, fick nyss jobb dar efter ett sommarvick.
    det e viktigt att man ar nogrann tror jag, iaf dar jag ar.
    jobbar 2 skift endast EM ,sen FM o sen ledig vecka. super skont! nat mer du vill veta sa ar det bara att fraga

Svar på tråden Arbeta inom industri