• Anonym (suck)

Kan man bli gravid snabbt igen efter missfall, samt flera frågor?

Jag har förmodligen fått missfall idag (ganska säker) och försöker att inte gräva ner mig genom att tänka positivt. Har hört att efter man har fått missfall är kroppen väldigt mottaglig för graviditet och att det därför är "lätt" att bli gravid relativt snabbt efter ett missfall. Stämmer det? Vad tror ni?

Hur länge ska man vänta med sex efter missfall?

Hurlång tid tar det innan mensen sätter igång igen?

• Svar på tråden Kan man bli gravid snabbt igen efter missfall, samt flera frågor?
  • Blå Flygare

Rekommendationen är att vänta en hel menscykel innan man försöker bli gravid igen, detta för att missfallsrisken är större om man försöker igen direkt.

Lycka till!

• blonde redhead

Jag blev gravid direkt efter mitt mf och det fanns ingen större risk med det sa läkarna. De brukar rekommendera en månad, men det är mer för att ha koll på cyklen elelr om man fått en infektion.

Och dom tror att man är mer mottaglig efter ett mf.

Sex kan man ha när man slutat blöda igen. Rekommenderar dig att gölra gravtest om någon vecka för att se så du får ett minus (man kan ha kvar hormonet i kroppen ganska länge) för att sedan veta att när det blir ett plus igen så vet du att det är ett nytt.

Beklagar ditt mf, men lycka till framöver!

• Lunagirl74

*kramar om*

Vet hur du känner dig.

Fick MA i mars var då i v 10.
    Efter min med.abort vilken jag blödde av och till i 12 dgr tog det fr 1:a dag 40 dgr tills min mens kom igen och sedan fick jag inte den igen utan blev gravid vid den äl.

Min bm sa till mig att jag/vi kunde börja bebisverkstaden när vi ville och kände oss redo för det under förutsättning att jag hade slutat att blöda. 

Om du inte har tagit kontakt med Mvc så råder jag dig till att göra det. Kan behöva komma in för ett vul och se så att allt är ute. Och där kan du även få hjälp med att få prata med någon om vad som hänt.

*kramar om igen*

Petra

• lillangel

Hej!Jag har haft missfall och vänner som haft de me,de är mycke vanligt,vet me säkerhet att du inte ska försöka bli gravid snart igen utan du ska vänta ca 3månader men helst ett halvår annars är de stor risk att kroppen stöter ifrån sig den också,de har hänt flera jag känner o barnmorskan sa så,de e för att kroppen inte hunnit återhämta sig efter förra graviditeten o livmodern har inte hunnit dra iop sig helt ,förstår dig att du vill ha barn igen snart men de e mitt råd till dig.
    De brukar ta ca 1 !/2 månad innan mensen kommer tillbaka. O så är de bra att du går o kollar dig hos mvc nu så allt ser bra ut nu. Jag beklagar verkligen ,de är så jobbigt jag vet,hoppas dom tar mot dig väl för jag träffade bara känslokalla vårdpersonal. lycka till nu. kram!

• Anonym
    lillangel skrev 2007-08-21 10:33:58 följande:
    Hej!Jag har haft missfall och vänner som haft de me,de är mycke vanligt,vet me säkerhet att du inte ska försöka bli gravid snart igen utan du ska vänta ca 3månader men helst ett halvår annars är de stor risk att kroppen stöter ifrån sig den också,de har hänt flera jag känner o barnmorskan sa så,de e för att kroppen inte hunnit återhämta sig efter förra graviditeten o livmodern har inte hunnit dra iop sig helt ,förstår dig att du vill ha barn igen snart men de e mitt råd till dig.De brukar ta ca 1 !/2 månad innan mensen kommer tillbaka. O så är de bra att du går o kollar dig hos mvc nu så allt ser bra ut nu. Jag beklagar verkligen ,de är så jobbigt jag vet,hoppas dom tar mot dig väl för jag träffade bara känslokalla vårdpersonal. lycka till nu. kram!
    Det stämmer faktiskt inte alls, din bm har inte talat sanning. Man får inte lättare mf för man har haft det en gång (om det inte är något genetiskt eller en infektion som orsakat det) och man behöver absolut inte vänta så länge som 3-6 månader!
  • Anonym (inte sant)

Man behöver inte alls vänta en menscykel innan man försöker igen. Inte om man fått mf tidigt !!!! Har man fått ett senare mf eller behövts skrapas är rådet att vänta. Vid jättetidigt mf ser kroppen mf som en vanlig mens !

Om kroppen inte är redo för en ny graviditet så blir den inte gravid. Ny graviditet, nya förutsättningar ! Så sa min läkare !
    Jag blev gravid direkt igen !

Kram och lycka till !

• Anonym (precis)

nej det är inte sant att man ska behöva vänta flera mån.Kör på direkt,det sa min barnmorska och jag blev gravid direkt o det gick så bra så,är i v 27 nu...

• ce22

Så sa min barnmorska också. Nu slutade det tyvärr i mf igen men jag tror inte att det beror på att vi försökte för tidigt. Hade jag inte testat så tidigt hade jag uppfattat det här som en tidig mens.. 20 % av alla graviditeter slutar i mf och det är omöjligt att veta vem och varför som råkar ut för det. Sen finns det ju en liten procents chans att man har något fel som gör att kroppen stöter ifrån sig ägget men det gör den ju oavsett när man försöker. Är kroppen läkt och du är mentalt redo att hantera ett nytt missfall är det bara att köra på.

• ce22

Inte tidig mens utan en extra jobbig mens. Så fel det kan bli.

Svar på tråden Kan man bli gravid snabbt igen efter missfall, samt flera frågor?