• Niinis

Ni som arbetar på dagis, vilken vinteroverall tycker ni är bra/dålig ?

Ni som arbetar på dagis lär ha mycket erfarenhet när det gäller overaler! min son är 3 år och jag funderar på vilken overall jag ska köpa till honom. har ni märkt att det är skillnad på pop, reima osv mot vanliga overaler från lindex, kappahl, hm? är det dåligt med overaler som inte går att torka i torkskåp? tar tacksamt emot alla tips och råd! har egentligen inte råd att köpa mer en 1 overall så jag vill köpa en som är riktigt bra!;)

• Svar på tråden Ni som arbetar på dagis, vilken vinteroverall tycker ni är bra/dålig ?
  • jenny76

Min erfarenhet är att om inte overallen går att torka i torkskåp behöver man iaf 2 overaller. Om de är ute på förmiddagen och den blir blöt så måste det finnas en som är torr på eftermiddagen. Jag köper billiga overaller till min son. Har de två så sliter de inte heller på dem lika mycket. ÖB har ju billiga overaller likaså coop. Eller kolla p å typ blocket.

• Niinis

så att egentligen är 2 overaler ett måste? men om man köper en som går att torka i torkskåp då? har pop någon sådan overall ?eller är alla deras sådana som inte går att torka i torkskåp?

• jenny76

Det vet jag faktist inte. Brukar inte köpa pops overaller. Tycker de är för dyra. Jag har köpt på typ hm kappahl och lindex. De har funkat för oss. De är iaf ca 200-300 kronor billigare.

• Nirnaeth

Men po.ps overaller är ju vattentåliga, och blir inte blöta rakt igenom.

Jag letar också efter en bra overall till sonen, som ska börja på dagis senare i vinter. Först var kriterierna att den måste gå att torka i torkskåp, men är det en overall som står emot vatten så spelar det väl ingen större roll?

*~*~ Att styla en Volvo, är som att sminka en gris~*~*
  • Niinis
    jenny76 skrev 2007-08-21 10:50:46 följande:
    Det vet jag faktist inte. Brukar inte köpa pops overaller. Tycker de är för dyra. Jag har köpt på typ hm kappahl och lindex. De har funkat för oss. De är iaf ca 200-300 kronor billigare.
    men eftersom att jag vill helst köpa en overall i år kanske jacka också, så vill jag köpa en bra overall, jag var väldigt nöjd med pops overalen min son hade förra året, men denna vinter kommer han gå på dagis så därför undrar jag vilken overall är bäst och värd pengarna?? ni som arbetar på förskola borde väll ha märkt vilken som verkar bra/dålig osv.
  • Niinis
    Nirnaeth skrev 2007-08-21 11:02:48 följande:
    Men po.ps overaller är ju vattentåliga, och blir inte blöta rakt igenom. Jag letar också efter en bra overall till sonen, som ska börja på dagis senare i vinter. Först var kriterierna att den måste gå att torka i torkskåp, men är det en overall som står emot vatten så spelar det väl ingen större roll?
    det är sånt jag också tänker på, men om jag lägger 1100-1200kr på en overall vill jag helst inte köpa en till. och det vore ju också jätte hemskt om overalen blev blöt och sonen inte skulle kunna gå ut på eftermiddagen på dagis pga detta!
  • Smilla27

Såg en undersökning de hade gjort på tv4 förra året o det visade sig att de dyrare overallerna inte va bättre än på kappahl o lindex.
    kommer inte ihåg vilken som va bäst i test men det va inte en av de dyrare i alla fall.

• Limpelott

Jag är förskollärare och jobbar med barn 1-5 år. Overaller som sägs vara vättentäta som Reima och liknande är inte helt vattentäta.... Eller jag de kanske inte blir blöta på samma sätt som "vanliga" overaller men de blir kalla och fuktiga. Det är inte roligt för barnet att sätta på sig den sen när man ska ut på eftermiddagen och den fortfarande är kall och äcklig för att den inte fått vara i torkskåpet.
    Jag rekomenderar att köra en overall som man man stoppa in i torkskåpet, eller ha två uppsättningar på förskolan.
    Bara en uppfattning.

• Niinis
    Smilla27 skrev 2007-08-21 11:06:09 följande:
    Såg en undersökning de hade gjort på tv4 förra året o det visade sig att de dyrare overallerna inte va bättre än på kappahl o lindex.kommer inte ihåg vilken som va bäst i test men det va inte en av de dyrare i alla fall.
    hmm. vore roligt att läsa någon sån där test!:) själv har jag köpt overaler från kappahl och lindex till sonen då han var mindre, men förra vintern köpte jag en från pop och kunde verkligen se skillnad på kvaliten! den höll mycket bättre! från smuts och vatten. ser fortfarande helt ny ut men tyvärr börjar den bli för liten.
  • Limpelott

Jo... Jag vet inte vilka som är bäst.... Vi har alla de sorter på förskolan. Barn blir blöta, vad man än köper - fråga mig inte hur de bär sig åt men goingarna lyckas alltid. *ler*

Svar på tråden Ni som arbetar på dagis, vilken vinteroverall tycker ni är bra/dålig ?