sebdotvillingar????
Jag fick höra i går att syskon som kommer tätt brukar kallas för sebdo tvillingar eller något liknande.......
någon mer som vet något om detta??
Jag fick höra i går att syskon som kommer tätt brukar kallas för sebdo tvillingar eller något liknande.......
någon mer som vet något om detta??
Pseudotvillingar heter det. Syskon med ålderskillnad på mindre än 1,5 år.
oki. tack!
tycker det lät lite spännande
min son blir 1 år och 5,5 mån när han blir store bror, så jag ville kolla upp men hitta inget, men nu vet jag stvningen lite bättre..
TACK.
På aftonbladet hittade jag:
Är du född med mindre än 18 månader till ditt närmaste syskon? Då är du en pseudotvilling. Det är den mest komplicerade syskonrelationen man kan ha, då det äldre syskonet tidigt blev utkonkurrerat av en ny bebis i familjen. Pseudotvillingsystrar kommer att konkurrera med varandra i ovanligt stor omfattning. Den äldre systern blir ofta inåtvänd och osäker, medan det yngre syskonet blir bättre på att ge och få uppmärksamhet av andra.
Jag antar att de har skrivit fel och skrivit syster där de menat syskon för det fanns inget som tydde på att detta skulle gälla bara flickor.
Jag har 1 år och 10 dagar mellan mina äldsta barn. Den äldre, en tjej, är inte det minsta inåtvänd eller osäker, har aldrig varit och kommer nog aldrig att bli (hon är 14 år idag). Den yngre, sonen, är mer försiktig men inåtvänd är han definitivt inte. Jag tycker inte heller att de har konkurrerat med varandra. De har alltid bråkat en hel del men när det gäller saker de vill ha av mig eller någon annan i omgivningen (när den ena vill ha något av den andre så är det ju fight...) så samarbetar de hellre än att försöka vinna något på bekostnad av den andre. Så det som sägs om pseudotvillingar stämmer inte alltid