• Anonym (Mamman)

Blöja på äldre barn - rätt eller fel?

Hur ska man egentligen göra? Jag har en tjej som är tretton år som kissar i sängen var och varannan natt. Vi har haft det jättejobbigt under hennes uppväxt och man tror att det är en reaktion på allt hon varit med om (med misshandel av mig som hon sett, övergrepp osv.)

Hon har nattblöja och förut har hon inte brytt sig om det alls, men nu börjar hon protestera mot att ha blöjan. Jag tycker att hon ska ha den men jag vet inte, en del säger att hon ska slippa den. Men hon är nästan aldrig torr en enda natt.

Vad är rätt?

• Svar på tråden Blöja på äldre barn - rätt eller fel?
  • AnneSophie

Vad säger läkaren (för jag antar att ni går hos läkare och terapeut med henne?!)?

Taking the long way around
  • Sicali

Men du kan väl inte tvinga en 13-åring att ha blöja?

• Anonym (Mamman)

Läkaren har inga synpunkter på blöja eller inte men hon har dem utskrivna på recept såklart. Hon är inskriven på bup och när hon under en period var inlagd där så hade hon blöja. Men det var ett halvår sen ungefär.

Tvinga vet jag inte, men jag tycker att hon kan ha det. Men jag vet ju inte.

• AnneSophie
    Anonym (Mamman) skrev 2007-08-21 11:41:21 följande:
    Läkaren har inga synpunkter på blöja eller inte men hon har dem utskrivna på recept såklart. Hon är inskriven på bup och när hon under en period var inlagd där så hade hon blöja. Men det var ett halvår sen ungefär.Tvinga vet jag inte, men jag tycker att hon kan ha det. Men jag vet ju inte.
    Anser hon själv att hon är redo att vara utan blöja så tycker jag att ni ska testa.
    Hon är på väg att bli en ung kvinna och det är klart att hon tycker att det är jobbigt och pinsamt att ha blöja.

Är läkaren som ni träffar "expert" på just frågor som sängvätning?
  • sarah

Jag tycker inte som att det låter som rätt lösning att ha blöja på en 13 åring.

(¯`°?.¸ ♥ Mathilda & Emma i mitt hjärta ♥ ¸.?°´¯)
  • Anonym (Mamman)

Nej det är ingen inkontinensmottagning utan en allmänläkare. Jag vet inte om det är mer pinsamt att vakna i blöt säng emellertid? Men vi kanske ska prova?

• Signatur

Kanske är ett madrasskydd en medelväg. Då blir "bara" lakanet och skyddet blött och man slipper förstöra madrassen.

• AnneSophie
    Anonym (Mamman) skrev 2007-08-21 11:46:39 följande:
    Nej det är ingen inkontinensmottagning utan en allmänläkare. Jag vet inte om det är mer pinsamt att vakna i blöt säng emellertid? Men vi kanske ska prova?
    Då tycker jag att det är läge att ni omedelbums söker hjälp hos en läkare som faktiskt KAN detta (tex på en inkontinensmottagning) och som kanske kan hjälpa henne med tex mediciner.
    Allmänläkare i all ära, men dom är bara allmänläkare.
  • Anonym (Mamman)

Madrasskydd ligger redan där.

• Anonym

Det finns även en annan typ av skydd som man lägger ovanpå lakanet, ett sk draglakan. Man lägger det på tvären över sängen.
    Kan vara ett bra alternativ kanske? Klarar mkt vätska plus att du slipper att tvätta lakanet titt som tätt.

Svar på tråden Blöja på äldre barn - rätt eller fel?