• superanna

Husspindel = BLÄ.. behöver tips!

Funderade på om jga skulle sätta tråden under husdjur istället

Jag bor i ett hus från 1949. Kruttorr källare som jag ju ska var taacksam för..

Jag har många husspindlar i källaren. Här snackar jag inte om Janne Långben (lockespindeln) utan husspindlar, alltså mörkbruna mycket kraftiga med långa tjocka ben och de mäter nog 7-8 cm från benspets till benspets. Jag är inte rädd för spindlar i normala fall, men de här är så stora så de känns exotiska. Springer fort när jag ska krossa dem.. Uhh.

Har bott i huset i 1,5 år. Jag har satt in ett bubbelbadkar i källaren o 2 ggr har jag sett en spindel sitta i badkaret då jag kommit ner i källaren. Det är bara så obehagligt.

2 gånger har jag sett en spindel i vasken uppe i köket!

Värst var häromdagen då min son sa mamma kolla där o pekade.. jag satt i soffan o bakom mig på väggen kröp då den största av dem alla.. mitt på dagen.. på väggen i vardagsrummet!! Usch!! En kväll sprang en över köksgolvet.. De krasar när man mosar dem...

Vad 17 ska jag göra?? Jag har ringt Anticimex men de har inget gift mot dessa. De är för kraftiga säger de. De är ju inga skadedjur heller utan tyder på ett torrt hus. Jag tycker ju bara att de är så obehagliga.

Vet ni om en sån där dosa man sätter i en väggkontakt o som med någon viss frekvens skrämmer möss kanske funkar på husspindlar också?

Jag behöver tips.. fler som har detta problem? Inte kul att få spana efter spindlar hela tiden

• Svar på tråden Husspindel = BLÄ.. behöver tips!
  • Henrik31

Vi har också sådana hemma. Testa att spruta med radar. Även i springor o så.
    Det hjälper oss i alla fall.
    Se bara till att vädra efteråt.

• Vintervila

Vi har också problem med dessa.. Eller mest jag för jag mår jättedåligt av att se dem. Har också varit med om att det varit en i badkaret i källaren när jag skulle duscha, och inne på toan där nere satt det en bakom avloppsröret och jag såg bara några äckliga ben sticka fram. Min syster skulle ta död på den och den sprang skitfort!! Några dagar efter det låg det en död sån på golvet i köket och då började jag inbilla mig att de skulle hämnas för sin döde kompis och börja ta sig upp i huset. Det sitter även fortfarande kvar en död på väggen vid pelletsbehållaren i källaren sen min man slog ihjäl den och vägrar peta bort den. Jag mår dåligt när jag ser den!! Jag vet inte heller vad man kan göra åt dem, vill också ha bort dem!

• superanna

ahh.. du menar att sprutar i radar i alla springor i vrår i källaren i förebyggande syfte. det ska jag absolut testa. tror du att de kommer in utifrån eller kryper upp från källaren? kanske räcker att jags sprutar ner källaren då menar jag?

• Henrik31

Börja med källaren.

Fast i värsta fall tar de kanske sig upp där uppe istället då.

superanna skrev 2007-08-21 12:20:50 följande:
    ahh.. du menar att sprutar i radar i alla springor i vrår i källaren i förebyggande syfte. det ska jag absolut testa. tror du att de kommer in utifrån eller kryper upp från källaren? kanske räcker att jags sprutar ner källaren då menar jag?
  • Maverich

Kolla i mitt galleri under "våra husspindlar", visst är det samma?
    Täta alla springor i huset, de kommer upp genom golven. Vi hade problem när vi renoverade hemma, men vi har kvar dem i källaren och utanför huset. Jag hade faktiskt tänkt att ringa anticimex men de kan alltså inte göra något?!

• superanna

skönt höra att fler har samma problem..

Belinda: visst blir det så att man automatiskt spanar runt väggar o tak o letar efter dem? skitjobbigt ju.. särskilt när man går ner i källaren..

jag tror att de flesta inte sett en sån här spindel.. jag hade inte sett husspindeln förrän jag flyttade in här.. folk har nog mest sett de där långbenspindlarna.. o då kan man ju inte fatta hur stora de här är

• superanna

maverich: det är ABSOLUT de som du har på din bild! huu.. groteska ju. Nej, det är inget skadedjur så Anticimex gör inget. Jag sa att jag var villig att betala vad som helst för att slippa husspindlarna..

• Erica med c

Maverich: fy faan vilken äcklig spindel.. *ryser i hela kroppen*

• Maverich
    Erica med c skrev 2007-08-21 12:29:45 följande:
    Maverich: fy faan vilken äcklig spindel.. *ryser i hela kroppen*

Det är tre olika!

De sprang omkring här i huset tills vi tätade alla små springor, huga!

• jeeri74

Vi har också sånna och vill också ha tips få hur man får bort dem.
    Vad är radar..?!

Vi hade bland annat en i en golvbrunn inne i pannrummet (i källaren), vi sprutade med vattenslangen jättelänge, men tro inte att den kom upp igen?!? Sen hällde vi kokande vatten i brunnen och då verkade den ge upp. Fast om det var samma eller andra vi såg sen vet jag inte.. Dammsugit upp en har vi gjort också, lät dammsugaren stå på en stund och tömde sen påsen. Vet inte om den överlevde men vi såg den i alla fall inte mer.

• Maverich
    superanna skrev 2007-08-21 12:26:22 följande:
    maverich: det är ABSOLUT de som du har på din bild! huu.. groteska ju. Nej, det är inget skadedjur så Anticimex gör inget. Jag sa att jag var villig att betala vad som helst för att slippa husspindlarna..
    Frågade du om tips på hur man kan göra själv?
  • superanna

maverich: dammsuga i springorna o dammsuga bort deras nät.. alltså att göra deras miljö otrivsam

jag har ett oinrett förråd i källaren med bara murade block som väggar/ytterväggar. jag kan tänka mej att spindlarna rymmer ut i huset från detta rum så kanske det kan hjälpa om jag tätar den tröskeln under dörren o sen aldrig lämnar den dörren öppen.

jag ska absolut testa att täta o spruta radar överallt.

• Maverich

Ja, inne i huset iaf. Någon har smitit in någon gång bara men vi har fönster och dörren öppna ofta.

Se till att täta mellan källaren och huset i alla dörrar som du själv skriver, tror att det kan hindra de stora rackarna.

• superanna

ska jag absolut göra. det får bli eftermiddagens jobb såhär på min sista semesterdag

• Henrik31

O ser du några så tryck på kroppen med tummen så det krasar sådär myyysigt.

superanna skrev 2007-08-21 12:43:55 följande:
    ska jag absolut göra. det får bli eftermiddagens jobb såhär på min sista semesterdag
  • Maverich
    Henrik31 skrev 2007-08-21 12:46:47 följande:
    O ser du några så tryck på kroppen med tummen så det krasar sådär myyysigt.
    Med tummen? Med den storleken får man använda hala handflatan om det ska få någon effekt!
Svar på tråden Husspindel = BLÄ.. behöver tips!