• Anonym

*Är det någon som vet om det är farligt att

Är det någon som vet om det är farligt att bita på naglarna? Jag har bitit sedan jag var barn. Först biter jag av nageln,sedan tuggar jag sönder den och till sist sväljer jag.

Nu är jag gravid och undrar om det kan vara farligt för den lille.

Är det någon som har ett knep för hur man kan sluta? Vet att det kan låta löjligt, men jag är verkligen beroende och tycks inte kunna sluta. Jag har testat diverse saker, såsom äckelsmak på naglarna, köpt dyra krämer m.m.

När jag var barn trodde jag aldrig att jag skulle vara nagebitare än idag (28 år).

• Svar på tråden *Är det någon som vet om det är farligt att
  • Nyfiken gul

inte själva nageln är farlig.. men tänk på alla hiskeliga bakterier UNDER nageln!!!

det är inte värt risken...

• Du är för liten

ha stopp och väx på naglarna så att du märker när du biter (ofta gör man ju inte det förrän nageln är borta för länge sedan) och köp jordnötter o knapra på och annat dylikt som är smått o som går o knapra sönder o tugga på.

Sen är det bara att lägga av när du kommer på dig själv, om halva nageln är av så KLIPP av resten så du aldrig använder tänderna.

Tog ett tag kan jag ju säga

• Ananak

detär säkert inte hälsosamt att äta sina naglar, mennog inte farligt heller..

gå och bygg upp dina naglar... man behöver inte ha dom jätte långa... man tuggar gärna inte sönder ett par naglar för 600 kr =)

annars får du kladda på äckliga medel på dina nagalr...

• Anonym

Skönt att höra att jag inte är ensam gravid nagelbitande... Måste erkänna att jag har testat lösnaglar som man får på salong och ska hålla länge. Första kvällen höll jag på att bli galen, det kröp i hel kroppen. Innan jag visste ordet av satt jag på min säng och "pillade" bort de med en sax. Skäms...

• Winnie

Jag är inte gravid och jag har inte hört om det är skadligt eller inte, men jag har i alla fall lyckats sluta nu efter 25 år. Mitt enda sätt för att lyckas (jag har provat allt!!!) är att lägga på nagellack. Inte ett lager, utan 5-6 lager. Då biter jag inte. Det ser för j-vligt ut i början med färgglada små stumpar, men efter 2 månader har de nu växt ut till fina naglar. Sedan håller jag efter dem och sköter dem och då har jag ingen lust att bita när jag ser hur fina de är.

• JKMNA

Jag tror det nog är att bara bestämma sig...
    Om det inte fungerar med alla metoder, stopp och väx...eller nagelbyggning så är det ju inte själva metodens fel utan att man inte kan låta bli själv...!
    Du får nog bita i det sura äpplet och bara SLUTA TVÄRT!
    Har själv bitit en del men mest på sidorna och pillat runt nagelbanden. Det ser verkligen inte roligt ut... jag började göra manikyr med ett set från Mavala. Det inspirerade mig att sluta för jag kunde se hur fina naglarna började bli!
    Men jag kan lätt börja igen...! Man får bara BESTÄMMA sig!
    Lycka till!

• Aprilia

Skumt här kan jag skriva men i alla andra trådar verkar det bli databasfel

Svar på tråden *Är det någon som vet om det är farligt att