• Stella O

arbetslösa lärare?

Hej
    funderar på att läsa till lärare, men har nu läst i flera tidningar att det råder ett stort överskott på lärare. Vet ni som jobbar inom skolan om detta stämmer och det inte är någon ide att läsa till lärare. Har ingen lust att låna pengar för att sen bli arbetslös.

• Svar på tråden arbetslösa lärare?
  • jannovich

Jag blev färdig lärare i de tidigare åren januari -06 och har sedan dess jobbat inom förskolan eftersom det inte finns några jobb i skolan. Just nu är det väldigt trögt i hela landet (iallafall för den sortens lärare som jag är), men om några år kommer det nog finnas ganska mycket jobb så 40-talisterna går i pension. Så förhoppningsvis kommer det finnas jobb när du är färdig! Lycka till

• Lurvenpajsaren

Det beror helt på ämneskombinationen. Jag har engelska och spanska och har alltid fått alla jobb jag sökt. Förra året sökte jag sex stycken och fick allihop! Svenska och SO har allra svårast att få jobb då det utexamineras så många varje år.

• Litenkanin

Jo det stämmer till viss del, blev klar i juni, arbetar nu på en förskola. Trivs dock jättebra så det är skönt. Men det är helt klart surt när man har pluggat och det inte finns några jobb! Men som sagt tidigare i tråden jag hoppas med att det öppnar upp sig om några år.

• Emmas liv

Jag jobbar oxå på förskola... Tog min examen januari 2003. Har inte haft ett enda lärarjobb sen dess. Hoppas på att det snart blir lättare att få jobb. Kan du tänka dig att jobba i förskolan, så finns det mycket jobb.
    Lycka till!

Liv-min mening
  • Videkorgen

Emmas liv skrev 2007-08-21 19:46:26 följande:

Jag jobbar oxå på förskola... Tog min examen januari 2003. Har inte haft ett enda lärarjobb sen dess. Hoppas på att det snart blir lättare att få jobb. Kan du tänka dig att jobba i förskolan, så finns det mycket jobb.Lycka till!
    Men, om du jobbar i fsk så är du ju också lärare...
  • Stella O

Emmas liv - vad är du för lärare igentligen då?
    Det verkar inte vara någon större ide att läsa till lärare. Har man en utbildning som går flera år tillbaka i tiden och man aldrig har fått använda den så måste det väl bli näst intill omöjligt att få jobb sen eftersom den måste bli inaktuell? Hörde på radion att det utbildas a 200% för många lärare än vad det finns tjänster, så jag får nog tänka om.

• Videkorgen

Stella O skrev 2007-08-21 19:53:53 följande:

Emmas liv - vad är du för lärare igentligen då?Det verkar inte vara någon större ide att läsa till lärare. Har man en utbildning som går flera år tillbaka i tiden och man aldrig har fått använda den så måste det väl bli näst intill omöjligt att få jobb sen eftersom den måste bli inaktuell? Hörde på radion att det utbildas a 200% för många lärare än vad det finns tjänster, så jag får nog tänka om.
    Konstigt med olika bud - visst, det kommer vara svårt ett tag framöver att få jobb i gymnasie och högstadie, men när det gäller de andra åren i skolan så hinner dom inte utbilda tillräckligt, har jag fått höra i från Stockholm i alla fall.
  • jannovich

Emmas Liv,

Och jag som tycker det är trist att inte hittat nåt lärarjobb ännu efter 1 ½ år. Jag ska vara tyst tror jag

Frejjan,

Intressant. Jag har många kompisar och studiekompisar som är 1-7 lärare som jobbar inom förskola eller med nåt helt annat för att det inte finns jobb. Så nog utbildas det lärare. Jag hörde en politiker som sa nåt liknande också, undra vars dom får allt ifrån

• studentskan

Hej! Jag är också lärare. är utbildad gymnasielärare i Samhällskunskap och Historia, blev klar våren 2006. Har haft ett vikariat på en mellanstadieskola som extra stöd i en liten specgrupp. Hjälpte där eleverna med Matte, eng och svenska, inte riktigt innehållet i min utbildning. Är för närvarande mammaledig men måste söka nytt jobb till januari då min sambo ska vara hemma med vår son. Hoppas på jobb men det verkar vara hopplöst. Ingen av ca 30 sökta jobb som jag sökte hösten -07 blev jag ens kallad på intervju. Man blir ju lite besviken när det sades 2001 när jag började att studera att det skulle vara hur lätt som helst att få jobb, oavsett vilken behörighet på grund av pensionsavgångar.

• sandralager

Jag läser till lärare för högstadiet o gymnasiet med inriktning engelska och psykologi och har läst i ett och ett halvt år nu (eller egentligen två år). Känner nu dock att det är ingen mening eftersom dte verkar så svårt med jobb inom det området. Ska därför efter mammaladigheten hoppa av min nuvarande utbildning och börja på en ny, förskolärarutbildingen och även inr. mot de tidigare åren. Detta för att jobben är betydligt fler och framtiden ser ljusare ut. Jobb vill man ju verkligen föröka försäkra sig att man får, speciellt om man har barn att ta hand om.

• Cammie86

Vad tråkigt att läsa om alla utbildade lärare som inte får jobb inom sitt område! Angående förskollärare tycker jag det verkat blivit väldigt populärt att utbilda sig till nu på sistone, i alla fall om man tittar här på FL?! Själv ska jag börja läsa till förskollärare + lärare i de yngre åldrarna och hoppas självklart det finns bra jobbchanser när jag är klar.

Svar på tråden arbetslösa lärare?