• Anonym (arbetslös)

Alfakassan??

Hej

Jag vet att detta inte riktigt är rätt forum för såna här frågor, men jag har läst allting på alfa-kassans hemsida och har lite frågor. Jag har studerat heltid detta året men fortfarande kunnat skrapa ihop cirka 380 arbetade timmar under 6 månader. Förra året arbetade jag under sommaren i 3 månader och fick då ihop 480 timmar men var arbetslös resten av året och kunde då inte söka eftersom jag var under 20. Jag vet att enligt deras villkor så måste jag ha jobbat i sex månader kontinuerligt, och då 50h per månad eller sex månader räknat på ett år och då 80h per månad.

Jag arbetade som springvikarie inom förskolan detta året och även jobbat 2 månader heltid inom industri, och så har jag varit tidningsbud nu på sommaren.

Finns det någon som kan svara på om jag skulle bli beviljad alfa-kassa? Det är grundbeloppet jag tänker på. Vad händer om jag inte blir beviljad? Är det soc som gäller då? :(

Jag står som arbetssökande på arbetsförmedlingen och jag uppfyller alla andra krav.

TACK på förhand!

• Svar på tråden Alfakassan??
  • bluebride

ring och fråga dem, jag är med där, mina akassedagar går snart ut, 60,5 dag har jag kvar när jag kollade sist. Du vet att grundbeloppet är bara 4800:- efter skatt i månaden, så det är inte mycket.

lycka till

• Anonym

Där du jobbade heltid förrut, varför anslöt du dej inte till deras fackförbund och akassa?

Det du kan göra är att skicka in alla arbetsgivarintyg du har på de ställen du jobbat.
    Sen gör de en kontroll på allt och du får besked om du blir beviljad eller inte.

Det står på deras hemsida att man inte behöver vara ansluten till dem för att få grndbeloppet, men vad de menar med det vet jag inte..

Vad gäller inkomstrelaterad inkomst så måste man vara ansluten...

Skicka in alla papper du har...
    Och sen tror jag man har grundbeloppet första året... efter det får man inkomstrelaterad

• Anonym (arbetslös)

Ok tack ska ni ha! Ska ringa dem och fråga. Bluebride: hur klarar du dig på de 4800 kr i månaden? Det är väl omöjligt?

• bluebride

Anonym (arbetslös) skrev 2007-08-21 14:25:35 följande:

Ok tack ska ni ha! Ska ringa dem och fråga. Bluebride: hur klarar du dig på de 4800 kr i månaden? Det är väl omöjligt?
    jadu, det är inte lätt alls, jag skulle behöva så mycket mer, men det var tyvärr ingen som sa att jag skulle gå med i något fack när jag jobbade i över ett helt år, tack vare det fick jag ingen inkomstrelaterad akassa. Så, egentligen, NEJ jag klarar inte mig inte på det.
  • Anonym (arbetslös)

Usch då, det kan inte vara roligt Får jag fråga hur du får det att gå ihop?

Har pratat med en handläggare nu och hon sa att de också har en regel att de under 25 MÅSTE ha arbetat en 5-månaders period kontinuerligt då med 50h/mån. Jag slutade gymnasiet 2005, var arbetslös 1 år då jag inte fick söka a-kassa för jag var 19 och sedan studerade jag vidare på högskolan 1 år. Alltså har det inte blivit något heltidsarbete för mig. Men hon sa att jag kunde söka in i alla fall och det tänker jag göra.

Vad kan jag göra om jag inte får det beviljat? Blir det socialen då? Har en sambo som också är arbetssökande ex-student. Tacksam för svar!

• bluebride

Anonym (arbetslös) skrev 2007-08-21 15:54:42 följande:

Usch då, det kan inte vara roligt Får jag fråga hur du får det att gå ihop? Har pratat med en handläggare nu och hon sa att de också har en regel att de under 25 MÅSTE ha arbetat en 5-månaders period kontinuerligt då med 50h/mån. Jag slutade gymnasiet 2005, var arbetslös 1 år då jag inte fick söka a-kassa för jag var 19 och sedan studerade jag vidare på högskolan 1 år. Alltså har det inte blivit något heltidsarbete för mig. Men hon sa att jag kunde söka in i alla fall och det tänker jag göra. Vad kan jag göra om jag inte får det beviljat? Blir det socialen då? Har en sambo som också är arbetssökande ex-student. Tacksam för svar!
    vi får det inte att gå ihop, då min sambos akassa har krånglat som fasen.
  • Anonym (bannanskal)

Jag fick alfa när studerande villkoret fortfarande gällde o sen när mina dagar tog slut så hade moderaterna tagit över och de fick inte längre sätta folk på urbotalöjliga kurser så då fick jag ett helt nytt år med alfa kassa istället.........

Men det är ju som sagt inte mycket pengar.
    Tycker helt ärligt att det är skit att de har tagit bort studerande villkoret, visst man ska inte kunna slappa efter skolan och bara få pengar ändå, men tycker ändå inte att det studenter som just slutat skolan och söker jobb ska behöva gå på soc...................ingen upplyftande start på arbetslivet direkt

• Anonym (alfakassan)

För att kunna ansöka till alfakassan så måste du ha jobbat minst 17 timmar i veckan i 5 veckor bakåt och planerar att fortsätta jobba minst dom timmarna i veckan. Det du pratar om är när du ska ha ut ersättning ifrån alfakassan.

Har själv ringt och pratat med alfakassan i veckan.

• Anonym (arbetslös)

Anonym (alfakassan): Men måste man inte uppfylla ett arbetsvillkor för att få ut grundersättning? Detta är krångligt : /

Svar på tråden Alfakassan??