• Monis

Kontaktar ni referenserna varje gång vid varje intervju...

... där de efterfrågas? Det kan ju bli tjatigt om man får söka en massa jobb innan man hittar nåt... En referens har jag ingen kontakt med och en annan sällan.

• Svar på tråden Kontaktar ni referenserna varje gång vid varje intervju...
  • Mrs Jane Doe

Jag lämnar aldrig referenser förrän vid eventuella intervjuer och då har jag alltid informerat dem om vilken typ av jobb jag sökt och vilka som kan tänkas höra av sig till dem.

Håller kontinuerlig kontakt med mina referenser och uppdaterar dem allt eftersom.

Att ange en referens som man inte längre har någon kontakt med hade jag inte angett överhuvudtaget - det skulle kännas synnerligen oproffsigt tycker jag...

• Troja11

Nepp, jag skriver ned mina ref och sen är det upp till nya arbetsgivaren att ringa.

/Troja11

• Ellah

Lämnar referenser endast vid intervju, och har jag en gång frågat någon om denne kan användast som referens så ringer jag ej och frågar innan varje intervjutillfälle.

• Theorese

Jag lämnar inte referenser förrän det efterfrågas och då har jag innan kollat att de är med på att vara referenser. Sen så är det väl bra för dig att meddela referenserna vilka jobb du söker och om det är något speciellt du själv har lyft fram, jag tror att det är jätteviktigt att ha en bra kommunikation med sina referenser.

• BeanGirl

Tycker att det är jättesvårt med referenser öht...jag brukar ange min förra arbetsledare men det är ju faktiskt över ett halvår sedan jag jobbade där och man kan ju inte begära att de ska komma ihåg en och hålla på att svara på frågor om en hur länge som helst...De vikariat jag har haft efter det har varit mycket ensamarbete och den som anställt mig har eg aldrig sett mig jobba så de kan inte säga så mycket om mig...Vilka kan man ha som referenser eg?

• Catti41

heh. Jag tolkade rubriken så att frågan var om arbetsgivaren kontaktar varenda referens, och det kan jag ju säga att så gör jag iallafall. :) (Inte på såna som jag intervjuat och inte tänkt gå vidare med, förstås.)

Men när jag söker jobb så kontaktar jag alltid mina referenser och undrar om de fortfarande vill vara referenser och informerar om vad det är för jobb som jag söker.

Faktum är att när jag som arbetsgivare talar med referenser så frågar jag ofta när de hade kontakt med personen ifråga senast. Och om de då skulle säga att det var flera år sedan så skulle jag notera det som negativt.

• JLS

För mig är det självklart att kontakta de referenser jag uppger i en ansökan. Varför? Jo för att de vill nog mkt gärna ha lite koll på att folk kan ringa och efterfråga info om mig och vill ju då vara lite förberedda kanske och tänk OM folk inte skulle komma ihåg en om det är länge sedan anställningen upphörde, då kan det kännas pinsamt

Tror även att den personen som kollar uppgifterna tycker det är konstigt om man uppger referenser utan att ens kontaktat dom.

• uniMog

ja de få ggr jag sökt jobb har jag letat upp referenser som passar för jobbet i fråga och kontaktat dem.

What do they need such good eyesight for anyway?
  • BeanGirl

Men med tanke på hur många jobb man söker så skulle man ju i så fall inte göra annat än ringa runt till referenser hela dagarna? *ler* Ringer rekryterare verkligen så ofta till referenser? Litar de inte på sitt eget omdöme? Om man säger att man inte har några referenser direkt, vad tänker en rekryterare då? Jag är alltid livrädd för den frågan på intervjuer för pga att jag har haft lite speciella arbetssituationer så har jag inga referenser som känns särskilt aktuella.

• Ellah

Jag ringer referenser när jag ska anställa någon, så gott som i varje fall, men jag frågar faktiskt inte om personen ifråga har kontaktat sin referens på sistone.
    Jag bryr mig mer om vad referensen har att säga om kandidaten än hur ofta kandidaten kontaktar sin referens. Jag måste nog säga att kan referensen ändå minnas personen ifråga på ett positivt sätt, trots att det var ett tag sedan de hade kontakt så ser jag det som att kandidaten gjort ett bestående positivt intryck. Sedan har alla rätt till sina åsikter och sätt att jobba... Jag är i alla fall nöjd med resultatet än så länge... peppar, peppar...

Svar på tråden Kontaktar ni referenserna varje gång vid varje intervju...