• Carråå

Lackera om hela bilen?

Suck!!! Idag har jag skrapat vår bil ganska ordentligt genom att köra för nära en stolpe i ett p-hus. *klant* Den har dessutom 3 st gamla p-skador. Nu har jag varit på skadebesiktning i Malmö och fått reda på att det kommer att bli 4 st självrisker á 3000 kr. Besiktningsmannen ansåg inte att de gamla skadorna var p-skador... så därav 4 st självrisker. Bilen har i övrigt lite små repor här och var. Frågan är om man ska lackera om hela bilen?! Vilket blir snyggast? Försäkringsbolaget bekostar ju bara omlackeringen av just skadorna jag anmält... och det blir mellan 9000 och 12000 kr. Besiktningsmannen sa att han kunde vara snäll och sätta det till 3 självrisker men ändå...
    Ngn som har tips på bra och billig lackerare i Skåne? Vi har en grönmetallic Hyaundai Elantra....

• Svar på tråden Lackera om hela bilen?
  • Majsan70

Låter jäkligt konstigt?? Spela roll hur många skador man har. Borde bara vara en självrisk i allafall. Har du kollat så det verkligen stämmer?

• jerseyko

Tycker också det låter konstigt, 1 självrisk för varje skada? Dvs din parkeringshusskada och sen 1 självrisk för varje bula?

Det kostar en hel del att lacka om en bil, bara färg brukar kosta 8.000-10.000:- och sen arbete på det. Plocka bort lister, täcka det som inte skall lackas, slipa ner bilen och kanske spacka ligen småbulor, lackas i flera lager och slipas där emellan och sen på med flera lager klarlack.

min farbror har en röd bil, en 95a och de blir ju bleka, han vart påbackad och fick byta en dörr, de lackade då dörren sen polerade de upp bilen och fixade så den fick sin gamla röda färg, såg precis nylackad ut!

• Carråå

Så bedömde besiktningsmannen på polisens och försäkringsbolagens besiktningsstation det... Stämde inte överens med vad försäkringsbolaget sade när jag ringde till dom för då sade dom att Trafiksäkerhetsföreningen ersatte parkeringsskador och att det skulle bli en självrisk på 3000 kr och en på 2000 kr. Måste verkligen kolla upp det där...

• Lejonelle

Men det är väl alltid så att man får en självrisk för varje skadetillfälle. Man kan ju inte samla på sig skador för att sedan bara få en självrisk när man fixar det hela, eller??

• Deliverance

Att lacka om hela bilen blir nog rätt dyrt, tyvärr.
    Min fästman har en projektbil som han skickade på hellack för något år sen.
    Det gick på 23.000:- och då var det svart + att han som utförde jobbet var en arbetskompis till en gemensam vän till oss.

Så tyvärr blir det nog rätt dyrt när det är gjort vitt, med tanke på priset när det är svart.
    Men sen beror det ju på hur länge ni ska ha kvar bilen.
    Om ni ska ha den kvar i flera år så kan det ju vara värt det.

• Ansgar Cliff

nej färg till en hyondai elantra kostar inte 10 000kr vad har du fått det ifån?? vem har du frågat? och mellanslip? på en bruksbil? låter överkurs.. ett par lager färg och ett par lager klarlack duger gott, du behöver inte mellanslipa. Leta på någon som gör det svart, färg till bilen ca 1000-2000kr +lite klarlack och ett par dagars arbete, ett rimligt pris för en utvändig lack med arbete svart vore ca 10000-12000 med arbete och material

jerseyko skrev 2007-08-21 15:49:33 följande:
    Tycker också det låter konstigt, 1 självrisk för varje skada? Dvs din parkeringshusskada och sen 1 självrisk för varje bula? Det kostar en hel del att lacka om en bil, bara färg brukar kosta 8.000-10.000:- och sen arbete på det. Plocka bort lister, täcka det som inte skall lackas, slipa ner bilen och kanske spacka ligen småbulor, lackas i flera lager och slipas där emellan och sen på med flera lager klarlack.min farbror har en röd bil, en 95a och de blir ju bleka, han vart påbackad och fick byta en dörr, de lackade då dörren sen polerade de upp bilen och fixade så den fick sin gamla röda färg, såg precis nylackad ut!
  • K J N

Varför bry sig, det spelar väl ingen roll om en Hyaundai har kass lack eller inte, det är ju ändå en ful bruksbil..?

• jerseyko
    Ansgar Cliff skrev 2007-08-21 20:29:27 följande:
    nej färg till en hyondai elantra kostar inte 10 000kr vad har du fått det ifån?? vem har du frågat? och mellanslip? på en bruksbil? låter överkurs.. ett par lager färg och ett par lager klarlack duger gott, du behöver inte mellanslipa. Leta på någon som gör det svart, färg till bilen ca 1000-2000kr +lite klarlack och ett par dagars arbete, ett rimligt pris för en utvändig lack med arbete svart vore ca 10000-12000 med arbete och material

Brinner man för bilar och motorsport så omges man av personer som är lackerare, både dom gör det som hobby och som driver företag.

Och om man ska lacka om bilen, oavsett om det är en Cheva -56 eller en bruksbil. Vill man väl ha ett fint resultat?

Ska man bara lägga i smårepor och stenskott annars kan man lika gärna köpa färg på biltema och kleta på. Men med ett dåligt underarbete så syns det direkt. Ojämt, lacksläpp och olika nyanser.

Att anlita en firma och lacka en liten ful parkerings- och hagelskadad Mazda Miata tar vissa upp mot 35.000:- Jag behöver inte skriva va att denna person valde att köpa en lite dyrare Miata med okey lack ;)

• Carråå

KJN: Vem frågade efter din smak vad gäller bilmärken???

Frågan är vad verkstan säger... om dom tror att det går att lackera om bara de partier som är skadade eller om det är svårt att få till rätt nyans då. Försäkringsbolaget måste ju återställa bilen i det skick som det var innan den blev skadad. Det är väl annars rätt svårt att få till exakt rätt nyans när det gäller metallicfärger? Helst av allt vill jag ju att verkstan ska säga att det inte går att bara lacka om vissa partier och få det snyggt.

• Ansgar Cliff

det kommer inte att bli samma nyans, det går nog nästan att få rätt färg mrn inte 100% sen vet jag ju inte hur gammal din bil är. men vissa färgtillverkare brukar göra olika blandningar allt eftersom åren går så man ska fä rätt färg m.a.o det kan finnas olika blandningar på samma färgkod. Men sen blir jag nog tvungen att hålla med KJN med, du kan nog lägga mer pengar på omlack än vad bilen är värd, om det var mig hade jag ljugit ihop det på en dellack hos en svartlackare...

Carråå skrev 2007-08-22 13:17:57 följande:
    KJN: Vem frågade efter din smak vad gäller bilmärken???Frågan är vad verkstan säger... om dom tror att det går att lackera om bara de partier som är skadade eller om det är svårt att få till rätt nyans då. Försäkringsbolaget måste ju återställa bilen i det skick som det var innan den blev skadad. Det är väl annars rätt svårt att få till exakt rätt nyans när det gäller metallicfärger? Helst av allt vill jag ju att verkstan ska säga att det inte går att bara lacka om vissa partier och få det snyggt.
  • Ansgar Cliff

jag håller ju inte med dig där, det ÄR skillnad min E30M3:a skulle jag ju aldrig tveka att lägga lite extra på vad det än gäller, men min jetta från 1990 skula jag ju inte lägga flake lack på taket bara för att det e snyggt, det vore ju bara korkat..

jerseyko skrev 2007-08-22 07:27:50 följande:
    Brinner man för bilar och motorsport så omges man av personer som är lackerare, både dom gör det som hobby och som driver företag.
    Och om man ska lacka om bilen, oavsett om det är en Cheva -56 eller en bruksbil. Vill man väl ha ett fint resultat?Ska man bara lägga i smårepor och stenskott annars kan man lika gärna köpa färg på biltema och kleta på. Men med ett dåligt underarbete så syns det direkt. Ojämt, lacksläpp och olika nyanser.
    Att anlita en firma och lacka en liten ful parkerings- och hagelskadad Mazda Miata tar vissa upp mot 35.000:- Jag behöver inte skriva va att denna person valde att köpa en lite dyrare Miata med okey lack ;)
  • jerseyko
    Ansgar Cliff skrev 2007-08-22 14:06:04 följande:
    jag håller ju inte med dig där, det ÄR skillnad min E30M3:a skulle jag ju aldrig tveka att lägga lite extra på vad det än gäller, men min jetta från 1990 skula jag ju inte lägga flake lack på taket bara för att det e snyggt, det vore ju bara korkat..
    Men nu snackar vi väl ändå ingen specialblandad flack-lack? Utan bilens orginalfärg! Färgen finns säkert på biltema om man vill göra det billigt men men då får man ju ta resultatet efter det.

Det kostar typ 300:- å rolla en 142a. Men så ser man ju då också igenom färgen och det är inte snyggt.

Min bruksbil skulle jag utan tvekan om jag hade pengarna välja att lacka ner, men nu har jag mkt annat och prioritera istället, typ barnvagn :p
  • Ansgar Cliff

jo det är ju precis det vi snackar om.. har man pengar över så..
    men är inte pengar inblandat så skulle jag ju sälja skiten och köpa nytt...

jerseyko skrev 2007-08-22 18:00:05 följande:
    Men nu snackar vi väl ändå ingen specialblandad flack-lack? Utan bilens orginalfärg! Färgen finns säkert på biltema om man vill göra det billigt men men då får man ju ta resultatet efter det. Det kostar typ 300:- å rolla en 142a. Men så ser man ju då också igenom färgen och det är inte snyggt.Min bruksbil skulle jag utan tvekan om jag hade pengarna välja att lacka ner, men nu har jag mkt annat och prioritera istället, typ barnvagn :p
  • K J N

"Vem frågade efter din smak vad gäller bilmärken???"

Oavsett vad man tycker om en koreansk småbil så är det aldrig ekonomiskt försvarbart utan pengarna går bara rätt i sjön...

• ThereseA

Kolla upp allt ordentligt, för att först betala mycket på självrisken och sedan betala massor för om lack.. kanske blir billigare då om ni köper ny bil? vet ju inte va d e för års modell.. ibland så kan d bli billigare att byta..

• Carråå

Vet ju iofs inte vad andrahandsvärdet är på en sådan bil... kanske 30-40 tusen? Till saken hör att vi i princip fick bilen av min mor. När vi sedan säljer den vill vi gärna få ut lite grann som vi kan lägga på en ny bil. Som den ser ut idag tvivlar jag på att någon överhuvudtaget kan tänka sig att köpa den...

Svar på tråden Lackera om hela bilen?