• Ell

Hur "sjuk" låter du ditt barn gå till dagis?

Sonen började sin inskolning förra veckan och är nu hemma med en förkylning, vi hann gå 4 dagar bara. Jag kommer nog inte ta dit honom förrän han kommit över det värsta men undrar lite hur ni andra föräldrar gör med ert barn när det blir krassligt. När stannar ni hemma från dagis och när är det läge att gå tillbaka? Kör alla med en friskdag hemma innan ni går dit?

Wilmer 060206 - syskonverkstad pågår!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-08-21 17:44:04:
    Kanske ska förtydliga lite hur jag menade med förkyld vs. snorig / hostig. Jag personligen anser att man kan vara snuvig utan att vara förkyld då man är mer "sjuk" när man är förkyld enligt min definition.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur "sjuk" låter du ditt barn gå till dagis?
  • Lorelei

Eftersom de har en tendens att vara småsnuviga/hostiga mest hela tiden första tiden på dagis så har han varit där ändå. Men har han feber eller förkylning så är han hemma. Eller om han hostar mer än bara vid ansträngning.

• Bonanza

Han får snora och hosta lite, men inte mer än så. Har han hostat hela natten, eller har skrovlig röst eller rinniga ögon, näsa och hosta - då får han stanna hemma och kurera sig. Ibland behövs bara en dag för att det ska gå tillbaka. Alltid en feberfri dag ifall han har haft feber!

Denna evinnerliga väntan...
  • SaramedM

Näsan får rinna lite, men det får inte vara nytt så att säga

Hon har rinnnäsa i veckor efter en förkylning.

• Louise H
    Bonanza skrev 2007-08-21 15:51:01 följande:
    Han får snora och hosta lite, men inte mer än så. Har han hostat hela natten, eller har skrovlig röst eller rinniga ögon, näsa och hosta - då får han stanna hemma och kurera sig. Ibland behövs bara en dag för att det ska gå tillbaka. Alltid en feberfri dag ifall han har haft feber!
    bra svar tycker jag
  • Tutilure

Mina pojkar ska vara helt friska om de ska gå till dagis.
    Jag blir verkligen tokig på oansvariga föräldrar som skickar sjuka barn till dagis!Skrikandes
    Det är så hänsynslöst både mot barnet, personalen och andra barn på dagis!

Den 25/8 sticker vi!! (Vill du komma in på min sida så säg till så fixar jag det!)
  • Kristin24

Du vet väl att alla barn som börjar dagis första gången är sjuka mestadels det första året, ett sätt för kroppen att bygga upp emmunförsvaret, bara att vänja sig med snor och feber.

Jag låter Elsa gå till dagis snorig men aldrig med feber, känner alltid i pannan eller tar temp om hon verkar hängig. Skämdes så en gång när de ringde o sa hon hade smittsam ögoninfektion, det hade börjat vara på dagis..rann bara lite på morgonen.

Hon var då hemma i 3 veckor innan det var helt borta.

Är ju samma i skolor och arbetsplatser med...man blir alltid smittad efter sommaren och vinterloven.

Go och glad Kexchoklad
  • Piaf

Ja, lite hosta och dom är på dagis.

Hosta behöver inte vara ett sjuktillstånd, så de har det inte jobbigare på dagis än hemma. Däremot så har jag dom hemma, i den mån det går, om de är snoriga också. Men, mina barn är sällan det, utan det hör ofta samman med en förkylning i så fall - och då blir de alltså hemma.

Gillar inte barn med rinnande näsor och massa kladd under dom på dagis.

Aldrig ett hängigt barn på dagis.
    Hängiga barn ska ringas hem, vilket jag ju förväntar mig att de gör med andra barn på mina barns dagis, så det är ju bara onödigt att lämna dom där - för att de snart ska ringas hem igen.

Men, så är man ju inte mer än människa. Under de åtta år som vi har haft våra äldsta på dagis/skola så har vi haft en eller annan situation som bryter mot regeln - men det är absolut inte poppis hos mig.

Jag har en regel.
    Pengar får ALDRIG gå över mina barns hälsa och dagliga omvårdnad så länge dom är små.

Så behöver de ta del lugnt så stannar någon av oss hemma!!!

Pay it forward
  • Drickaback

Påverkat allmäntillstånd innebär hemmavistelse.

Snoriga/lätt hostiga barn måste få gå på förskolan. Annars skulle en del barn aldrig vara välkomna dit under sina 5 första år.

• Drickaback
    Piaf skrev 2007-08-21 15:59:49 följande:
    Ja, lite hosta och dom är på dagis. Hosta behöver inte vara ett sjuktillstånd, så de har det inte jobbigare på dagis än hemma. Däremot så har jag dom hemma, i den mån det går, om de är snoriga också. Men, mina barn är sällan det, utan det hör ofta samman med en förkylning i så fall - och då blir de alltså hemma.Gillar inte barn med rinnande näsor och massa kladd under dom på dagis.Aldrig ett hängigt barn på dagis. Hängiga barn ska ringas hem, vilket jag ju förväntar mig att de gör med andra barn på mina barns dagis, så det är ju bara onödigt att lämna dom där - för att de snart ska ringas hem igen.Men, så är man ju inte mer än människa. Under de åtta år som vi har haft våra äldsta på dagis/skola så har vi haft en eller annan situation som bryter mot regeln - men det är absolut inte poppis hos mig.Jag har en regel. Pengar får ALDRIG gå över mina barns hälsa och dagliga omvårdnad så länge dom är små. Så behöver de ta del lugnt så stannar någon av oss hemma!!!
    Kladdet får ju personalen torka bort.
    En del barn har rinniga näsor dygnet runt, året runt. De måste också få gå på förskolan.
Svar på tråden Hur "sjuk" låter du ditt barn gå till dagis?