• Anonym (stinky)

fotsvett

hjälp mig någon! Finns det något bra medel eller huskur mot illaluktande fötter? Nu på sommaren luktar mina fötter och skor hemskt och jag vet inte hur jag ska få bort det. HAr förökt med en "skodeodorant" från scholl, men den gör ingen skillnad tycker jag

• Svar på tråden fotsvett
  • Anonym

Apotekets fotspray brukar funka för mig. Sen finns det ju andra fotsprayer på typ BodyShop med mintdoft och lavendelextrakt som även har en skönt kylande effekt.

• Anna Svenssonliv

för det första så ska fötterna vara slipade/filade från förhårdnader o peelade från döda hudceller. då har du bara frisk fräsch o (vad jag tar förgivet)-friska fötter. därefter ser du till att smörja med en fräsch o mjukgörande fotkräm varje kväll när du lägger dig. gärna med bomullsstumpor på. använd skor som andas i största möjliga mån och byt gärna skor under dagen. se till att tvätta skorna eller åtminstånne sulorna med jämna mellanrum så inte unken lukt o svett samlas där.

fortfarande problem? vid det här laget borde fotdeo hjälpa. annars kontaktar du en med.fotvårdare.

lycka till

• Anonym

fristad; var hittar man fotdeo? På apoteket?

• Anonym (stinky)

fotspray verkar bra. Jag använder aldrig samma skor två dar i rad och jag tar hand om dem ordentligt, men likförbannat luktar de illa. jag har ofta tygskor, de måste väl andas?

• Nyfiken gul

håller med fristad här....

Ta hand om fötterna o smörj in dom ordentligt - fila av dom med jämna mellanrum o klipp tånaglar en gång i veckan.

bara bomullsstrumpor på foten - aldrig syntetsockor eller nylon på foten

Riktiga skor på fötterna som andas - glöm fotdödare som stilettklackar i plast o skor gjorda i lack o plast. (sneakers eller så kallade basketkängor är gjorda i samma material som gummistövlar.. bara av ren information... )

Har du möjlighet så sparka av dig skorna under dagen så gör det - gärna när du äter lunch eller liknande.

Gå barfota så mycket som möjligt

Gå aldrig med skor på i onödan

Behöver du ha tofflor vintertid eller på jobbet så använd riktiga tofflor o inte några foppatofflor eller skittofflor köpta på ÖB för en tia... det är rena döden för svettiga fötter

Svar på tråden fotsvett