• Zemlan

Ok för hund att äta kattmat??

Hej!
    Har en ljuvlig chihuahua-hane på nio månader. Allt är frid och fröjd förutom att han är lite kräsen när det gäller mat. Vi ger honom en ganska blandad kost med både olika sorters hundfoder och även vår egen mat. Han älskar fiskbullar :)
    Vi har oxå två katter som får RoyalCanins torrfoder mot tandsten. Och vovven ÄLSKAR deras mat!! Är det någon fara om han äter lite av den ibland? Brukar ge honom det som godis eller när han inte vill äta något annat. Han är perfekt i hullet och har massor av energi.
    Vad tror ni?

• Svar på tråden Ok för hund att äta kattmat??
  • cloud

Ingen fara att hunden äter lite av katternas mat, det gör min med. Ett tips om du har en kräsen hund, testa färskfoder! min hund älskar det, och har gått upp i vikt, och fått mycket finare päls.

www.bravohundfoder.se

finns fler sorter, men det är den sorten jag ger min vovve!

• Anna Svenssonliv

nej. det är inte ok att ge kattfoder till hund. det är lika näringsmässigt fel som att ge en människa hundmat eller en hund lagad människomat.

en hund ska äta hundmat och det finns inget som säger att du behöver ge torrfoder. läs på om hundens ursprung, anatomi o näringslära o vidare om utfodring med BARF och färskfoder. sedan känner du efter vad som passar just dig och din HUND.

• Zemlan

Tack för svar! Hmm, det jag funderar på är följande: Om man läser på innehållsförteckningen för hundfoder står det ofta kött och grönsaker och så. Då borde det väl inte vara fel att ge hunden "riktigt" kött och grönsaker!? För övrigt äter ju hundar i princip allt om de måste. De är ju allätare... Och min vovve har en egen delikatess - han springer och kollar efter kattskit i kattlådorna som han tycker är jättegott (!) Självklart får han inte äta den och det vet han... Min poäng är att hundar och vargar i det vilda äter en hel del olika saker.
    Han tycker om färskfoder ett par dagar men sedan tröttnar han på den oxå. Han verkar vilja ha omväxling!

• Minikatt

fristad skrev 2007-08-21 17:34:58 följande:

nej. det är inte ok att ge kattfoder till hund. det är lika näringsmässigt fel som att ge en människa hundmat eller en hund lagad människomat.en hund ska äta hundmat och det finns inget som säger att du behöver ge torrfoder. läs på om hundens ursprung, anatomi o näringslära o vidare om utfodring med BARF och färskfoder. sedan känner du efter vad som passar just dig och din HUND.
    Fast här verkar det ju inte som att TS funderar på att ge hunden BARA kattmat och ingen hundmat. Frågan var om det är nån fara med att hunden får LITE kattmat IBLAND. Och det är absolut ingen fara med det
  • asul

Så länge hunden är bra i hull ska du inte truga i den mat! Det är så man får en kräsen alt. överviktig hund!
    Min dvärgspets väger 4 kg och åt, när vi var som mest aktiva med spår, agility och lydnadstävlingar, kanske 2 dl i veckan.
    Det är ingen fara att ge kattfoder som godis eller att hunden stjäl lite. Men det får inte bli för mycket.

• cloud

TS:
    Om du är intresserad av att ge hemlagad mat, kolla på BARF kost. Väldigt bra att ge det till sin hund.
    Googla eller så kan du alltid kolla på exempel på exempelvis:

www.mustela.se

www. jipotimas.se

Lycka till!

• Lyndi
    Zemlan skrev 2007-08-22 10:50:35 följande:
    Tack för svar! Hmm, det jag funderar på är följande: Om man läser på innehållsförteckningen för hundfoder står det ofta kött och grönsaker och så. Då borde det väl inte vara fel att ge hunden "riktigt" kött och grönsaker!? För övrigt äter ju hundar i princip allt om de måste. De är ju allätare... Och min vovve har en egen delikatess - han springer och kollar efter kattskit i kattlådorna som han tycker är jättegott (!) Självklart får han inte äta den och det vet han... Min poäng är att hundar och vargar i det vilda äter en hel del olika saker.Han tycker om färskfoder ett par dagar men sedan tröttnar han på den oxå. Han verkar vilja ha omväxling!
    Morötter ex måste du koka länge, för att hunden ska kunna smälta och få i sig näring....
  • Rigmor Mortis

Ingen fara alls. Den är fetare och innehåller mer protein än hundmat men käkar han av den ibland är det lugnt.

• elektra1
    sallybuse skrev 2007-08-22 23:40:31 följande:
    jag har hört av en vetrinär att de är inte så bra att ge hunden kattmat.De är inte bra för hundens lever.
    Det är ingen fara i små mängder.
    mina hundar har alltid ätit lite ibland.
    Men däremot ska inte katter äta hundmat.
    mvh
  • Rigmor Mortis

En bekants hund åt för övrigt _bara_ kattmat. Jag har svårt att förstå hur högre fett- och proteininnehåll skulle kunna vara skadligt (förutom att hundar som har lätt att lägga på hullet kan bli tjocka)

• Allanamnärupptagnasåjagtardetta

min katt käkar vovvens hihi

• copycat

Skillnaden mellan hund och kattmat är ju många..men den största är att kattmaten innehåller mer protein!

Absolut inget farligt för hunden att äta detta då o då! Har en hund som varierar sin kost...käkar några kulor hundmat o några kulor kattmat Han är vältränad o välmåeende!

• asul

Det är farligare för en katt att äta hundmat! Den innehåller inte taurin. Om en katt inte får i sig taurin blir den först blind och sedan dör den av hjärtfel.

• SolOchSnö

Jag kan inte tänka mig att det är farligt för en hund att äta lite kattmat men den ska nog inte äta bara kattmat. Kattmat innehåller mer fett och protein och förutom risken att hunden går upp i vikt så är för mycket protein inte heller bra, sallybuse skrev att det är dåligt för levern och jag tror att det även kan skada njurarna.

• Bling

En hund ska absolut inte leva på kattmat! Hundar och katter har inte alls samma näringsbehov. Ingen fara om hunden råkat smaka på kattens mat, men de ska som sagt inte leva på det. Hade en kompis som åkte till veterinären för att hennes hund tappade pälsen och fick stora, kala fläckar på kroppen. P.g.a. att hon gav kattmat!

• antitanten

För mycket äggviteprodukter i kattmat. Ett absolut nej om man vill skona lever o njurar.

Svar på tråden Ok för hund att äta kattmat??