• Max mamma

Varför blir han hes?

Hej.Har en 7årig pojke som (sen i våras) blir hes vid ansträngning,typ om han är ute å springer å leker (läs:pratar högt/skriker)så blir han jämt hes.

Han har både astma å krupp-har haft det länge,men hesheten har kommit i våras.Har jämt varit ett "hostigt" barn.
    Det tar ett par dagar så är hesheten borta igen,men så kommer den igen om han är ute å anstränger sej.

Jag får för mej att han anstränger sin röst "fel" när han leker,det låter som om han gör det.
    Vad eller SKA man göra ngt åt det?

Han verkar inte särskilt besvärad själv,förutom att han säger att han blir törstig.

Tacksam om ngn kan klura lite på vad det kan tänkas vara tillsammans med mej!
    Må gott!
    Camilla

• Svar på tråden Varför blir han hes?
  • Jordgubbsflickan

Låter som om han har ngn skags astma? Har du kollat det?

• Max mamma

Ja han HAR förkylningsastma,men det har han haft sen han var bebis å hesheten har kommit nu (vid 7 år)....men det blir inte bättre med bricanyl eller/och pulmicort-har provat x antal ggr....så det borde inte vara det.
    Tack för ditt svar!
    //C.

• LIVochLinnea

Svamp som sätter sig på stämbanden. De får ökad risk för att få svampinfektioner när de tar pulmicort. Behandlar min yngste med mykostatin. Han är hes. Detta har jag läst på astma tråden så det är en teori. Det kan vara virus också ...

• Max mamma

Liv o. Linnea:
    Men det är ju inte jämt utan BARA vid ansträngning å skrikning(springlek m. högt prat tex.)
    Vet att dom kan få svamp av pulmicorten,men jag tror inte att det är det eftersom det inte är för jämnan...
    Tack för ditt svar!
    //C.

Svar på tråden Varför blir han hes?