Plån... plån vadå?
Det bruna på sidan av tändsticksasken heter plån. Visste ni det? Genast kommer då frågan i mitt huvud: Varför i hela friden heter det egentligen plånbok? Någon?
Det bruna på sidan av tändsticksasken heter plån. Visste ni det? Genast kommer då frågan i mitt huvud: Varför i hela friden heter det egentligen plånbok? Någon?
Plån är ett låneord som är lite omgjort från latin om jag inte har helt fel och det kan betyda allt möjligt. Typ slät eller vad det var. Skall forska lite.
Det har iaf något med "yta" att göra. :)
Hmmm, men ytorna på de båda sakerna är ju helt olika. ja, nu har jag fått huvudbry för kvällen. Har aldrig ens reflektert över plånbok innan.
Nu åskar det här! Skriv i tråden om du kommer på det! Väntar med spänning!
HA! Nu har jag hittat en annan förklaring. Plån kan fortfarande betyda sträv yta eller vad det nu är men för att hålla plånen torra förr la man dem i en plånbok! Troligen la man då även pengar på samma ställe.
Förr hade man ju bara tändstickor! Då var man tvungen att skydda plånen på något sätt.
Och då var det troligen smidigt att samla plån och sedlar på samma plats när sedlarna blev mer vanliga och så levde namnet kvar.
haha blir alltid så förvirrad av saob. Inte direkt lätt att förstå.
Vad får du fram? Varför heter det plånbok?
Den är gjord av "plån" som satts samman.
Då har vi innebörden av vad plån betyder igen.
"De som göra plånet til så kallade plånböcker bruka krita och draglim at dermed styfva pärgamentet eller pappet, hvaraf plånboks bladen tilredas."
Ofan. ;)
haha jag förstår varför. ;)
Jag får tro på hupotesen om att man la plån i dem förr. ;)
Enligt SAOL så verkar plån bl.a. vara en yta där man kan sudda det man skrivit bl.a.
Men just plånbok... hmm.
hypotesen*
i Svensk etymologisk ordbok står det:
Plånbok,
i modern betyd, väl först efter 1850;
förr: liten bok med inhäftade plån till
anteckningar, Schroderus 1639 (i den
tyska texten : schreibtäfflein), ännu vid
mitten av 1800-t.; sedan i betyd,
’scdel-gömmare’ o. d. I betyd, av ’plånbok’
användes förr i stället ofta taskbok (se
taska).
runeberg.org/svetym/0673.html
Mjo, då hade plån en annan betydelse alltså i sig.
Idag säger man ju att ett plån är sånt man tänder tändstickor på. :)
ja om plån står det: plån, fsv. plan, plan, slätt, från mlty.
plan = plan (se närmare d. o.). -
Härtill utplåna, fsv. utplana, jfr mlty.
planen, bl. a. utplåna, osv. -
Vet inte om vi blev så mycket klokare. Det finns ju då alltså ingen förklaring att det bruna på sidan heter plån.
Jag antar att plånet inte satt direkt på asken när säkerhetständstickan uppfanns utan kanske man fick med ett litet papper med plånet, där plån då betyder "litet papper" ungefär.
"Tändstickor, s t r y k s t i c k o r (ty. zündhölzer, streichhölzchen, fr. allumettes, eng. matches), små likformade trästickor eller s. k. vaxstickor (se nedan), i hvilkas ena ända finnes en af dels syrerika, dels lättantändliga ämnen sammansatt tändsats, som fattar eld vid rifning antingen mot hvilken skroflig yta som helst eller mot ett särskilt beredt plån. "
De första tändstickorna behövde inte plån.
De antändes bara man drog dem mot någon skrovlig yta såsom skosulan, en sten eller något liknande. Detta var dock ganska osäkert. ;) Fanns såna tändstickor att köpa på buttricks förr.
mm, det var därför jag skrev säkerhetständstickor
haha ja jo, alla nyare tändstickor tillverkas som "säkerhetständstickor" ja ;)