• KARINbebisSONNY

Pass till spädbarn!

Någon som vet mer om pass till spädbarn?

Jag ska ansöka om pass till min unge, 6 mån, jag har ensam vårdnad om barnet, behövs pappans underskrift ändå? han bor nämnligen lååångt härifrån!

vad kostar det? Behöver barnet fotas? Hur länge gäller det, m.m.?

stor kram!

• Svar på tråden Pass till spädbarn!
  • Tatta

På A svarar jag: ingen aning, men om du har ensam vårdnad räcker väl du?

På B svarar jag: det kostade nog typ 400:- om jag inte minns fel. Ja, fotas på plats och det gäller 5 år.
    Det är jättesmidigt med fotandet numer. Man gör det direkt i "luckan". Om nu inte ungen gallskriker...
    Gå en vardag och ej kring lunch typ, annars kan det vara köer.

Lycka till!

• Squirle

Jag skrev till min ambassad här i Mexico om att fixa pass och en del av svaret dom gav var detta:

Om barnets fader står på födelsebeviset ser man i Sverige det som delad vårdnad. Svensk passansökan för minderårig, före 18 års ålder, kräver enligt svensk lag ALLTID båda vårdnadshavarnas namnunderskrift.

Det skulle om man vänder på situation betyda att du som ensam vårdnadshavare räcker för att fixa pass.

Lycka till.

• nasse1

om ni inte är gifta så blir du automatisk ensam vårdnadshavare o då krävs din underskrift endast.

om ni varit o begärt gemensam vårdnad ska båda skriva under. men bara då o om ni e gifta.

• Morrizz

Som nasse1 skriver; så länge man inte begärt gemensam vårdnad så räcker det med din underskrift, även om pappan står med i födelsebeviset (det talar ju bara om vem som är fadern och inget mer).

• lottizm

du har ju redan fått svar men jag kan ju lägga till mitt också.
    fixade pass till sonen när han var 2 månader, jag har ensam vårdnad så det var bara jag som behövde skriva på.

och ja som sagt, det kostade 400kr, foto togs hos polisen och sen tog det 2 veckor tills det var klart.

• Squirle
    nasse1 skrev 2007-08-24 21:54:22 följande:
    om ni inte är gifta så blir du automatisk ensam vårdnadshavare o då krävs din underskrift endast.om ni varit o begärt gemensam vårdnad ska båda skriva under. men bara då o om ni e gifta.
    Där ser man hur mycket man kan lita på information från ambassaden. Jag skrev uttryckligt att vi inte är gifta. Hur bär man sej åt för att få delad vårdnad? Visserligen har vi funderat på att gifta oss vid något tillfälle men ingen av oss har lust att springa iväg och göra det bara för att uppfylla några byråkratiska regler. Lite fest ska det väl vara.
Svar på tråden Pass till spädbarn!