• JeanneDArc

Söva om på nätterna utan amning?

Min dotter är nästan 10 månader och ammar. Hon ammar oftast på kvällen när hon ska sova, men det går även att söva henne utan bröstet. Däremot så är det stört omöjligt att få henne att somna om på nätterna utan bröstet. Innan hade hon napp och då funkade det kanske hälften av gångerna att söva om med hjälp av den. Dock tappade hon intreset för nappen för ca en månad sedan så vi passade på att plocka bort den.

När hon vaknar så börjar hon först gny lite.. då får hon bröstet och somnar oftast om rätt snabbt. Får hon inte bröstet börjar hon snabbt gråta. Sedan kvittar det hur mycket man bär, vaggar, sjunger etc, hon blir bara mer och mer ledsen och skriker helt hysteriskt. Jag ger mig till sist och hon får bröstet..

Jag kanske borde vara ihärdig, men det känns fruktansvärt grymt att låta henne gallskrika, även i min famn, när jag vet vad som hjälper. Det känns fel! Fast samtidigt är jag väääldigt trött på att amma en hel del gånger per natt. Dessutom ska pappan vara föräldraledig om ett par veckor och jag börjar plugga.. hur ska det gå?

Tips och råd?

• Svar på tråden Söva om på nätterna utan amning?
  • puffipuff

jag skulle nog vara ihärdig och låta det gå nån vecka. annars kanske ni kan testa välling om det är så att hon verkligen är hungrig.
    ge inte upp. lycka till

• JeanneDArc

Men det är väl ännu värre för min sömn att gå upp mitt i natten och göra välling? Hon får gröt på kvällen + ammar innan läggning så jag tror inte hon är hungrig.. möjligtvis 1 gång per natt, men knappast oftare än så.

Men tack för förslaget!!

• puffipuff

nej men samtidgt sa du att du var trött på att amma...

gör det som känns bäst för dig. det är det enda rätta!

• JeanneDArc

Nej trött på att amma är jag inte, däremot är jag trött på att inte få sova om nätterna. Problemet just nu är väl att jag inte har hittat en lösning som "känns bäst för mig", då det för tillfället står mellan sömnbrist eller ett hysteriskt barn..

• A Rose

Jag har exakt samma problem med min 10 månaders son. Samsover ni? Min son sover i spjälsäng från ca 20-23/00, när han sen vaknar är det stört omöjligt att söva om utan bröstet och i egen säng. Så han sover för det mesta med oss, vilket är mysigt, men det blir ju jättesvårt att inte amma. Som du skriver, det börjar med lite gny, men stegras snabbt till arg gråt om man inte ger bröstet. Och det är ju så svårt när man är trött att inte ge med sig. Och min man har jättesvårt att vakna och vara till nån hjälp mitt i natten (när han försöker är han ofta så vimmelkantig att det inte direkt blir till ngn hjälp).

Min kille har för övrigt varit jätteseg på att äta vanlig mat, så jag ammar fortfarande en del dagtid också, och är svårt att få i honom mer än max 100 ml välling.

Har egentligen inga tips - men det är skönt att se att det finns ngn mer i samma situation. Jämfört med hur vi har det nu, gick det jättelätt med min första son. Vi samsov tills han var typ 7-8 månader (då tackade han själv nej till bröstet) och han har sovit bra i egen säng sen han var knappt ett år.

• snorkfröken76

Känner så igen vår situation i det du skriver.. Vi försöker på alla nöjliga sätt att få lillkillen att somna om men han blir hysterisk och det funkar bara med bröstet.

Hur länge ska man härda ut? När ens lilla bebis skriker så den tappar andan och man själv är så trött så man håller på att falla ihop, då är det inte så lätt att härda ut. Beundrar dem som har mer tålamod och är konsekventa i sådana situationer!

Men vi har märkt att det är större chans att få honom att somna om om det är pappan som tar honom, så det är mitt tips. Eller kanske återinföra nappen igen, om det går..

• Hallonpaj

Jag är inte så insatt i det här, men det fins en bok som just har kommit i svensk översättning nu: "Somna utan gråt". Där ska det finnas en plan för hur man tränar om sömnassociationer. Där kan det säkert finnas bra råd och hjälp för dig.

• Mysehumlan

Vår sån sover i spjälsäng hela natten. Han äter gröt+ välling innan läggning, sen sover han oftast hela natten. Vaknar nån enstaka natt vid 05-tiden, då får han en flaska välling och somnar om till 08.30

• Miamaria77

Vi är i samma situation, vår son är 14 månader. Funkar iofs bra att amma, jag har inga problem med det, det blir problem de enstaka nätter jag inte är hemma, då är han jätteledsen. Tack för tipset Hallonpaj om boken.

• canmamma

Min son var en ammade mycket under natten fram tills han var runt 14 månader. Jag började jobba heltid när han var tolv månader och ville inte införa fler förändringar (typ nattavvänjning) vid den tiden. Min nattsömn stördes, men inte olidligt mycket, och genom att gå och lägga mig tidigt så klarade vi oss igenom de månaderna. Men nu när jag tänker tillbaka på det så var det väldigt slitigt.

Jag skulle gissa att det inte kommer att vara ett särskilt stort problem för pappan att söva när han är själv. Kanske första dagarna, men med trygga pappa där (och inga bröst i sikte) så går det säkert. Det som är jobbigast nu är väl att din sömn blir så fragmenterad?

Finns det något annanstans som hon somnar utan att amma? I bilen? I vagnen? I sjalen? Om du kan testa att söva på dessa ställen lite oftare så lär hon sig att det GÅR att somna på andra sätt än genom amning.

En förutsägbar rutin kan nog också hjälpa. När din dotter är redo att skippa amningen så är det lättare om så mycket annat är lika som möjligt. En förändring från bad, massage, pyjamas, sång, gos, amma, sova till bad, massage, pyjamas, sång, gos, sova är rätt liten.

På tal om massage så testa dig fram om du kan hitta några ?magiska? grepp för din dotter. När jag strök min son lätt från ögonbrynet ner över kinden så försattes han i ett nästan transliknande tillstånd (om han var på humör alltså) och en mjuk massage av näsroten och lite på ögonlocken kan än idag få honom att slutligen somna in. Min kompis dotter hade en liknande reaktion när hon fick skalpen masserad och en annan bebis på dagis somnar om man knådar hans lår.

Ni kommer att ta er igenom det här. Kram.

Svar på tråden Söva om på nätterna utan amning?