• Wiiilma

Beskära buskar

Hej hej! Verkar finns gott om trädgårdsfantaster här på familjeliv så jag chansar och slänger ut en liten fråga om våra buskar.

Har precis flyttat in i vårat nya hus. På framsidan finns 2 st gigantbuskar som jag funderar på att beskära väldigt grovt. Dels så skuggar de kvällssolen sen så växer de ut över infarten. Ena är nån tall-likande sak och den andra är lite lik en en, ehumm,ja, ni märker hur duktig jag är på olika sorter...

Fråga 1) Kan jag bara ta sågen och och saxen kapa lite hipp som happ, eller förstör jag då? Ska detta göras vid nån speciell tidpunkt på året eller kan jag göra det nu. I går när jag skulle backa in bilen var jag beredd på att såg ner hela skiten men riktigt så grovt vill jag nog inte göra när jag tänker efter..

Fråga 2) Vad är det för buskar (se mitt galleri)

Någon som vet?
    Från en blivande trädgårdsfantast

• Svar på tråden Beskära buskar
  • mianyckelpiga

Lägger till denna tråd i mina favoriter. Vi har också just flyttat in i ett radhus, där en gigantisk syrén skymmer solen på altanen. Antar att även rotsystemet är gigantiskt och att vi skulle behöva gräva upp hela gräsmattan för att få bort det. Vi funderar på om det bara är att kapa stammarna nån dm från marken och att det då kommer nya skott ur dem. Går det tror ni? Kan man göra det nu på sensommaren/hösten?

• annhan

Mianyckelpiga:

Ja ni kan kapa stammarna nu, då hinner det kanske börja komma nya skott innan senhösten.

• mianyckelpiga

annhan: Det är bara att såga rakt av då? Tur att vi har liten tomt så det inte är så mycket att göra. Gröna fingrar har jag inte!

• Wiiilma

Mianyckelpiga:
    Tyvärrr så kan inte jag svara på din fråga, men du är välkommen att hänga här. Grattis till det nya huset!

Jag funderar på om den ena av mina buskar kanske är en tuja.

• Pepparrot

Om du ska beskära en tuja kan du göra så här:

www.odla.nu/fs/article/file_10823.html

Om den har genomgående stam kan du t.ex. ta sekatören och stamma upp den. Dvs. du tar bort alla grenarna längst ner så att det bildas en stam, alltså det blir ett "träd". Stammen kan vara 1/3 - 1/2 av "trädets" hela höjd, kolla vad som ser trevligast ut och kolla noga under arbetets gång hur det blir.

Sedan kan du forma kronan vid behov, klippa in den lite men så att den behåller proportionerna och inte ser stympad ut. Det måste alltid finnas grönt innanför snittstället.

Vill du inte stamma upp den så går det ju förstås att bara "banta" den så att man formar en smalare buske, men kolla noga under arbetets gång hur du klipper så att den inte ser stympad ut.

Bästa tiden för beskärning är på våren, men det går att ta nu också.

• Wiiilma

Tack för det svaret Pepparrot.
    Måste fundera lite om jag ska göra träd av den eller krympa busken.

Hoppas det är en Tuja som jag har. Men den är väl rätt vanlig så det är kanske inte helt otroligt.

• eleena

Jag tycker att det ser ut som någon slags thuja. Finns många olika sorter! Det andra är en tall av något slag. Verkar högst sannolikt att det är thuja.

• Wiiilma

eleena: Tack för svaret, då kan vi nog enas om att det är en Tuja och en Tall.

Svar på tråden Beskära buskar