• Melami

Vaknar av sura uppstötningar!

Jag har ett hemskt problem som gör att jag knappt vågar sova på kvällen. Jag har väldigt mycket halsbränna, får halsbränna av allt nu. Men det kan jag väl leva med. Det värsta är att jag vaknar på natten av att jag sätter sura uppstötningar i halsen. Det är så äckligt att vakna av att bara smaka kräk i munnen och hosta o ha sig och knappt få luft.
    Jag hade samma problem sist jag var gravid, fast då fanns det flytande Nouvaluzid i en gångsdoser att köpa som hjälpte kanon. Detta finns tydligen inte mer.
    Nu har jag provat flytande Gaviscon och tabletterna, Rennie och Nouvaluzid i tablettform, men inget av det tar ens bort halsbrännan mer än för nån timme på natten. Inatt satt jag upp o sov eftersom jag vaknat av en sån där hemsk uppstötning, men halsbrännan kom ändå efter någon timme.

Någon som har tips? Finns det något effektivare? Är ju trots allt en och en halv månad kvar tills BF....

• Svar på tråden Vaknar av sura uppstötningar!
  • Maijan

Usch, lider med dig! Har det också jobbigt med halsbrännan. Blir liite bättre om jag inte dricker kaffe, te o försöker undvika/ dra ner på kött och bröd. Har märkt att det är otroligt viktigt att magen/tarmen funkar som den ska. Så fort jag slarvar med vatten o fibrer med följd att magen blir trögare så blir även halsbrännan värre.. Tror att Losec Mups numera är godkänt att ta under graviditet. Kolla upp med din bm eller FASS för säkerhets skull. Hoppas det kan hjälpa dig! Lycka till.

• mue

Jag har ocksa lite ont av halsbranna och uppstotningar vissa natter. Det hjalper om jag inte ater brod. Har ocksa markt att mjolkprodukter (spec mjolk och yougurt) samt bananer hjalper valdigt bra - mycket battre an medicin sasom gavisconen.

• Melami

Tack för era tips!

Tyvärr får jag jättemkt halsbränna av yoghurt, bröd och banan. Mjölk drack jag igårkväll ihop om att slippa vakna med halsbränna och uppstötning, men det hjälpte inte. Kaffe dricker jag inte o te får jag oxå halsbränna av. Känns så hopplöst för det känns som om all mat och dryck som ska vara bra mot halsbränna inte hjälper. Får verkligen halsbränna av ALLT . Har oxå hört att Losec Mups ska vara ok nu att ta, men på mitt apotek var de osäkra. Menade ju på att det var ju inte pga av ökad syratillverkning eller så jag har halsbränna utan pga av bebis eller livmodern rättare sagt som trycker på.....

• Melami

Detta stod på FASS, kanske värt att testa o se om det hjälper för som det är nu är det ju hemskt.

"Graviditet
    Inga ogynnsamma effekter på fostret har påvisats. Därför kan Losec Mups användas under graviditet."

• Maijan

Vill tillägga att sovställningen påverkar mig också. Känner av halsbrännan minst när jag ligger o sover på vänster sida. Ligger jag på höger kommer hb:n efter en stund. Ryggläge fungerar inte heller så bra eftersom bebis börjar bli stor o trycker på. Sambon var gullig o höjde huvudändan på min sida av sängen också, och det har hjälpt lite med.

• Melami

Pratade med både sjukvårdsupplysningen och en läkare på förlossningen idag och har nu varit och inhandlat Losec Mups. Hoppas verkligen dessa hjälper, för det verkar vara sista försöket att lindra. Återkommer när jag ätit dom några dagar o talar om om de hjälper.

Svar på tråden Vaknar av sura uppstötningar!