Nån som fått ischias tidigt?
Väntar mitt 4 barn är i v 7+4. tycker mig redan känna av den där lite brännande känslan. har haft både foglossning och ischias under mina tidigare graviditeter. nån mer som kännt av det tidigt?
Väntar mitt 4 barn är i v 7+4. tycker mig redan känna av den där lite brännande känslan. har haft både foglossning och ischias under mina tidigare graviditeter. nån mer som kännt av det tidigt?
Oja. Från början till slut! När jag väntade andra barnet så började problemen vid v13 med både foglossning och ischias. Nu ´när jag väntar trean så drog det igång innan jag ens visste att jag var gravid. Är sjukskriven på heltid nu!
jag hade problem m ischias-nerven från v.11 och konstant resten av grav.!
Hej hej!!
Jag fick problem med ischias från och med dag 1, hade en ryggkota som blev inflammerad och kunde inte äta något slags antiinflammatoriskt så det skulle kunna gå bort pga grav. Är i vecka 38 nu och har snart varit sjukskriven 6 mån.
Detta är mitt första barn...
hej jag är nu i v 18. men har hafft ont i svanskotan och ut mot höfterna ibland en ca v 12, och har nu dom senaste 3 veckorna hafft jätteont i högra sidan av rumpan (högra skinkan) och ner i låret. svårt att förklara. men kan det va något utav det ni pratar om. känns bara som om det blir värre och värre. vad skall jag göra?
det du beskriver är typiska symptom på att ischias nerven är i kläm precis som hos oss. ett sätt som kan underlätta för stunden är att lägga upp benet på ett bord (köksbord, den höjden), vinkla benet med foten mot ditt andra lår och luta dig framåt. vrid överkroppen sakta fram och tillbaka tills du hittar punkten där det gör ont och försök stretcha den. inte det lättaste när man är gravid men det hjälper faktiskt. har du tur släpper den klämda nerven! prova annars att sitta på golvet med ena benet över det andra och foten i golvet och krama om knät och "dra" det emot dig. vanliga strechövningar vill säga!
hoppas det lyckas!
yava: Tack för dina råd. skall esta detta.
Är det någon som vet hur vanligt det är att problemet försvinner? Eller är det vanligare att det inte slutar eller blir värre?
För mig försvann det kring vecka 16 och har inte haft ont alls sen dess. Är i v 26 nu!
Brukade bli bättre av att jag rörde på mig och sen försökte strecha så mycket som möjligt för att få musklerna att slappna av.
tyvärr ska jag va glädjedödare och säga att det aldrig försvunnit på mig. visst har besvären minskat mellan graviditeterna men aldrig försvunnit helt. hoppas du har bättre tur än jag!
Mitt försvann i v 27 ca. Är nu i 29. Så under kan ske. Alla sa till mig att ischiasen inte skulle försvinna. Bebisen ändrade läge i magen så då lättade värken,så jag vet inte om de var äkta ischas men läkaren sa att de var de.