• Amadeus och Maria

"Skavsår" på halsen...

Har en son på 3 månader..
    Nu har han fått väldigt mycket hull å allt känns som det sitter runt halsen
    Men problemet är det att han fått "skavsår" liknande sår på halsen nu...

Hur har ni gjort det för att få det till å läka?
    Jag ska till Bvc i början på veckan.. men tänkte ändå fråga er hur ni gjort så kan jag kanske försöka få det till å läka själv innan...

Han verkar ju inte ha ont, för jag får rengöra å så..

//Maria

• Svar på tråden "Skavsår" på halsen...
  • Kickans mamma

tvätta hålla tort och pudra.

• lisen11

Rengör ordentligt och talka sedan. Gör detta morgon och kväll så tror jag nog det blir bättre.

• Queen Of Darkness

det är svampinfektion. min dotter hade det med.
    tätta rent och torka flera gånger varje dag, hjälper inte de så prata me bvc, vi fick en supersalva därifrån som hjälpte kanon.
    bvc sa att 90 % av alla spädisar med dubbelhaka får sådant.

• Tindrande

inotyolsalva har jag haft på min dotter, hon fick väldiga problem med sår i halsvecket, och det som funkade bäst var inotyolsalva....tror det stavas så iaf

• Tindrande

som queen skriver, om det håller i sig länge så får du kolla om det är svamp, då får du en salva på bvc som tar bort det

• Amadeus och Maria

Tack för alla svar! ska göra så gott jag kan!

• Freiya

tvätta rent ofta och pudra. hjälpte för oss. försök hålla det torrt och lufta så mycket som möjligt. vi gjorde tex så när hon sov i våran famn, att vi lage hennes huvud bakåt litegrann så att halsen sträcktes ut och kunde luftas lite.

Nu flyger vi, sa räven. Kastade grisen i tryckkokarn.
  • jumelles

Tvätta/torka med våt tvättlapp i alla veck noggrannt morgon och kväll, torka helt torrt, kanske blåsa lite på, om det blivit riktiga sår kan du lägga på en liten bit kompress en stund, salvan Inotyol är superbra och läker nästan på en gång. Lycka till, det försvinner säkert.

• Mandi74

Man ska aldrig använda puder/talk på ställen där det kan bli blött och fuktigt. Det lägger sig som cement och hjälper inte utan tvärrt om.

Försök tvätta ofta och lägg nätkompresser, lakansbitar eller något som är luftigt så att det slipper ligga hud mot hud.

• hannamiller

samma problem med min son..
    tackar för tipsen..

• Kickans mamma

Mandi74 mkt konstigt att det hjälpt så många barn....

• isaisa

Så hade min dotter förut,och då tog jag bröstmjölk på och det hjälpte.Efter några timmar var det helt borta.

• kaveldun

Tvättar, torkar torrt och tar på lite kallpressad rapsolja. Tycker det funkar jättebra och så vill jag helst ha naturliga produkter.

Ett beibsleende kan lysa upp en hel dag!!
  • violis

Har haft samma problem med mina älsklingar, jag tvättade noga ofta och torkade försiktigt helt tort,anv även silon salva eller inytol på (även bröstmjölk ibland men det var lite "bökigt" tyckte jag)

• Mandi74

Kickans mamma skrev 2007-08-22 11:45:33 följande:

Mandi74 mkt konstigt att det hjälpt så många barn....
    Det var vad jag fick lära mig när jag var på en sårutbildning. Kanska beror på vart man använder det, men i trånga, fuktiga utrymmen ska man inte använda det.
Svar på tråden "Skavsår" på halsen...