-
-
Svar på tråden Vad är det för skillnad på barnskötare och förskolelärare?
-
Förskolelärarna har längre utbildning med bland annat mer padagigik o lite annat småtto gott.
-
Som förskollärare har man 3 års universitetsutbildning.
Det har inte barnskötare.
Lite skillnad i utbildning med andra ord...*ler* Sen är det inte utbildningen som avgör hur duktig dy är på ditt jobb men det är den stora skillanden. -
Iochmed den längre utb so tjänar ju en förskollärare ganske so mkt mer än en barnskötare, även om arbersupgifterna är samma
-
Vad jag förstått så vill de få bort barnskötarna, att de ska läsa sig upp till förskollärare. I allafall i Malmö så nyanställer de bara förskollärare på kommunala förskolor nu mer, eftersom det är brist så får barnskötare vikariat fram till att de hittar förskollärare men de kan inte få fast tjänst.
Detta sa de till mig när jag inte visste vad jag skulle läsa så det blev såklart förskollärare. -
Men arbetsuppgifterna är inte alltid samma. SOm förskollärare ska du egentligen ha mer övergripande ansvar om den pedagogiska biten osv.
Och man tjänar inte mycket mer.... -
Ok då vet jag.Tack för alla svar!
-
Här gör vi då samma jobb med samma ansvar men för ett antal tusenlappar mindre varje månad.Limpelott skrev 2007-08-22 10:13:51 följande:Men arbetsuppgifterna är inte alltid samma. SOm förskollärare ska du egentligen ha mer övergripande ansvar om den pedagogiska biten osv.Och man tjänar inte mycket mer....
-
Jag vet det gör vi på min förskola oxå, men jag skrev att egentligen ska det vara så. Beror ju väldigt mycket på barnskötare som man jobbar med. Jämställer mig själv "jobbmässigt" med väldigt många som jag jobbat med och med andra INTE ALLS. Men vi har trots allt 3 års universitetsutbildning och studieskulder för att vi ville lära oss mer pedagogik, psykologi,mm mm. Så att vi tjänar mer är inte konstigt, så är det på alla arbetsplatser, de med högre utbildning tjänar mer.
Det är även upp til arbetsgivaren el föreståndaren att ha koll på sånt,vem som ska göra vad osv... Men men funkar inte alltid. -
Barnskötare var en 2-årig gymnasieutbildning (motsvarande utbildning är i dag 3 årig tror jag)
Förskollärare blir man efter ha gått först en minst 3 årig gymnasieutbildning och sedna fortsatt och läst minst 120 poäng på högskola/universitet (dvs 3-år)
Skillnaden i det dagliga arbetet ser nog inte föräldrarna så mycket MEN det är förskolläraren som har det pedagogiska ansvaret på avd dvs se till att läroplanen efterföljs att varje barn får utmaningar efter sin utveckling,förskolläraren har också huvud ansvaret för utvecklings samtalen fsk har i sitt avtal mer planneringstid inlagd just för att kunna ta hand om desa bitar.
En barnskötare har i sin utblidning (och praktik) fått lära sig olika metoder och sätt att arbeta på., förskolläraren har fått lära sig VARFÖR man "ska" göra på ett visst sätt..dvs att tänka "steget längre"
Gick en påbyggnads termin (i slutet av min förskollärar utblidning)tillsammans med ett gäng "gamla"barnskötare dvs de hade alla jobbat som barnskötare minst 10 år för att få gå denna påbyggnad kommer så väl ihåg en av dessa "gamla" barnskötares kommentar ,läraren gav ett ex på en metod och förklarade tanken bakom då denna tjej sa "Så har jag alltid gjort, men NU förstår jag VARFÖR jag ska göra så!"
Den AHA upplevelsen den barnskötaren som joobbat innom yrket så länge säger så mycket tycker jag. -
Vad skönt med någon som kunde beskriva det bättre än jag... Kände att det var lite svårt att få orden på rätt plats med trollet på 5 mån i knät.