• ViddernasVera2

Busskort till högstadiet för de som får det betalt av skolan

Hej,
    Jag undrar hur det är i er kommun. Har ni möjlighet att köpa terminskort (skolkort) för lokalbussar genom skolan eller genom lokalbussbolaget? Jag menar för er som valt andra skolor än den som ligger närmast.
    Här i Umeå kan man inte köpa skolkort genom skolan och inte heller hos bussbolaget. Det finns inga månadskort för barn, bara för ungdommar, och därför blir det billigast med 10-kort. Jag har räknat ut att om man åker fram och tillbaka varje dag under en månad så kostar det 294 kr och jag tycker det är dyrt.

Hur är det i er kommun? Kan ni köpa terminskort antingen genom skolan eller lokalbussbolaget? Vad kostar det? eller vad kostar ett månadskort för barn? Min son är 13 år och börjar sjuan.

Tacksam för svar om det är ordnat bättre i andra kommuner.

/Vera

• Svar på tråden Busskort till högstadiet för de som får det betalt av skolan
  • Birgitta2

Hos oss (i Lund) kan ungdomar få köpa terminskort till en kostnad av 800 kr/termin (1 zon) och 1575 (3 zoner) av Skånetrafiken. Annars kostar ett månadskort 340 kr. Något månadskort för ungdomar finns inte så vitt jag förtstått, utan då är det det vanliga månadskortet för oss vuxna som gäller.

• Birgitta2
    Birgitta2 skrev 2007-08-22 10:53:57 följande:
    Hos oss (i Lund) kan ungdomar få köpa terminskort till en kostnad av 800 kr/termin (1 zon) och 1575 (3 zoner) av Skånetrafiken. Annars kostar ett månadskort 340 kr. Något månadskort för ungdomar finns inte så vitt jag förtstått, utan då är det det vanliga månadskortet för oss vuxna som gäller.
    Ovanstående priser gäller för barn i grundskolan.
  • Majsan70

Barnen får automatiskt buss/spårvagnskort här. Från de fyllt 6 år o hela skolgången. Sen kan man köpa utfyllnadskort till dessa korten så man kan använda dem på kvällar helger o lov. Annars gäller de bara vardagar fram till 19,00

• ViddernasVera2

Tack Birgitta 2, I Lund verkar det vara bra, 800 kr är ett ok pris tycker jag.

Majsan 70: Menar du att man får buss/spårvagnskort även om man väljer en skola som ligger längre bort?

Varma hälsningar

• Majsan70
    ViddernasVera2 skrev 2007-08-22 11:03:58 följande:
    Tack Birgitta 2, I Lund verkar det vara bra, 800 kr är ett ok pris tycker jag. Majsan 70: Menar du att man får buss/spårvagnskort även om man väljer en skola som ligger längre bort?Varma hälsningar
    Ja man får busskort oavsett.
    Så alla barn får skolkort oavsett var de går i skolan.
  • tjenixen

I och med att våra barn valt en annan skola än den de skulle gå på egentligen så får vi själva köpa helt ordinarie busskort till dem och de går på 570 kr i månaden styck. Vi har två barn som är 12 och 15 så 1140 kr per månad i busskort går åt till barnen här:(

• abnocto

På högstadiet får de som bor minst 5 km( tror jag gränsen är)busskort för dagtid i Östergötland, oavsett om du valt skolan eller ej. Vill du ett av annan orsak får du köpa på Östgötatrafiken som har lite olika alternativ men för en månad ligger det på strax under 400kr/månaden. Sedan finns det årskort med de ligger nog på strax under 4000kr.

• dottermorochmormor

Här i Eskilstua får alla skolbarn 4 gratis bussresor per dag. Det är laddat i ett kort som dras när barnen stiger på bussen så det går inte att åka fler gratisresor än de förutbestämda.

Jag har inte bestämt mig för om det är bra eller dåligt. Bra för de barn som bor utanför stan och har långt att ta sig till skola och kompisar, lite mindre bra för de barn som bor i tätorten och har nära till allt och alla. Det uppmuntrar ju inte till att röra på sig direkt......

• tjenixen
    abnocto skrev 2007-08-23 11:28:11 följande:
    På högstadiet får de som bor minst 5 km( tror jag gränsen är)busskort för dagtid i Östergötland, oavsett om du valt skolan eller ej. Vill du ett av annan orsak får du köpa på Östgötatrafiken som har lite olika alternativ men för en månad ligger det på strax under 400kr/månaden. Sedan finns det årskort med de ligger nog på strax under 4000kr.
    nope, det stämmer inte här och jag bor i Östergötland ju. Vi har valt en annan skola och vi får INTE busskort utan får köpa dem själva för ordinarie pris 570 kr. Vi har 2,5 mil till skolan dessutom så 5 km (tror jag med gränsen är) klarar vi ju galant.
  • abnocto

Tog för givet att det gällde samma överallt men har då tyvärr fel. Hmmmm, kanske beror på kommun då?

• tjenixen
    abnocto skrev 2007-08-23 12:27:59 följande:
    Tog för givet att det gällde samma överallt men har då tyvärr fel. Hmmmm, kanske beror på kommun då?
    ja, det måste nog bero på kommunernas välvillighet kanske? trist när det inte gäller lika för alla.
  • ViddernasVera2

Hej,
    Intressant att höra hur det är på olika ställen, men visst är det lite orättvist att vissa får busskort gratis medan andra får betala dyrt.
    Jag tycker nog att de som inte har så långt att de måste åka buss till närmaste kommunala skola och väljer en annan skola ska betala bussbiljetten själv men att man borde ha rätt att köpa terminskort som skolorna köper till samma pris som skolorna gör.
    Men jag tänker också nu att det är vanligt att även kommunala skolor profilerar sig med olika temaklasser för att locka barn och då finns det ändå inte ett fritt val för barn till familjer med sämre ekonomi om bussbiljetter blir så dyra att man inte har råd att låta barnet gå i den skolan.
    /Vera

Svar på tråden Busskort till högstadiet för de som får det betalt av skolan