• Lilja84

Hur ofta renoverar man badrum (hyres) ?

Jag undrar rent allmänt om hur ofta en renovering görs i badrum , alltså tidsintervallen , har letat själv men tycker inte jag hittar något förutom att dom gör det utifall det är fuktskadat .
    Men jag menar ska badrummet (med olika ägare som gör hål och sätter upp krokar osv) inte renoveras på typ 30 bara för att det inte är fuktskadat ? .

• Svar på tråden Hur ofta renoverar man badrum (hyres) ?
  • erika86
    Lilja84 skrev 2007-08-22 11:26:29 följande:
    Jag undrar rent allmänt om hur ofta en renovering görs i badrum , alltså tidsintervallen , har letat själv men tycker inte jag hittar något förutom att dom gör det utifall det är fuktskadat .Men jag menar ska badrummet (med olika ägare som gör hål och sätter upp krokar osv) inte renoveras på typ 30 bara för att det inte är fuktskadat ? .
    Jo, i stort sett är det så. Är det funktionsdugligt så gör de flesta hyresvärdar ingenting på läänge. Varje hv har olika intervaller så du måste fårga just den du har. Jag kan berättta att intervallet för omtapetsering är vart 12:e år hos min hv. Då kan du ju tänka dig hur ofta de gör helrenoveringar...
  • Duckan74

Ja, det är inte ofta badrum renoveras. Vi ville bekosta att renovera vårat badrum själv men fick nej från värden. Anledning var att "man renoverar inte ett funktionsdugligt badrum".

• Lilja84
    Duckan74 skrev 2007-08-23 12:18:56 följande:
    Ja, det är inte ofta badrum renoveras. Vi ville bekosta att renovera vårat badrum själv men fick nej från värden. Anledning var att "man renoverar inte ett funktionsdugligt badrum".
    *suck* , ja menar om ni ville betat för er till och med .
  • Venusmannen

Jag tror denna frågan skiljer sig mellan olika fastighetsägare. Min erfarenhet säger att det är betydligt tätare intervaller hos seriösa privata hyresvärdar.

Ett annat bra tips är att man anmäler att man misstänker fuktskador, eller att det luktar "mögel". Då brukar det bli "liv i luckan"..

• Lilja84

Ja alltså vårt badrum , (våtrumstapet) så det sitter inte ihop , det är luftbubblor under halva väggen (mot badkaret ) och det är en massa gamla borrhål från tidigare ägare osv .

• WhiteTrash

Vi fick vårt badrum renoverat i våras. Själva badrummet, kaklet, golvet, duschmunstycke (!!!), handfat var från 50-60 talet då huset byggdes. Toastol från slutet av -70 eller tidigt -80 tal..
    Och vi fick tillslut (efter ett års kämpande) en lätt vattenskada och fick det renoverat. Men det satt långt in för hyresvärden måste jag säga...

• WhiteTrash

Efter många turer med hyresvärden (som ringde in anticimex tre ggr pga att vi fått silverfisk) ringde jag upp hyresgästföreningen och DÅ hände det grejer!

• Lilja84
    WhiteTrash skrev 2007-08-23 18:15:30 följande:
    Vi fick vårt badrum renoverat i våras. Själva badrummet, kaklet, golvet, duschmunstycke (!!!), handfat var från 50-60 talet då huset byggdes. Toastol från slutet av -70 eller tidigt -80 tal..Och vi fick tillslut (efter ett års kämpande) en lätt vattenskada och fick det renoverat. Men det satt långt in för hyresvärden måste jag säga...
    Ojsan
  • WhiteTrash

Men om ni har lite hål och sånt i fuktutsatta delar av badrummet kan ni väl spola på där lite extra? Men jag måste varna dig, att få badrummet renoverat var hller ingen picknick. det tog drygt 7 veckor för vårt att bli klart och vi var helt utan dusch och handfat under denna tid och helt utan toalett i några dagar
    (hyresvärden hade såklert ett duschutrymme man fick nyttja under tiden, men fy fabian va äckligt det var där!)

• Lilja84
    WhiteTrash skrev 2007-08-23 18:33:46 följande:
    Men om ni har lite hål och sånt i fuktutsatta delar av badrummet kan ni väl spola på där lite extra? Men jag måste varna dig, att få badrummet renoverat var hller ingen picknick. det tog drygt 7 veckor för vårt att bli klart och vi var helt utan dusch och handfat under denna tid och helt utan toalett i några dagar (hyresvärden hade såklert ett duschutrymme man fick nyttja under tiden, men fy fabian va äckligt det var där!)
    Min farsa fick badrummet renoverat (med nytt badkar och ganfat osv helt och hållet med andra ord ) tog 4 dagar och vi har samma hyrebolag eller vad det kallas .
  • WhiteTrash
    Lilja84 skrev 2007-08-23 18:37:40 följande:
    Min farsa fick badrummet renoverat (med nytt badkar och ganfat osv helt och hållet med andra ord ) tog 4 dagar och vi har samma hyrebolag eller vad det kallas .
    det skiljer säkert mycket beroende på vilka hantverkare hyresvärden anlitar. Vårt badrum skulle ju torka i två veckor pga vattenskadan. Sedan blev det påsklov och sånt vilket resulterade i att alla byggjobbare med familjer drog till fjälls i ett par veckor.
  • garib

på tal om renovering ,vet någon med vilket intervall man får köksgolvet utbytt.mitt golv är från 1985.

• WhiteTrash
    garib skrev 2007-08-23 19:39:27 följande:
    på tal om renovering ,vet någon med vilket intervall man får köksgolvet utbytt.mitt golv är från 1985.
    Ingen aning. Mina vitvaror är från -85 och där verkar det inte bli nått byte på länge..
  • Poena

Den vanliga är att man gör det (helrenovering) vid stambyten, som sker var 40:e - 50:e år men en del gör även renoveringar mitt emellan dessa.

Svar på tråden Hur ofta renoverar man badrum (hyres) ?