• Knoza

När få man sin första utbetlning från csn?

Jag börjar på högskolan nästa torsdag. Jag undrar när man får pengar från csn då?

• Svar på tråden När få man sin första utbetlning från csn?
  • raspberryrevolution

när du gjort studiförsäkran och skolan har registrerat dig, sen brukar det ta en vecka. Skolan reggar dig första el andra dagen skulle jag tro, studieförsäkran kan du gå in och göra redan nu om du har inloggnings uppgifter eller bankid el liknande

• Tridde
    Knoza skrev 2007-08-22 12:39:22 följande:
    Gör man förskran hos csn eller skolan?
    studieförsäkran gör du till csn, antingen via inlogg på csn.se (mina sidor) eller så skickar du in din skriftliga variant som ska skickas hem till dig när du fått lån och allt beviljat
  • timberhochmandie

Studieförsäkran lämnas till CSN, men man kan inte lämna den förrän en vecka innan man börjar (en vecka inna DE TROR att man börjar). På pappret heter det att man kan lämna studieförsäkran när man påbörjar sina studier, men jag kan t.ex. lämna studieförsäkran fr.o.m. 27/8 och CSN tror att terminen börjar 3/9. (I själva verket börjar jag 30/8.) Skolan skickar i regel in sina uppgifter efter registreringen, så jag räknar med att få mina pengar om ca två veckor nu.

• Paincake

I år gick det riktigt snabbt att få pengar från csn. Skickade in elektronisk ansökan till csn i början på augusti, lämnade studieförsäkran i torsdag (började i måndags), registrerade mig i måndags och har pengarna på kontot idag. Likadant för min sambo.
    Heja CSN!

• Paincake

Annat var det för några år sedan när jag läste på komvux. Skickade in ansökan i god tid, ett par veckor innan kursstart. Efter tre veckor fick jag ett brev hem om att "min ansökan har inkommit och läggs nu på kö för att behandlas inom kort". Det tog över en månad efter att skolan börjat innan jag fick mina pengar...

• Zazziz

Jag fick pengar idag Skickade in min studieförsäkran via CSN's hemsida i förra veckan och registrerade mig i skolan i måndags. Är imponerad över hur snabba CSN är nuförtiden!

• diver

Kan jag skicka in csn försäkran redan idag?jag börjar skolan på tisdag den 28..

• timberhochmandie
    diver skrev 2007-08-22 14:01:38 följande:
    Kan jag skicka in csn försäkran redan idag?jag börjar skolan på tisdag den 28..
    Troligen. Logga in på dina sidor på CSN så står det där under "lämna studieförsäkran" när du tidigast kan göra det. Du kan f.ö. göra det där, snabbare och billigare än att skicka brev.
  • diver

Ok!Jag gick in på csn och skickade in min försäkran!!
    Hoppas att pengarna rullar in snart,behövs ju tågkort och kursböcker!!!

Tack!

• Knoza

Så alltså måste jag få hem blanketter och söka om lån innan jag får hem en studieförsäkran?

• timberhochmandie
    Knoza skrev 2007-08-22 18:03:29 följande:
    Så alltså måste jag få hem blanketter och söka om lån innan jag får hem en studieförsäkran?
    Japp. Eller så har du e-legitimation och kan ansöka direkt på CSNs hemsida. Men hur som helst så måste du få ditt studiemedel beviljat innan det är dags att lämna någon studieförsäkran.
Svar på tråden När få man sin första utbetlning från csn?