Hundar å hjärtfel??
Ni som har hundar med upptäckt hjärtfel,hur har ni gjort och hur upptäckte ni de???
Avlivat hunden eller medicn??
Jag har en som nyss fyllt 1år och misstänker hjärt fel,suck..
Ni som har hundar med upptäckt hjärtfel,hur har ni gjort och hur upptäckte ni de???
Avlivat hunden eller medicn??
Jag har en som nyss fyllt 1år och misstänker hjärt fel,suck..
Jag vet inte riktigt hur man upptäcker sådant.
Men jag hade en kompis som lånade min vovve i några dagar.
Hon åkte massa buss med henne i stan...
Min vove blev jätte trött och andfådd (det var sommar och varmt)
När hon kom hem till sin pappa så sade han att vovven har nog hjärtfel eftersom hon flåsar så mycket och är andfådd...
Så när jag träffade min kompis igen för att ta tillbaka min hund så sade hon: "Tessie har nog dåligt hjärta, det sade min pappa som kan sånt där"
Jag blev skitarg!!
Inte så konstigt att Tessie var andfådd och trött, gick sakta osv
Hon hade ju tamejtusan åkt buss nästan halva dan
Jag tycker du ska kontakta veterinären så får de lyssna på hjärtat så får du direkt veta om den har dåligt hjärta eller inte.
Svårt att tala om här om h*n har hjärtfel eller inte
Jag bad inte om svar om min hund har hjärt fel...
Jag frågade hur ni upptäckte de och hurn ni hade gjort efter de svåra svaret...
Källa: www.agria.se
Om en ung valp har ett blåsljud på hjärtat rör det sig i de flesta fall om ett medfött hjärtfel. Blåsljudet kan bero på att hjärtats klaffar ej håller tätt, det finns ett hål i hjärtats skiljevägg mellan kamrarna eller förmaken. Det kan också röra sig om en kärlmissbildning s.k. PDA, som är ganska vanlig. Enda möjligheten för Dig att få ett besked i frågan är att Du vänder Dig till ett djursjukhus där de har en veterinär, som kan göra ett ultraljud på hjärtat. Kostnaden kan variera från djursjukhus till djursjukhus. I Stockholm kan det kosta cirka 1200-1500 kr för en ultraljudsunderökning. Måste hunden dessutom röntgas hamnar kostnaden på drygt 2000 kr. Undersökningen kommer ej att ersättas i Agrias veterinärvårdsförsäkring eftersom flete fanns och var känt vid köpet.
En del medfödda hjärtfel är allvarliga och leder till en för tidig död. En del hjärtfel kan hunden leva med ett långt liv. Vid PDA kan hjärtfelet opereras.
Källa: Blixbo Klinik och Kennel http://www.blixbo.se/newfiles/hjartfel.html
Hjärtfel är ganska vanligt hos framför allt äldre hundar. Sällan ser man även medfödda hjärtfel hus unga hundar.
Vanliga symtom vid hjärtfel är att hunden inte orkar med motion som den ska. Den blir snabbt andfådd, kanske hostar eller lägger sig att vila på promenad. När hunden blir ansträngd får den ofta en blålila färgskiftning på tunga och tandkött. Till bilden hör ofta även nedsatt aptit, varför hunden magrar. Så småningom kanske hunden får ökat bukomfång på grund av vätskeansamling i buken. I allvarliga fall kan hunden få så mycket vätska i lungorna att den får svårt att andas. Den sitter då med nosen uppåtriktad och flämtar snabbt med en ångestfylld blick. Har symtomen gått så långt, plågas hunden och den måste snarast få hjälp: antingen medicinering för att underlätta andningen eller avlivning för att slippa plågorna.
Det finns flera olika typer av hjärtfel, vilka drabbar olika typer av hundar. Vid undersökning av hjärtfel lyssnar man alltid på hjärta och lungor. Oftast kompletteras undersökningen med en eller flera av följande undersökningar: Röntgen, ultraljud, EKG, blodprov. När man konstaterat vilken typ av hjärtfel hunden har inleder man behandlingen. Ofta kombinerar man olika mediciner för att minska mängden vätska i hundens kropp och effektivisera hjärtats arbete. Man kan sällan bota ett hjärtfel, men man kan oftast lindra eller eliminera symtomen för en tid. Ofta kan hunden leva ett ganska normalt liv med rätt behandling. Det vanliga är dock att hjärtfelet så småningom försämras, så att hunden slutligen måste avlivas. Det är väldigt svårt att förutsäga hur länge en hund kan leva och må bra, när man har inlett behandling mot hjärtfel. Vissa mår väldigt bra under flera år, andra kan trots behandling förämras kraftigt på några veckor.
Vissa medfödda hjärtfel kan opereras och hunden kan sedan leva ett normalt liv. En sådan hund ska givetvis inte användas i avel, då ärftliga faktorer kan ligga bakom.
Detta var mycket kortfattat och översiktligt om hjärtfel. De olika typarna av hjärtfel måste diskuteras var för sig.
På måndag kl 19 ska jag till Strömsholm med vovven min...
Håll tummarna hårt hårt att han är frisk...
Vi har haft en tax som fick några månader i livet pga hjärtfel enligt veterinären, men hon fick avlivas när hon var 18år! Så det behöver inte vara slutet för att en hund har hjärtfel, det kan jag bevisa
Min Cavalier diagnosticerades med blåsljud (Endocardios) då han nyss fyllt 2 år.. En typisk cavalieråkomma... Det upptäcktes vid en vanlig rutinundersökning..
Han fick då genomgå ett antal undersökningar (EKG, röntgen, UL..) och därefter fick han en tablett utskriven som skulle förebygga och hjälpa hjärtat. Nu har ja glömt namnet på den medicinen.. Han var sedan symtomfri tills han var runt 5 år..
När han va runt 5 år så märkte ja att han blev mer flåsig vid promenader, lite hosta, sämre skick helt enkelt. Då fick han vätskedrivande utskrivet.. Furix...
Detta fungerade.. Rätt bra. Men sjukdomen har ju ett sånt förlopp så det blir bara sämre och sämre.. Lungödem och.. Ja, strax innan han fyllde 10 år så fick han sluta sina dagar..
Personlgen tycker jag att om man kan behandla med medicin så ska man göra det..om inte hunden verkligen lider!!
Jag menar man avlivar ju inte människor med hjärtfel?!
har man köpt en hund som visar sig vara sjuk så tar man ju hand om den, precis som vilken familjemedlem som heldst, iallafall gör jag det!
Han flåsar så mycket och dricker så mycket vatten,så jag vill kolla upp honom...
Jag kommer göra allt för min vovve för han är så pigg å busig övrigt...
TACK alla för era svar...
ÄLSKAR DIG SÅ MYCKET MIN ÄLSKADE VOVVE!!!
Ja,visst kan det vara värmen,men då borde ju min andra hund också flåsa som en tok...
Många har givit mig rådet att kolla upp min hund,men jag har bara dragit på det hela tiden,men nu äntligen ska jag i väg och kolla honom...
JIPPI,han var frisk min lilla valpis....
Jag hade en hund med kraftigt blåsljud på hjärtat. Det upptäcktes på 8 veckorsbesiktningen men uppfödaren ville ge henne en chans eftersom hon va så pigg och levnadsglad. Jag fick ta henne på foder. när hon va 5 månader började hon andas konstigt en kväll. på morgonen var det värre så vi åkte till veterinären där det konstaterades att hon hade börjat samla vatten i lungorna. vi avlivade henne på en gång...