• anna med bullen

Kan man dricka allt te?

Ja, jag vet jag har blivit lite nojig när det gäller kost. Men jag undrar. Det finns ju vissa örter som ska undvikas, finns dessa örter i te. Jag har inte vågat dricka te alls sedan jag plussade (förutom en kopp earl grey i går kväll). Finns det någon tekunnig där ute i familjelivssjungeln?

• Svar på tråden Kan man dricka allt te?
  • anna med bullen

Är det inget som vet något om örter i te?

• Videunge

Här är en till som undrar samma sak! Jag är en te-drickare som speciellt ha druckit örtte o grönt te.

Jag frågade BM på inskrivningen om saken.
    Hon menade att då man inte vet vilka örter som påverkar vad o hur mycket så skulle jag undvika örtte som kamomill o mynta. Gröntte var heller inte bra då man kommit på att för mycket grönt te kan vara skadligt...
    Så jag fick rådet att dricka vanligt svart te men som fick ha smak av tex citron, svartvinbär osv.
    Så skulle jag fråga i hälsokostaffären om vidare råd, de borde ju vara experter på området. Men så långt har jag inte själv hunnit.

Det är lite synd, det här.. Då man helst sku vilja dricka ört te el grönt te, som är så hälsosamt. Svart te är ju inte alls lika hälsosamt.. Men man måste ta det som ända njutningsmedlet, då inte kaffe heller går ner!

Hoppas du blev något klokare!

• gbgumman

Hört att man inte ska dricka grönt te för att det försämrar intaget av folsyra.

• mrskensington

Här är en lista på några teer och när och varför/varför inte man kan dricka dem under graviditeten:

Basilikate
    För att sätta igång en förlossning dricker man te på basilika. 3 tsk torkade blad per kopp. Lägg de i kokande vatten och låt dra i 10-20 min. Drick 3-4 koppar per dag (7,5-10 dl)
    Använd även ingefära för att skynda på förlossningen om den drar ut på tiden.
    Basilika bör som te endast drickas inför förlossningsdags eftersom den kan sätta igång en förlossning. Kan med fördel alltid användas som krydda i maten.

Hallonbladste
    Hallonbladste skall man dricka den tredje trimestern, alltså börja två-tre månader INNAN förlossningen för att stärka livmodern och som då underlättar förlossningen. I tredje trimestern är det som träning och uppbyggnad inför förlossningsarbetet. Den sammandragande effekten stärker livmodern så den blir spänstig och arbetar effektivt under förlossningen samtidigt som den kramplösande effekten gör den avslappnad. När sedan förlossningen är avklarad skall man fortsätta dricka hallonbladste ytterligare minst en månad för att livmodern skall återhämta sig snabbare.
    2 tsk (2g) hallonblad per kopp, sila efter 5-10 min. Drick 1 kopp per dag mellan måltiderna, totalt 3 koppar
    Innan tredje trimestern skall man undvika det eftersom det kan orsaka missfall om man har en tidigare historia av missfall, just pga. av att den framkallar sammandragningar som man inte vill ha tidigt i graviditeten.

Kryddnejlika
    För att ytterligare öka på livmodersammandragningar och sätta igång en förlossning och bättra på värkarbetet så dricker man hallonbladste med kryddnejlika i de sista 2-3 veckorna före beräknad förlossning, 2-3 kryddnejlikor per kopp te.
    Kryddnejlika kan användas som krydda i maten tidigt i graviditeten och kan i te drickas sista 2-3 veckorna för att sätta igång eller bättra på värkarbete för att det kan orsaka livmodersammandragningar, använd ej kryddnejlika tidigare i graviditeten.

Kanel
    Kanel har även det en starkt sammandragande effekt och kan med fördel även det användas inför en förlossning. 1 tsk per kopp 2-3ggr dagligen.
    Kanel kan användas som krydda i maten tidigt i graviditeten och kan i te drickas sista 2-3 veckorna för att sätta igång eller bättra på värkarbete för att det kan orsaka livmodersammandragningar, använd ej kanel tidigare i graviditeten.

Läkeverbena (Järnört)
    Läkeverbena används för att sätta igång förlossning eller för att förstärka värkarna under förlossningsarbetet. Läkeverbena ökar även mjölkproduktionen vid amning. Den har också en svettdrivande, urindrivande och laxerande verkan.
    Läkeverbena skall inte användas under graviditet innan man vill sätta igång förlossningen då den kan framkalla abort.

• Zemiramis

Eh, jag har aldrig hört det där med grönt thé, är det alldeles nya rön och var finns infon? Jag har ju bara druckit grönt thé denna graviditet (c:a en stor kopp/dag) eftersom jag dels inte tycker om kaffe och dels vill undvika allt för mycket koffein.

• Mar1lyn

herre gud, jag blev sugen på kryddnejlika o hallonbladsté, tror det skulle vara gott!

Rules help CONTROL the fun!
  • mrskensington

Är det inte mycket koffein i grönt te (fast det ska vara nyttigt ändå)?

• orzia1

Min bm på spec mvc sa att jag kan dricka allt te i måttlig mängd, dock inte mer än 7-10 koppar per dag, Grönt te var ingen fara enligt henne,men det kunde i vissa fall hindra kroppen från att ta upp vissa vitaminer (har glömt vilka)

Frågade inte henne om ört te då jag inte dricker det något nämnvärt...

Så jag fortsätter dricka mitt te, nu i något mindre mängder

När andra drar Trisslotter me hus & jobb & barn så skrapa jag fram: cancer, cancer, & ett +
  • Mar1lyn

te förhindrar väl järnupptaget om inte jag minns fel, men så länge det inte är efter maten är det nog lugnt!

Rules help CONTROL the fun!
  • Zemiramis
    mrskensington skrev 2007-08-22 19:16:05 följande:
    Är det inte mycket koffein i grönt te (fast det ska vara nyttigt ändå)?
    Nej, det är mest kofffein i svart thé, bra mycket mindre eller inget alls i grönt och rött thé är helt utan koffein.
Svar på tråden Kan man dricka allt te?