• Pikku Enkeli

TVÄTTMASKIN - Ny Whirlpool eller gammal Cylinda?

Vi ska köpa tvättmaskin och jag har inte helt bestämt mig vad jag vill ha.

Valet står mellan en 3 år gammal Cylinda (vet inte klassningar, men troligen inget skit), den säljs för 2000kr via en kompis som äger vitvaruaffär och därför blir det tre månaders garanti på den.

Eller så vill jag ha en Whirlpool i 5000kronorsklassen, alltså inte deras bästa, men inte heller deras sämsta. Klassning på den är A och B på de olika klasserna (minns inte vilka som är vad).

Alltså:
    Begagnad Cylinda, tre månaders garanti, 2000kr
    eller
    Ny Whirlpool, ca 5000kr

Vad skulle DU ha valt och varför?

[[Winners never quit. Quitters never win.]]
  • Svar på tråden TVÄTTMASKIN - Ny Whirlpool eller gammal Cylinda?
  • agda06

Jag känner en som arbetar som vitvarureparatör, han tycker inte Whirlpool är något vidare bra märke. Ofta att de krånglar och går sönder.

Jag hade tagit Cylinda!

• flixflax

Jag jobbar i vitvarubutik och hade lätt tagit Cylindan!

• Dundermamman

Jag har en Cylinda FT 46 och kan inte tänka mig en bättre maskin...så ja, jag hade köpt Cylindan!

• Mizz Turko

Jag hade tagit Whirlpool med tanke på att den faktiskt är ny och har då garanti åtminstone 1 år. Har haft whirlpool tvättmaskin nu i lite mer än 2,5 år och har inte haft problem med den överhuvud taget...

att köpa vitvaror begagnat har jag tyvärr dålig erfarenhet av...

• abnocto

Jag hade valt en Cylinda för de har bättre rykte om sig. Kolla bara att det inte är deras absolut billigaste men är det en kompis kompis borde det vara ett bra pris.

• Pikku Enkeli

Mizz Turko:
    Jag vill inte heller köpa begagnat egentligen, men efetrsom det är en Cylinda PLUS att det är via vitvaruhandlare som ger tre måanders garanti så överväger jag det. Vad kostade din Whirlpool?

• Pikku Enkeli
    abnocto skrev 2007-08-22 19:56:25 följande:
    Jag hade valt en Cylinda för de har bättre rykte om sig. Kolla bara att det inte är deras absolut billigaste men är det en kompis kompis borde det vara ett bra pris.
    Är inte en kompis kompis.. Det är vår kompis som äger affären och ska sälja den.
  • agda06

Du får berätta vilken det blir till slut!

• Mizz Turko

Vi köpte vår tvättmaskin faktiskt för 3500 kr tror jag det var och alla kom med argumenten i början att den kommer att gå sönder efter 1 år eftersom det är whirlpool, att den tvättar dåligt... med det är ju A klassad.

Jag tror nog att det är mer klassbeteckningen som faktiskt övervägen är märkesvalet...

fast jag har ju självklart bara hört bra saker om cylinda, att de håller i 10 år ungefär... men gammal vitvara skulle jag aldrig satsa på pga dålig erfarenhet samt att jag faktiskt vill ha koll på vad som har stoppats in i tvättmaskinen (bh-byglar etc finns det många som tvättar i maskin).

• Pikku Enkeli
    agda06 skrev 2007-08-22 20:07:08 följande:
    Du får berätta vilken det blir till slut!
    Mycket lutar åt Cylindan; erkänt god kvalitet, priset, åtminstone lite garanti (händer något kollar vår kompis på det gratis efter garantitiden). Kanske mest priset, de Whirlpool vi är intresserade av startar på 5000kr.
  • Dundermamman

Tror att du blir nöjd med en Cylinda!
    Vet du vilken modell det är? Vår FT 46:a blir 3 år till jul och vi fick 6 års försäkring på köpet, vilken vi aldrig har behövt utnyttja

• Pikku Enkeli
    Dundermamman skrev 2007-08-22 20:35:36 följande:
    Tror att du blir nöjd med en Cylinda!Vet du vilken modell det är? Vår FT 46:a blir 3 år till jul och vi fick 6 års försäkring på köpet, vilken vi aldrig har behövt utnyttja
    Nej jag vet inte det. Ska fråga honom.
  • Mizz Turko

lycka till med köpet,,, det blir nog hur bra som helst hur du än väljer...

• Pikku Enkeli
    Mizz Turko skrev 2007-08-22 21:17:54 följande:
    lycka till med köpet,,, det blir nog hur bra som helst hur du än väljer...
    Tackar. Vi får hoppas på det.
  • Pikku Enkeli

Blev Cylindan. Ska bli spänannde att se om den är bra sedan.

• WhiteTrash

Alltså, nu är det säkert skillnad på dagens och gårdagens cylinda. Men mina föräldrars cylinda gick sönder i fjol efter 30 års trogen tjänst. Och vad var felet? Jo, en packning bara. Men den fick i och med det gå i pension.

• Dundermamman
    Pikku Enkeli skrev 2007-09-10 14:02:59 följande:
    Blev Cylindan. Ska bli spänannde att se om den är bra sedan.
    Hoppas att du blir nöjd!
    Uppdatera oss gärna om du gillar maskinen och vilken modell det är!

Jag  Cylinda...har alla vitvaror utom frihängande fläkt därifrån!
Svar på tråden TVÄTTMASKIN - Ny Whirlpool eller gammal Cylinda?