• Itsjustme

Vad kallar man varandra som förlovande

Jag och min sambo förlovande oss för ett tag sedan. Vid förlovningen säger min M2B
    - nu är du inte längre min flickvän utan min fästmö
    - nej så säger man väl inte, det låter ju nästan fjantigt och som förr i tiden..fästmö, svarade jag
    - jag tänker absolut inte kalla dig för min flickvän om jag presenterar dig för någon, för du är min fästmö nu.
    Vad säger ni, vad kallar man varandra som förlovade?

• Svar på tråden Vad kallar man varandra som förlovande
  • aktuelle

det är ju egentligen fästman och fästmö, men det låter lite förlegat :D

- du behöver inte resa långt om du reser med någon du älskar -
  • Dancia

Man är faktiskt fästmö och fästman när man förlovat sig :) Men bor man ihop så kan man kalla sig för sambos

• Marie Curie

Nog låter det lite högtravande kanske att säga fästman och fästmö, men så sa vi ibland och så har jag hört andra säga om sig själva utan problem.

Ni ÄR ju fästefolk...

• Marie Curie

(sambo tycker jag låter så otroligt anonymt och känslokallt)

• Nyfiken gul

flickvän o pojkvän låter otroligt barnsligt o fjortisaktigt om man är vuxen o bor ihop o kanske har barn.... så det kan ni skppa direkt tycker jag!

Sambo i officiella sammanhang tycker jag ni är

O ni är förlovade - då är ni ju fästfolk - alltså fästmö o fästman även om det kanske låter stelt...

min man kallade mig alltid för "min blivande fru" - eftersom vi ju planerade bröllop.. det var ju precis det jag var!

• Itsjustme

Ja sambo och pojkvän låter så anonymt så visst låter fästman mer tight, men jag förknippar det med lite mesigt namn
    Mina morföräldrar brukade alltid reta oss som små genom att säga
    - har du fått dig nån fästman då?
    Eftersom det bara var dom i min uppväxt som använde det ordet så kanske jag förknippar det med förr i tiden.
    Hur som helst så är jag stolt över min fästman så det blir det "namn" han får vid en presentation. Tusen tack för era svar!

• Bluescreen

Tycker också att "fästman" och "fästmö" låter jättetöntigt! Men vet inte vad man ska kalla det.

Jag kallar min kille för "särbo", "kille" eller "karl", men vi är inte förlovade ännu. Sen kallar jag honom nog bara gubben *s*.

• Itsjustme

Ja det är svårt det där

• Samasa

Har också funderat på det...kallar min fästman/sambo för "mannen" ibland, lite influerat från USA kanske där de säger "my man" om sin kille. När de är förlovade så säger de ju fiancée och när de är gifta husband...vi har inte så mycket att välja på här i Sverige, trist tycker jag. Sambo avskyr jag att säga, låter som en polare som man bor med typ.

• Skrattmås

Vi var iof aldrig förlovad innan vi gifte oss men jag skulle aldrig säga fästman. Min blivane man blir ju ocksså långt och fånigt, pojkvän ännu värre.
    Jag sa min kille.

• karlsson1981

Kan man inte säga "min *namn*"? typ: "min bertil där hemma..."

• Mian1

Faktiskt så har jag blivit presenterad nu som fästmö, gillar klangen annars så säger jag min karlälsklingen och jo fästnmn lite så där för att poängtera ibland;)

Babychicks skönhet är orakad!
  • Itsjustme

Ja bodde man i USA vore det ju klappat och klart!
    Jag saknar verkligen ett namn som låter både betydelsefullt,starkt och modernt.Kanske borde kontakta akademin och införa ett nytt ord

Svar på tråden Vad kallar man varandra som förlovande