• Mammatilltretroll

Hur bli av med blomflugor?

Vi har små svarta irriterande blomflugor hemma...
    De flesta sitter kring blommorna i fönstren men enstaka i badrummet.

Hur blir jag av med dessa små irriterande typer??
    Kan man vattna blommorna med något starkt insektsmedel så att de dör?

Mamma till MEJA född 050314 och JUNI född 061126
  • Svar på tråden Hur bli av med blomflugor?
  • Mamma Till Amanda o Ronja

Äppelcidervinäger o en liten droppe diskmedel! Funkar kanon! Har de i en äggkopp, o ALLA vidriga små blomflugor dör snabbt i koppen!

• Frantic

Man kan ta vilken söt dryck som helst i en äggkopp: saft, vin, cider, cola vad du nu har en slatt av, och några droppar diskmedel för att ta ned ytspänningen.

• korven72

JAG HATAR BLOMFLUGOR!!!!

När jag kom tillbaka till jobbet efter semester 4 veckor så hade knas-städ-vikarien inte städat ordentligt. Vi hade ca 3-400 flugor i hela lokalen inklusive köket. Jag höll på att dööö haha...

Först gjorde vi en saftfälla. Dvs fyllde små bunkar med saft som lockade till sig flugorna så dom drunknade *skadeglad*

Sen laddade vi varsin blomsprayflaska med vatten och Yes - dvs inga starka medel. Därefter hade vi värsta kriget. sprang omkring och sprayade på alla flugor vi såg. Fördelen med den milda blandningen är att man kan spraya i princip överallt utan att vara orolig för att få i sig gift. Därefter är det bara att gå runt med papper och torka upp små svarta klumpar haha...

Förebygga invasion:
    Torka regelbundet av skåp, diskbänk, spola rent i hoar och låt itne frukt och grönsaker stå framme

• isisisis

Du har övervattnat,därför kommer de....
    Se till att det torkar upp i krukorna.Växter mår inte heller bra av att stå för fuktigt.

Är du säker på att det inte är fruktflugor annars?
    (de är rödaktiga och lite större)om man tittar ordentligt.

Det finns ett pulver du kan köpa i en trädgårdsbutik.
    Det ger en svavelgas som dödar dem.

Annars är det lätt att klappa ihjäl dem.De är långsamma.
    tar du ihjäl de du ser ,så försvinner de snart,så fort det torkat.
    De förökar sig inte i samma takt som fruktflugor,och är inte lika envisa.
    De är inte heller lika äckliga att slå ihjäl.
    (de innehåller ingenting)

Trädgårdsmästare

• mrskensington

Stoppa några tändstickor med svavlet nedåt i jorden i varje blomkruka.

• Kyria

Jag kan rekommendera en slags klisterpapper som man sätter i jorden på sina blommor. När flugorna kommer i närheten så fastnar de på pappret. När pappret börjar bli fullt är det bara att kasta och sätta dit ett nytt.

De papper jag har hemma heter Flug Effekt, tillverkas av Neudorff, och kan inhandlas t.ex. på Bauhaus trädgårdsavdelning och Coop Bygg&Trädgård, säkert på andra ställen också.

• mrskensington

Jag har för mig att kaffesump i krukorna kan hjälpa också.

• Norrlandsviol

Har för mig att min mamma lade kaffesump i krukorna. OM inte det hjälpte tog hon snus och strödde på jorden!

Svar på tråden Hur bli av med blomflugor?