• Mejas mamma

Överstimulerad! Vad göra?

Jag har precis gort ET efter en provrörsbefruktning.
    De fick ut 19 ägg och bara det tyder väl på en viss överstimulans.

Jag är väldigt svullen i magen, och känner mig uppblåst.

Vad ska/kan/bör man göra för att vätskan i magen ska minska?

Vila?

Dricka mindre? ( )

Dricka något örtte?

• Svar på tråden Överstimulerad! Vad göra?
  • kattski

Vila och dricka mycket. De va de "order" jag fick i alla fall och de hjälpte väl för de gick över av sej själv efter ett tag. Var hemma för allt i världen och ta hand om dej. Inget å leka me. Fy farao va jag mådde...men som sagt de går över om man tar hand om sej. Lycka till...

• Mejas mamma

Men hur pass ska man vila?

Liggläge?
    Lugn och ro?
    Inte gå och stå?

Vill verkligen inte att det ska eskalera och bli värre!

• kattski

Blev sjukskriven av min läkare. Jag låg hemma i sängen. Sov och drack (och kissade) i 5 dagar typ. Sen efter det tog jag det lugnt. Inga snabba rörelser mm...de gick inte de gjorde för ont.

• Mejas mamma

Okej!
    Det låter bra!
    Ska ta det lugnt över helgen nu!
    Visst gör det ont, det är liksom en tyngd i magen som känns för varje steg. Jobbigt att gå.

Har inte jätteont, men vill inte att det ska bli värre!!

Tack och kramar till dig

• Fiaflopp

Du ska nog kontakta din ivf läkare om du int eredan pratat med denna.
    I vissa fall måste man ta ut vätskan

• Mejas mamma

Jag hade gått upp ca 1,5 kg när et gjodes i eftermiddag.
    Han sa att jag skulle fortsätta hålla koll på vikten, men att det är sällan någon behandling behövs.

Men orolig blir man ju, för vi har inget minne av att det var så här sist...

• Fiaflopp

Ok men då vet läkare om det så då är det ingen fara,håll som sagt koll på vikten och att du inte får tungt att andas!

• MonkeyFlower

Hmm Jag ar misstankt overstimulerad.. Som jag har hort sa far man inte atersattning av nagra embryon om man ar overstimulerad.. Ar det sant?

• pemi

Hej mejas mamma. Har varit överstimulerad 2 ggr (23 resp 26 ägg) och de råden jag fått är att vila och dricka mycket, gärna sportdryck då man får elektrolytrubbningar vid överstimulering. Jag har inte behövt tappas på värska, det har gått tillbaka av sig själv.

Vila innebär att ta det lugnt, inte ligga "platt fall", lite ska man röra sig då man har lite större risk för blodproppar, men inga motionspass direkt.

Får du akut ont eller svårt att andas så ska du kontakta kliniken direkt.

Det man kan ha koll på själv är dels vikten, bukomfång och så att man kissar ungefär lika mycket som man dricker, kissar man mindre kan det bero på att kroppen samlar på sig vätskan istället.

Hoppas du mår bättre snart!

♥ (¯`°?.¸ ♥Alva♥¸.?°´¯) ♥
  • Staden

Jag var latt overstimulerad, de fick ut 17 agg. Jag forsokte leva som vanligt (hade dock semester) men lyssnade mer pa kroppen om jag behovde vila eller inte, at mindre & ofta osv.

Det jag inte forstod innan var att den valdigt uppsvallda magen kunde halla i sig lange. Nar jag ringde efter 1v. sa de att om jag lyckats bli gravid sa forsvann den aldrig alt. att minska for att sen blev svullen igen, vilket var fallet for mig.

Ar nu i v.15! Lycka till!!

• Rossflisan

Gör det ont när man är överstimulerad?

• kattski

Jag hade ont, men de gick över. Sen kändes de mest bara som om man hade en badboll instoppad i magen...lite lätt spänd. De gjorde mer ont när jag gjorde häftiga rörelser och så...ta det me andra ord lugnt.

• pemi
    Rossflisan skrev 2007-08-28 22:47:19 följande:
    Gör det ont när man är överstimulerad?
    Är väldigt individuellt, vissa får jätteont,andra mer "ömma". Sen får man ju ont och blir lite öm även normalt sett både innan och efter äp. En läkare sa till mej då jag var på återbesök pga ohss att "du är nog återställd, du ser opåverkad ut", men vid kontroll hade jag fortfarande flera cm vätska i buken och vääääldigt svullna äggstockar. Då var jag ändå bara en hårsmån från att bli inlaggd på sjukhus pga överstimuleringen.
    ♥ (¯`°?.¸ ♥Alva♥¸.?°´¯) ♥
Svar på tråden Överstimulerad! Vad göra?