• jajja

Behöver synpunkter och kommentarer (svensk mentalitet)

Har skrivit en reflektion över svensk mentalitet

Svensk Mentalitet ( hur dana är vi?)

Svensken vill gärna göra saker i grupp, vill ha möten, vill gärna att alla i gruppen bestämmer, har semester i juli, åker på semester till samma ställe(gärna Spanien) klär sig gärna som andra, sticker inte ut och är lagom av allt. Vi tycker inte heller om överraskningar, man droppar inte förbi på en kopp kaffe om man inte planerat in det i mista detalj ett halvår i förväg. ☻

Satt på Tunnelbanan här om dagen, då det slog mig att jag hade gått på fel linje. Jag reste mig upp för att kliva av och åka tillbaka till T centralen, men så kom jag på att man faktiskt kunde byta till blå linje längre fram. Det var då jag började analysera oss svenskar som satt i min tunnelbane vagn. Hur vet jag då att det var svenskar, det var inte direkt så att jag gick fram och frågade. Jag kikade på personerna som satt framför mig, de flesta är klädda i samma färger, och sitter en och en och varje gång vi närmade oss en ny station så började de skruva på sig. Antar att det är så vi gör när det finns en risk att någon vilt främmande människa kommer och sätter sig intill oss. Om det mot förmodan kommer en annan människa och sätter sig bredvid så flyttar man gärna in en halvmeter inåt även om platsen inte finns, ganska lustigt. Väl framme vid Fridhemsplan kliver jag av och börjar orientera mig ner mot den blå linje som vi så fördomsfullt kallade för Orientexpressen som barn. Fnissade lite för mig själv och gick vidare. När jag klev på tåget tillbaka började jag titta mig omkring och började nästan skratta åt våran svenska stelhet. Denna vagn var full av liv, diskussioner på olika språk, färgglada kläder, det var på flera ställen är ungdomar faktiskt satt tre stycken på en plats som var ämnad för två personer. Även om många i tåget inte kände varandra så pratade de om väder och vind.

Hur kommer det sig att vi inte är så?

Vi svenskar verkar lida av någon form av social fobi, visst "ensam är stark" heter det. Men att det liver kvar även idag? Hur ser andra Européer och Asiater på oss? Hur skulle en typiskt svensk beskriva oss?

Vi är väldigt plikttrogna, noga med att passa tider, flitiga, blygsamma och framför allt ingen är bättre än någon annan. Något som gör oss stolta och som vi svenskar gärna tar som en komplimang är när någon säger att man är "vanlig". Genomsnitt Svensken gillar att förkovra sig i allt som kan göra en allmänbildad, (eftersom det ses som en dygd att vara allmänbildad)

Det spelar igentligen ingen roll om det är kärnkraftens påverkan på skogen eller en tusenfotings fortplantnings system det handlar om.

Slutligen vill jag avsluta med att Svensken älskar solen och lugna dagar på landet, tror inte på gud, dyrkar Mats Sundin och Peter Forsberg när det gör bra ifrån sig i OS, hatar att vänta på bussen, tycker illa om vintern, tror på allt socialstyrelsen säger och man går till bolaget ca 2 gånger i veckan!

Annat jag anser vara typiskt svenskt är:

Bada naken, att grilla, att tro att svenskt kött är bättre än kött från Brasilien, dansa runt midsommarstången oavsett väder.

Vad tror ni?

• Svar på tråden Behöver synpunkter och kommentarer (svensk mentalitet)
  • aktuelle

svenskar.. jag kände inte igen mig.. tror du måste revidera det till storstadsbor..

- du behöver inte resa långt om du reser med någon du älskar -
  • jajja
    aktuelle skrev 2007-08-22 18:50:04 följande:
    svenskar.. jag kände inte igen mig.. tror du måste revidera det till storstadsbor..
    Jo, kan vara så.
    Hade en typisk stockholmare som mallGenerad
  • aktuelle

för att nämna några saker, här anmäler vi oss sällan utan kikar förbi när man känner för det

har aldrig dansat runt midsommarstång,
    tycker om vintern och köper kött från brasilien

detta stämmer in på majoriteten av nära och kära i detta område.

(bor i norrbotten)

• jajja

Jag köper oxå kött från brasilien, men jag HATAR vinter och dansar runt stången, hahahaha

• jajja

men är det ok skriven? även om den nu är mer riktad åt en stadsbo?

• aktuelle

har skummat genom vissa delar, men upptäckte endel talspråk såsom "våran"

• aktuelle

och börjat med meningar med "Men" istället för att sätta in ett kommatecken före.. såna grejor bara, annars var det bra.

• jajja
    aktuelle skrev 2007-08-22 19:11:36 följande:
    och börjat med meningar med "Men" istället för att sätta in ett kommatecken före.. såna grejor bara, annars var det bra.
    är inte toppen bra på grammatik,. ahha
  • isisisis

Jo.Det stämmer nog till stor del
    Men de flesta vill nog inte gärna vara så typiska

Svar på tråden Behöver synpunkter och kommentarer (svensk mentalitet)