Vad gör en sjukgymnast åt foglossning?
Ska till en sjukgymnast i morgon för foglossningen, vad gör man där? Känns knappast som om det skulle bli bättre av övningar.
Nån som har erfarenhet?
Ska till en sjukgymnast i morgon för foglossningen, vad gör man där? Känns knappast som om det skulle bli bättre av övningar.
Nån som har erfarenhet?
Min sjukgymnast gjorde inte så mycket. Hon sa de till mej att hon kunde inte göra nåt speciellt mer än att hjälpa mej att försöka lindra det.
Det finns ett bälte man kan låna eller köpa där som stöttar bäckenet. Sen rekomendera hon vattengymnastik.
Det var min sjukgymnast som konstaterade mina foglossningar.
Lycka till
de kan hjälpa dig med hur du ska hantera dina problem, ge tips på hur du ska gå, ligga osv osv.
Sen får du lära dig övningar som hjälper dig att stärka ditt bäcken, vilket kan hjälpa lite nu, men ännu mer efter förlossningen, så du inte får problem efter.
Du kan få komma på massage, vattengymnastik plus ett bälte som kan hjälpa lite mot smärtan
puffar****
Jag hade jättehjälp av akupunktur. Det ingick när jag bodde i Växjö och det höll i sig en vecka har jag för mig. kolla med din Bm och sjukgymnasten.
Jag fick övningar att göra hemma. Sen fick jag låna en TENS-apparat som verkligen har hjälpt mig. Det är otroligt skönt när det gör ont. Under min andra graviditet fick jag gå i deras varmvattenbassäng och göra övningar. Det hjälpte otroligt bra för mig!
Sen är det som andra skrivit, de kan hjälpa en med tips om hur man kan leva för att man inte ska göra foglossningen värre än vad den är.
Man kan stärka de muskler som hjälper till att stabilisera bäckenet med övningar. Jag gick på foglossningsgympa under min graviditet som sjukgymnasterna håller i. Sen provar de ut bälte till de som behöver, de kan ge akupunktur, de kan ordna och instruera hur man använder en TENS och de ordnar även vattengympa (Bästa mot foglossning enl. mig!!). Detta var åtminstone den hjälp jag fick i Malmö, men det är säkert inte olika från ställe till ställe.
Tack alla ni som svarat :)
Jag fick information om vilka rörelser jag skulle undvika för att inte göra det värre. Sedan fick jag kryckor och tens- behandlingar. Ett foglossningsbälte hade jag skaffat själv tidigare. Skulle vara helt låst hemma utan kryckor men har inte märkt någon skillnad av TENS...