• krasha

Adoptera som ensamstående

som ovan.. Hur går det till? Vilka länder får man adoptera ifrån? Finns det ngn förening för just ensamstående? Åldersgräns? Samt mängder av fler frågor som säkert kommer efterhand..

• Svar på tråden Adoptera som ensamstående
  • susye

min kompis gjorde det för några år sen iaf
    ring adoptinscentrat o fråga

• HjärtePrinsen Filip06
    Min mamma adopterade oss mig och min syster själv. men de va ju 25 årsen o 21årsen
  • Kärnhuset

Börja med att läsa på www.mia.eu där det även finns länkar vidare till adoptionsorganisationer.

Fram till i våras var det lättare för ensamstående att adoptera för då accepterade Kina det, men nu är landvalet lite mer begränsat.

EAF är de ensamståendes adoptivförening. Det är alltså ingen adoptionsorganisation utan en intresseförening.

Åldersgräns för adoption är 25 år till ca 45 år, men den övre åldersgränsen är omdebatterad. Det finns ingen lagstadgad övre åldersgräns utan ska bedömas individuellt men den tenderar att gå neråt till 42 år, som var den föreslagna åldersgränsen då utredningen gjordes för några år sedan.

• Xsa

Det går att adoptera som ensamstående om man har de förutsättningar som krävs; b la hyfsad ekonomi, bra nätverk, barnerfarenhet, helst ej över 45 år och absolut inte under 25.

Att adoptera som ensamstående ställer stora krav på föräldraskapet. Du kommer att vara ensam med ett barn som behöver mycket.

Länderna som tillåter ensamstående att adoptera växlar. De vanligaste just nu är Vietnam, Indien, Etiopien (typ 2 singlar per år). Många står i kö och det gäller att man är inställd på att det kommer ta flera år innan det verkligen blir något barn.

Läs mer på

www.eaf.nu

• fetsnygg

Min syster adopterade barn från Vietnam. Förut kunde man ju adoptera från Kina också, men det är ändrat nu verkar det som. Finns kanske fler länder också, jag vet inte. Min systerson är i alla fall heeeelt underbar :) Han är sju månader snart. Hon fick honom för två månader sen ungefär. Lycka till :)

Svar på tråden Adoptera som ensamstående