• Patsy Dee

Nån som har Foxterrier?

Hej, funderar på att skaffa hund någongång, men dock inte än, kanske om nåt år eller så... ska fundera riktigt noga först, älskar ju hundar och har alltid haft hundar när jag bodde hemma hos mamma och så, men har ju aldrig haft en "egen" liksom, så vill tänka ordentligen först och läsa på en del (även om jag kan rätt mkt redan, men är ju aldrig fel att lära sig mer)

Har tänkt mycket på en Foxterrier, någon som har erfarenhet av dom?
    Eller nån som har förslag på någon annan hund?

• Svar på tråden Nån som har Foxterrier?
  • Tildasmor

Jag har haft en släthårig fox!

Tyvärr så kan jag inte säga så mycket mer än att det inte var min typ av hund, jag sökte en hund med mycket fart och fläkt, en hund som pallade att hänga med på det mesta...
    Och det fick jag, bara det att det var ungefär 10 gånger mer än jag räknat med

En super härlig hund, men tyvärr krävde han alldelens för mycket för våran dåvarande livssituation (sambon jobbade borta på veckorna, nybliven 1åring i huset och jag jobbade extra)

Hade vår situation sett annorlunda ut kanske vi hade fått den kompisen vi önskade, men tiden räckte inte till. Och jag tror inte jag kommer skaffa någon ny fox när barnen är ute ur huset heller!

Men allt är ju generellt, har du MASSOR av tid och intresse tror jag säkert att du kan få en rolig kompis, en kompis med vilja av stål

• Patsy Dee

Ahaa, okej, hehe...=)
    Tack för svaret! kan va bra att veta...
    Får ju se hur det blir med tid och så, därför jag ska vänta med att bestämma mig.

min pappa hade två foxar en gång som var syskon och som han köpt från en minicirkus som gick i konkurs eller nåt, det märktes ju verkligen på dom att det var VÄLDIGT aktiva och lättlärda hundar eftersom de brukade hitta på små bus (typ gå runt på två ben när de hade lust och så, haha)
    Har du någon annan hund nu?

• Tildasmor

Haha, ja du kanske kan få bättre svar från nån annan som har lite mer erfarenhet av rasen

Jodå, vi har 1 Siberian Husky (som även fanns när vi hade foxen) och sen har vi en liten StaffordshireBullterrier.
    Så, hundkvoten är fylld (enligt husse i huset, jag skulle nog kunna klämma in en Staffe till )

• Sussa76

Vi har en släthårig foxterrier hane på 9 år! En toppenkille med hur mkt i sig som hellst, märks knappt att han börjar bli gammal, beter sig som han alltid gjort.

Nu jagar vi med våra foxar och därav kanske vi har olika erfarenheter med fox. Vår hane är otroligt härlig, lugnt å trevlig mot folk, hundar, barn och är inte så krävande tycker vi...
    MEN som sagt, han jagar ju å därför kanske han får utlopp för sin energi i jakten och hittar inte på en massa hyss...
    han hade kanske också varit lite "för mkt" om han bott hos någon som inte jagade med honom... men det är ju olika hur man är och vad man vill göra med dom...

fråga om det är nåt du undrar!

Svar på tråden Nån som har Foxterrier?