Installation av kondenstumlare?
Hej
Någon som har koll på var man vänder sig om man vill installera en kondenstumlare? Finns det att köpa kondenstumlare ngnstans där installation ingår?
Hej
Någon som har koll på var man vänder sig om man vill installera en kondenstumlare? Finns det att köpa kondenstumlare ngnstans där installation ingår?
en elektriker förmodligen
Normalt ansluts ju en kondenstumlare bara med en stickpropp. Har det inte funnits någon där tidigare, så kan ju dock en elektriker behöva anlitas för att dra fram ett nytt uttag (som bör ligga på egen säkring).
men uttag för stickkontakt har jag inte i badrummet. brukar man verkligen ha det i våtutrymmen? däremot har jag ju tvättmaskin därinne o det sitter ett uttag på väggen men det är väl mer som man kopplar in kablar i liksom?
nej, man brukar itne ha en vanlig stickpropp utan det bör vara en fast anslutning i våtutrymmen. Det ska man ha till tvättmaskiner så jag antar att det ska vara så med tumlare också.
o då ska man kunna dra in den sladden fr kondenstumlaren i det uttaget oxå?
känns inte som ngt jag bör göra.
återigen. finns ingen elkedja som säljer tumlare OCH installerar åt en?
nja, man kan nog utgå från det uttaget i alla fall på något sätt, men är inget man ska göra själv. De större kedjorna har ibland en sådan service har jag sett men det varierar nog mellan olika städer
I ett våtutrymme gäller ju speciella regler, i synnerhet om man saknar jordfelsbrytare. I ditt fall är nog tvättmaskinen fast ansluten, och det måste nog till samma lösning för tumlaren. Hur detta kan lösas rent praktiskt måste en elektriker avgöra på plats.
En renodlad säljare av vitvaror och typ stormarknader har nog inte denna tjänst. Möjligen ett mindre lokalt företag med kombinerad elinstallation/vitvaruförsäljning.
Vi köpte en kondenstumlare på Coop för fyra år sedan. Då beställde vi den med hemkörning och installation, kostade några hundralappar extra.
Problemet var att det uttaget där tvättmaskinen satt inte hade kapacitet för två maskiner, så vi fick ta hem en elektriker som drog nya sladdar från proppskåpet till det uttaget innan det gick att koppla in torktumlaren.
Så det beror på kapaciteten i det uttaget du har i badrummet. Om den räcker till två maskiner så kan den vanliga installatören fixa det, men om det måste dras nya sladdar behöver du en elektriker.
Nu är den torktumlaren sönder och vi har köpt en ny från Siba som de kör hem och installerar + att de forslar bort den gamla för 750:-
Jag skulle vilja påstå att ett uttag normalt aldrig har kapacitet att klara både en tvättmaskin och en tumlare. De drar helt enkelt för mycket ström. Använder man stickpropp, så kan man ju möjligen växla manuellt.
Micke,
Jag tror inte att en behörig elektriker smäller upp ett uttag med två brunnar bredvid en tvättmaskin och torktumlare, men bara säkrar av för att klara ena maskinen..
Och gällande installation, så tror jag inte någon av de firmor de anger skickar ut en behörig elektriker för att installera en torktumlare. I Ts fall talar vi ju om en fast anslutning i ett våtutrymme utan jordfelsbrytare. Med största sannolikhet måste det dessutom fram kabel direkt från en ny säkring i centralen.
Frågan är ju vad det är för kvadratarea på ledningen till uttaget, vad det låg från början? Och vad som anges av tvättmaskinens och tummlarens bruksanvisning när det gäller separat säkring.
(Man brukar säga: 1,5 mm2 = Max 10A 2,5 mm2 = Max 16A , äldre hus: 0,75 mm2 = Max 6A)
Micke,
Bara för att överbevisa vad du skriver, så ringde jag precis till Elgiganten. Vid installation av en torktumlare gör de inget mer än tar av emballaget, sätter den på plats och sätter i stickkontakten. Behövs det något ytterligare, exempelvis att den skall anslutas fast, så får kunden tillkalla en elektriker. Detta har Elgigantens "installatör" ingen behörighet för.
Vad gäller uttagen med dubbelbrunn utan kapacitet, så vill jag vidhålla att en behörig elektriker inte gör det. Vi hade en liknande situation när vår diskmaskin installerades för några år sedan. Då drogs det fram ett separat uttag på egen säkring direkt från centralen. Då frågade jag om vi kunde få ett dubbeluttag, så att jag även kunde ansluta mikrovågsugnen i detta uttag. Men det ville inte elektrikern gå med på.
TS: Bor du i lägenhet så är det väl enklast att kolla med hyresvärden eller grannar hur de har löst det hela och om det krävs nya ledningar (vilket jag har svårt att tro).
De flesta vitvarusäljare kan åta sig eller förmedla installationshjälp. Du är ju inte den enda som behöver den hjälpen utan de flesta som köper vitvaror brukar vilja ha de installerade också.
Och stickkontakter i badrum är en tämligen ny företeelse, så det är ju inte första gången de ställs inför de bekymret.