• Joma

Kåvepenin tidigt i graviditeten

Jag åkte på en rejäl förkylning, förmodligen i samband med att jag blev gravid. Jag blev ordinerad Kåvepenin 800 ml 2 tabl morgon och 2 tabl kväll. Jag visst då inte att jag var gravid utan plussade samma dag som jag slutade kuren på 10 dagar. Nu är jag jätteorolig för att fostret kan ha tagit skada. Jag har läst i fass att det inte ska vara någon fara, men när det är så tidigt i graviditeten (förmodligen bara vecka 3) så blir jag så rädd att det har skadat det lilla embryot på något sätt. Kan inte sova ordentligt och drömmer mardrömmar om detta.

Är det någon som har mer erfarenhet av detta än mig? Vore så tacksam för svar!

• Svar på tråden Kåvepenin tidigt i graviditeten
  • hönapöna77

Hej! Kåvepenin är ingen fara att använda under graviditet, vare sig sent eller tidigt så du kan vara lugn, men det e klart allt det där som man stoppade i sig innan man visste att man var gravid oroar ju så klart. Jag var rejält berusad bara nåra dar innan jag plussade å det känndes ju så där bra....

Pratade med bm om det å hon sa att knyttet är ännu så litet och tar inte upp nån näring från mig så då är det säkert samma sak med kåvepenin.

• Bellobert

Jag åt oxå det precis när jag fick reda på att jag var gravid precis som du och jag har en helt frisk kille i dag, det är nog ingen fara om det står det i fass så stämmer nog det, läkarna tittar ju i den när de vill se om man kan äta en viss medicin.

• Riva

Jag blev riktigt sjuk i början av graviditeten. Hade öroninflammation, halsfluss och ordentlig hosta. Jag blev ordinerad en dunderkur av kåvepenin. Jag har pratat med bm om detta och det var ingen fara, även läkaren visste om att jag var gravid när hon slrev ut det till mig. Är i v.35 nu!! Ring och prata med bm om du är orolig du kanske blir lugnare efter det.

Lycka till!!

• miss maple

Äta kåvepenin är ingen fara.
    Jag var tvungen att äta 3 kurer på raken när jag väntade dottern och jag har en frisk dotter.
    Äter även det nu (är i v 17)
    Så du behöver inte vara orolig.

• Joma

Stort Tack för alla svar och all förståelse! Jag känner mig lite lugnare nu. Tyvärr har jag ingen BM att vända mig till då jag inte bor i Sverige för tillfälligt och min gynekolog kan väldigt dålig engelska... Därför frågar jag kanske sånt som man normalt sett tar upp med sin barnmorska.

Svar på tråden Kåvepenin tidigt i graviditeten