• Tant Green

Hur blir man av med småflugor inomhus?

Jag vet inte vad de heter, hade de suttit i blommorna hade jag kallat dem för blomflugor, men sedan vi kom hem från semester så har vi fullt av sådana där små pytteflugor. De är mest i köket (runt diskbänken och på skåpsluckorna) men även i badrummet (mest på spegeln) och de blir bara fler och fler. Hur blir man av med dem?

• Svar på tråden Hur blir man av med småflugor inomhus?
  • Henrik31

Gör fällor med vinäger o lite diskmedel.
    Andra fällor som fungerar är saft med lite diskmedel, vin med diskmedel eller öl med diskmedel.
    Diskmedel tar bort ytspänningen så asen drunknar.

• Henrik31

Släng all frukt o ha inte bananer o apelsiner framme.

• Tant Green

Ah, tack! Jag ska testa direkt

• Tant Green

3 döda i saften hittills, bara 172 st kvar Vinägern har de inte vågat sig ner i ännu, de sitter bara på kanten. Men jag får väl experimentera lite med starkare saft eller mindre diskmedel eller så, tills alla är borta

• Henrik31

ta bara lite diskmedel.

Vinägern brukar vara bäst faktiskt.

• sternchen

Viktigt är också att se till att det inte står vatten i köket. Det gillar de. Torka av lla bänkar och diskho så det inte är blött och lägg en handduk över den nydiskade disken.

• Tant Green

sternchen, jag ska testa det också. Jag misstänkte väl något åt det hållet eftersom det är så många i badrummet också fast det knappast finns något gott att äta där, bara vatten...

• uniMog

förutom ovanstående förslag:

Koka upp en massa vatten och häll i diskmedel, häll det i avloppen i diskbänk + handfat. De kan lägga ägg i rören och då kommer det bara fler och fler och fler

sätt brunna tändstickor med svavlet ner i blomkrukorna. Då trivs de inte i blomjorden

What do they need such good eyesight for anyway?
  • Tant Green

Nu har jag kört Pejgans anti-ägg-trick också. Tyvärr funkar inte mina fällor så bra, det är ca 10 flugor i saften och vinägern, men säkert 30-40 som sitter på kanten på bunkarna. Jag måste ha spillt där när jag hällde i. Jag ska göra om det sen ikväll och diska ur och torka av ordentligt och sen försöka hälla i saft, vinäger och diskmedel utan att få något på kanten.

• Henrik31

Jag använde snapsglas.
    Det funkade bra.

• principisessan

vi har också fullt med babanfluor eller vad det nu är.. måste hela tiden hålla rent från all disk och sånt så att de inte kommer tillbaka, minsta matrester som får stå över dagen gör att de kommer igen.. för att bli av med dem ar jag dammsugit upp dem..

• Tulltan

Tänd en rökelse. De drar på momangen!

• BOB0s

m u m i n skrev 2007-08-23 14:47:26 följande:

vi har också fullt med babanfluor eller vad det nu är.. måste hela tiden hålla rent från all disk och sånt så att de inte kommer tillbaka, minsta matrester som får stå över dagen gör att de kommer igen.. för att bli av med dem ar jag dammsugit upp dem..
    Haha smart ide
    Har också sånna irriterade små flugor.
    Men nu vet jag vad man ska göra iaf
  • BabyBus

Jag brukar ta ett halvt glas varm vatten
    En sked honung som smälter
    Lite vinäger
    och avsluta med diskmedel.. Det brukar bli en rätt rejäl massgrav Eller proteindrink som min mamma kallar det

• Tant Green

Jag tackar för alla nya tips också, våra flugor verkar inte gilla hallonsaft och vitvinsvinäger åtminstone Jag kanske får köpa jordgubbssaft och rödvinsvinäger... eller honung.

Dör de i dammsugaren? Det känns som att de skulle kunna hitta massor att mumsa på därinne....

Rökelse har jag faktiskt som jag fick någon gång och inte visste vad jag skulle göra av, men nu vet jag

• principisessan
    Tant Green skrev 2007-08-24 07:51:20 följande:
    Jag tackar för alla nya tips också, våra flugor verkar inte gilla hallonsaft och vitvinsvinäger åtminstone Jag kanske får köpa jordgubbssaft och rödvinsvinäger... eller honung. Dör de i dammsugaren? Det känns som att de skulle kunna hitta massor att mumsa på därinne....Rökelse har jag faktiskt som jag fick någon gång och inte visste vad jag skulle göra av, men nu vet jag
    njaa.. jag tror det.. jag har iallafall inte märkt att de skulle ha flygit ut igen.. tror nog att de dött av att bli så brutalt behandlade.. det är ju ganska starkt sug.
  • Tant Green

Det hjälpte med fällorna till slut Jag hade nästan gett upp, men till slut så hittade de fram till vinäger/saft-fällorna och när jag tömde dem (4 stycken) idag så låg det ett 70-tal där i Det är några kvar som flyger omkring här inne, men det är ju en stor förbättring!! Hoppas tipset med kokande diskmedelsvatten i avloppet hjälpte också så att det kommer nya

• kylen

man kan sätta ut skålar med ättika eller vinäger, amoniac

• Agges

Hej hur gör jag för att få bort småflugor i köket runt diskbänken och även i badrummet runt spegeln. Har funnits sedan i somras . Trodde de skulle försvinna men de finns kvar, Tacksam för hjälp.

Svar på tråden Hur blir man av med småflugor inomhus?