Kanarieöarna på vintern? Brrr?
Är det någon som kan berätta hur varmt det egentligen är på Kanarieöarna på vinter? Vi funderar på att åka dit men det måste gå att bada? Har ni tips på bra ö och bra hotell vore det toppen?
Är det någon som kan berätta hur varmt det egentligen är på Kanarieöarna på vinter? Vi funderar på att åka dit men det måste gå att bada? Har ni tips på bra ö och bra hotell vore det toppen?
Vi bodde på Gran Amadores på sydvästra Gran Canaria. Kanon för barn (även om vi inte hade barn med oss). Och det var 20 gr hela tiden i skuggan. Dvs 30 gr i solen (31/12-13/1 2007). Vi hade en lite kylig dag då det blåste, men i övrigt lyste solen, det var jättevarmt och precis lagom. Som en varm gosig sommardag i Sverige. Shorts och linne räcker. Varmare tröja på kvällen ibland.
Bada i havet var inte att tänka på när jag var till Kanarieöarna, Fuerteventura, i februari. Tempererad pool är ett måste om man är lite frusen av sig.
Jag har varit på Teneriffa i mitten på dec och Lanzarote i januari. Ungefär som svensk sommarvärme, med varma kvällar. Kan komma nån skur och det är inte olidligt varmt. Perfekt! Förmodligen så KAN man ha otur, för vädret är väl inte lika stabilt då iofs.
Vi var på Teneriffa i jan i år. Vi åkte till den lite "grönare" sidan av ön, där det också oftast är lite sämre väder men hade sol och kanon varmt i 2veckor. På "solsidan" hade det däremot regnat konstant i 2veckor, så man måste ha lite tur också. :P
Om ni vill ha varmt i både luft och vatten så är inte Kanarieöarna något bra val... åk till Thailand istället, längre flygtid och ev lite dyrare resa men å andra sidan går det inte alls åt mycket fickpengar där eftersom allt är jättebilligt.
eller åk tex till dubai, liknande flygtid å liknande värme men mycket stadigare väder (dvs sol)..
Vi har varit på olika kanarieholmar under vinterperioden och det har ALLTID varit kallt. Sitter man i lä i solen, kanske man klarar sig utan tröja...
Men att det skulle vara "sol & bad" - semester på Kanarieöarna vintertid tycker jag är konstigt: själv vill jag har MYCKET varmare än vad det är där om jag exempelvis vill bada!
Helt OK för kulturella utflykter och liknande, dock...
Var i Maspalomas på Gran Canaria i februari.
Jättefint väder de två veckor vi var där, det var skönt att komma ifrån kalla Sverige och få gå i sommarkläder igen mitt i vintern.
Jag har varit på Lanzarote i november, Teneriffa i december och Gran Canaria i april. Burr... Kallt!
Vi har varit på Gran Canaria ett par gånger i december, haft kanonväder båda gångerna. Varmt i både luften och vattnet, varmare än "svensk sommar" helt klart! Även varit på Teneriffa i månadsskiftet november/december med riktigt fint väder. Är ju lite av en chansning, men vi har alldid haft tur. Tror det är mer osäkert efter årsskiftet, vet flera som haft både blåst och regn då.
Har varit på Gran Canaria i december-januari, det var inte speciellt varmt. Hade typ jeans, jeansjacka, tröja på kvällarna. Man kunde sola i bikini på dagarna när solen sken, men det var för kallt i vattnet och i poolen för att vara skönt.
Visserligen badar jag aldrig i Sverige heller för det är för kallt.
Man kunde ju doppa sig snabbt nån gång, barnpoolen var dock varmare så barnen kunde bada där.