• BlygTjej

Vad kostar det att installera en luftvärmepump?

Om den sitter på väggen och elen är dragen? Alltså bara installation kvar.

Mammas ögonsten kom till världen 070130
  • Svar på tråden Vad kostar det att installera en luftvärmepump?
  • Blomma00

Tror de tog 5000, detta var 2 år sedan.

• Nyckelpigan80

När vi köpte våran ingick installation. Det var från Electrolux Home i jan -06.

**Pigan med sagornas vackraste lillprins. Liten juleniss* i magen oxå, v 23!**
  • BlygTjej
    Blomma00: Vilka utförde installationen då?
  • Zenobia

Hos oss var det VarmtHem som installerade våran luftvärmepump. Dom finns i hela Sverige.

• BlygTjej

Får kolla upp vad det kostar då. Brukar dem bli lite gnälliga när man inte köpt pumpen från samma ställe?

• snusmumriken2

Köpte vår i höstas. Kostade 20 000 inkl installation.

• snusmumriken2

Oj, ursäkta! Läste visst lite för fort... *skäms*
    Din fråga kan jag tyvärr inte svara på.

• Blomma00

Blygtjej Kommer inte ihåg vad företaget hette. Företaget vi köpte pumpen av hade ett företag som de anlitade i sintur för installation. Själva pumen kostade 10,000.
    Blev lite rörigt men jag hoppas du förstår vad jag menar.

• BlygTjej

Jag har hört att när man köper en pump så är den redan fylld när man får hem den? Stämmer det eller...?

• Venusmannen

Ja, köldmediet är normalt påfyllt på fabriken.
    Det som måste göras är att vackumsuga ledningarna vid inkopplingen. Det har dock börjat dyka upp kompletta set, där även detta är löst direkt på fabriken. Fast då blir de lite dyrare.

• Venusmannen

Läste precis i en annan tråd att Rusta säljer luft/luftpumpar som mot 2 000 kr i tillägg kan fås med "Quick Connector" som gör att man kan installera helt själv. Såvida man inte känner någon behörig installatör väldigt väl, så är det nog en god idé.

• BlygTjej
    Venusmannen: Hur vet jag om den vi köpt är komplett då? Alltså, så att det redan är löst på fabriken? Och varför får man inte installera den själv?
  • Venusmannen

Om den utrustad med någon form av "Ouick Connector" så framgår det ju av manualen/monteringsinstruktionen.

Du får installera den själv. Men normalt brukar man inte ha de behövliga maskinerna, som ex. en vackumsug.

Svar på tråden Vad kostar det att installera en luftvärmepump?